Wat is er nieuw

Eheim 2213 voor Juwel 180L

Arasazi

Well-known member
Lid geworden
11 mei 2012
Beste leden,

Ik heb onlangs (tweedehands) een Juwel Vision 180L gekocht en daar zat tevens een pomp bij, een Eheim 2213.

Hiervoor heb ik een 60L bak gehad met een Eheim 211. In mijn oude pomp (Eheim 2211) zat ongeveer zo in elkaar: filtermat (grof), zakje siporax mini, filtermat (fijn), filtervlies. Werkt een dergelijke opstelling nu weer? Of hangt dat heel erg af van de samenstelling in de bak?

Alvast bedankt!

Je moet van grof naar fijn werken en dan grof onderin de Eheim. Ik heb de siporax onderin maar veel hebben dat juist op een grove spons die onderin zit. Of de 2213 voldoende is durf ik te betwijfelen en dan moet je wel een kleine bezetting en belasting hebben. Ik heb de 2213 op een 80cm van 120 liter en op de bak van 190 liter heb ik een JBL 901 en een Eheim 2213.

lijkt me prima, grove spons pakt t meeste vuil op en daarna door de siporax voor bio filtering, daarna nog door een fijne spons en filterwatten om het fijne vuil vast te houden.

1x 2213 op een 1meter bak vind ik zelf ook wat weinig. zou voor mezelf het liefst nog zo'n filter erbij zetten 🙂

Eigenlijk wil ik qua belasting vrij laag zitten, een school kleine visjes en aantal garnalen. Wie weet later meer, maar begin moet vooral simpel blijven.

Mocht het niet voldoende zijn: Zou het helpen om mijn oude 2211 (nog in prima staat) erbij te zetten?

Zit er nog veel verschil tussen filterwatten en een filtervlies? Die watten lijken me altijd zo'n goede, en die filtervliezen zijn zo handig om maat (maar wel duur 😀).

Mooie afbeelding die de indeling en hoeveelheid wat duidelijker maakt. Zelf heb ik er nog purigen (top spul!!) bij zitten die komt helemaal bovenop.

Erg weinig een 2213 weet niet of je planten gaat houden maar anders veel kans op deadspots. Soms wat ik dan beetje overdreven vindt wordt 10x de bakinhoud aangeraden. In jouw geval dus een filter die 1800l per uur pompt. Een eheim 2213 is maar 2,4 keer das best weinig. Extra filter kan erop zorg wel dat de uitlaat en inlaat aan dezelfde kant zitten (van beide filters). Anders gaan ze elkaar tegenwerken.

eheim setup.JPG

Laatst bewerkt:
@Nigel Ah thanks! En prachtige bak heb jij trouwens, misschien dat ik nog wel eens vragen voor je heb! 😉

@Nigel Ah thanks! En prachtige bak heb jij trouwens, misschien dat ik nog wel eens vragen voor je heb! 😉

Dankjewel. Als je vragen hebt hoor ik het wel 😉

Ik denk dat 2x netto een mooie getal is en dan zit je rond de 4x netto dus dat is dan zo n 750 liter denk ik. Als je de 2211 en de 2213 samen doet zit je redelijk goed. ik hoop alleen dat de 2213 voldoende stroming zal geven. Zelf heb ik er ook 2 op voor het geval er ooit iets is met een van de 2. Dan zit je niet gelijk zonder en zonodig kan ik de 2213 ook op een andere bak inzetten.

Wat je ook kan doen is ze verkopen en een zwaardere kopen of via marktplaats eens kijken.

Zal voorlopig met twee pompen werken. 🙂

Nog bepaalde merken die jullie zouden aanraden voor de inhoud? En dat Purigen kan je ook bij een aquariumzaak krijgen of is het sowieso qua prijs beter om online te bestellen?

Bvd!

Zal voorlopig met twee pompen werken. 🙂

Nog bepaalde merken die jullie zouden aanraden voor de inhoud? En dat Purigen kan je ook bij een aquariumzaak krijgen of is het sowieso qua prijs beter om online te bestellen?

Bvd!

Voor biologisch filtermateriaal zou ik Sera siporax kopen. Is de vervanging van de substrat in het plaatje. Voor de rest heb ik gewoon wat op de afbeelding staat van Eheim gekocht. Purigen heb ik online besteld. Gewoon de 100ml variant die komt al in een speciaal zakje en kan je zo in de filter doen. Om de paar maanden als hij wat bruin is geworden een keer een dagje in bleek met water leggen om hem weer wit en bruikbaar te maken. Wel goed spoelen daarna. Je kan ongeveer 8 keer dit doen en dan is het op. Zn zakje kost iets van €13. Lijkt een gedoe maar Purigen is echt top spul. Kraakhelder water en behandelt ook ammonia en nitriet etc.

10x de inhoud van je bak is zeker niet overdreven hoor voor een pomp. Het standaard pompje wat ooit in jouw Juwel zat pompte 600 liter per uur. Let wel, dat qua circulatie je altijd 10-20% verlies hebt, als dat wat de fabrikant opgeeft.

Voor jouw bak zou ik eens kijken naar een JBL Cristalprofi e901. Bruto 900 liter stroming en alle matten, slangen etcetera zit erbij. Plus doordat er net een nieuwe e902 op de markt is, kost de 'oudere' e901 een stuk minder. Het enige verschil is dat de 902 een groter bovenste mandje heeft waardoor je hem nog minder vaak hoeft te reinigen, maar is dat de meerprijs van 30-40 euro waard? Nah...

Groeten

hele mooie en goede filters, ook nog is met een leuk stroomverbruik.

volgens mij zitten er 4 mandjes in, maar zijn 3 van de 4 gevuld met sponzen. (dit was bij mijn E1901 iig zo)
ik zou alleen sponzen in het bovenste mandjes houden, en de overige 2 nog vullen met iets als Sera Siporax oid.

Ik heb ook de 901 in de meterbak en deze bevalt goed hoor.

Bedankt voor de snelle reacties, heb 'm besteld! 😀

Meteen ook een zakje Purigen erbij gekocht.

Alles is binnen!

Alleen... Waar in de e901 doe ik het zakje met Purigen? Alvast bedankt!

Ik heb in een van de mandjes waar ruimte in het midden zit dit zakje gedaan.

bij voorkeur houd je dit zo vrij mogelijk van vuil.

in het bovenste mandje past deze niet lekker.
in het mandje daaronder kan die wel goed. haal je dat rondje in het midden eruit, laagje filterwatten en daarop de purigen.

Helemaal met Richard eens en daar heb ik ook dat middelste rondje verwijderd en daar het zakje geplaatst.

We zijn inmiddels een paar maanden verder... Maar eindelijk ga ik het aquarium nu echt opstarten. Co2 set, voedingsbodem en plantjes zijn besteld, nu alleen de filter nog...

Zag deze staan:

https://www.aquariaveldhuis.nl/nl/c...6/s/jbl-cristalprofi-e901-greenline-aqv23608/

Lijkt me best een redelijk prijs toch? En daar hoef ik verder niets bij te kopen?
Die heb ik dus ook in een Juwel Rio 180. Ruim voldoende, daar hoeft niets bij!

Ik heb in de bovenste bakjes in het midden de 2e laag verwijderd en vervangen door wat filterwatten.

Dank! Ik ga daar even mee stoeien.

Overigens is het water heel erg troebel door de soil, is het beter te wachten tot dat zinkt om de filter aan te sluiten?

Had je niet moeten doen. Is puinzooi. Met schoonaken. zuig je die soil op.

Hier gebruik ik ook een 2213 samen met het interne filter op een Rio 180 , in de 2213 gebruik in Sera Siporax daarna grove spons en dan medium en als laatste gewoon een laag filterwatten.
Als uitstroom gebruik ik de spraybar (met iets vergrote gaatjes) net aan de opervlakte om wat meer stroming in de bak te krijgen, in het Juwel bio 3.0 intern filter gebruik ik grove spons medium spons en dan filter watten, in het onderste gedeelte 2x Cirax bakjes en een grove spons.
Resultaat is prima alleen het Juwel filter die moet ik zeker wel om de 2 a 3 weken reinigen omdat de uitstroom dan behoorlijk is verminderd (enkel de bovenste sponsen en filter watten) terwijl de 2213 hier pas na 6 a 8 maanden aan een schoonmaak beurt toe is als de uitstroom aanzienlijk minder wordt.

Ben van plan volgend jaar toch een groter Aquarium te gaan neer zetten en had de Juwel Rio 450 of de Juwel Trigon 350 in gedachten, zal waarschijnlijk een hoekbak worden omdat een Rio 450 1.50mtr lang is en een hoek Aquarium de Trigon 350 in een hoek minder in beslag neemt.
Tja dan is een 2213 natuurlijk veel te krap en zat al te denken aan een 2028 met 1050ltr per uur, maar das toekomst voor 2018.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan