Wat is er nieuw

eheim 2213, welke filtermateriaal?

kaylee_D

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2014
Berichten
938
Locatie
woerden
Ik heb sinds zondag een eheim 2213 externe filter, nog niet in gebruik. Dit komt omdat ik nog filtermateriaal nodig heb, alleen ik weet niet wat. Wat moet er allemaal in?

Ik heb op dit moment al witte watten en actieve kool. Ik weet dat ik geen actieve kool moet gebruiken, omdat dit de medicijnen uit het water filtert en ik geen medicijnen gebruik.
 
iets van een keramisch materiaal zou ik er wel insteken
siporax of dergelijke
hierin huizen je filterbacterieen

verder die filterwatten tegen fijn vuil
 
Dus siporax/keramisch materiaal en die filterwatten. Verder nog wat?
 
Keramisch onderin, daarboven grove filtermat, en bovenop fijne watten om het zweefvuil weg te filteren.
 
Dus ook nog een filtermat kopen?
 
Ik had onderin de pijpjes voor het grove vuil en daarboven een grove mat. Dan een klein laagje balletjes van Eheim voor de bacteriecultuur en dan een fijne mat met een laagje watten erop.
 
jessicapilon zei:
Ik had onderin de pijpjes voor het grove vuil en daarboven een grove mat. Dan een klein laagje balletjes van Eheim voor de bacteriecultuur en dan een fijne mat met een laagje watten erop.

Heb ik ook zo ja..
Kant-en-klaar-pakketje gekocht destijds. ( http://www.aquaplantsonline.nl/p/1142:c:173_85/filtermaterialen/eheim/eheim-filtermediaset-voor-classic-250-2213/ )
Alleen die filterwatten-vliesjes koop ik niet telkens opnieuw.. daarvoor gebruik ik gewoon een paar laagjes filterwatten, scheelt qua kosten.
 
Ja ik gebruik ook de gewone filterwatten ervoor hoor. Ik vind de vliezen ook te duur namelijk.
 
onderaan wat keramisch materiaal met daarop enkele grove blauwe filtermatten (zo kan de filter langer blijven draaien zonder onderhoud/stromingsverlies)
 
triple zei:
onderaan wat keramisch materiaal met daarop enkele grove blauwe filtermatten (zo kan de filter langer blijven draaien zonder onderhoud/stromingsverlies)

Geen filterwatten erop verder dan??
 
Ja,natuurlijk wel.
Langer draaien? en het stofvuil wat door de spons gaat ,weer in de bak uit blaast.
Nee, Triple, Zo werkt dat niet.
 
Ja Bertus ik neem ook aan dat hij wel met watten bedoeld maar ik dacht ik vraag het even voor de zekerheidheid he.
 
Volgens mij niet.
Anders verkeerd geformuleerd.
 
jessicapilon zei:
triple zei:
onderaan wat keramisch materiaal met daarop enkele grove blauwe filtermatten (zo kan de filter langer blijven draaien zonder onderhoud/stromingsverlies)

Geen filterwatten erop verder dan??

hier zijn nog nooit filterwatten gebruikt in de filter .

Bertus zei:
Ja,natuurlijk wel.
Langer draaien? en het stofvuil wat door de spons gaat ,weer in de bak uit blaast.
Nee, Triple, Zo werkt dat niet.

toch zit ik volgens mijn zonder stofvuil.

:idea: mogelijk komt dit omdat de doorstroomsnelheid veel hoger blijft zodat het afval beter circuleert en zo eerder opgezogen word in de filter.

ook zal de doorstroomsnelheid met gebruik van fijne filterwatten reeds beduidend minder worden na enkele dagen filteren .
 
Voor de vulling van een 2213, kijk gewoon eens wat Eheim voorschrijft, werkt prima.

Gr. Rob.
 
Trip. Een filter hoeft niet op volle kracht te blijven draaien.
Dan blaas je ook de bacterie het filter uit.
 
hier zijn nog nooit filterwatten gebruikt in de filter .

toch zit ik volgens mijn zonder stofvuil.

ook zal de doorstroomsnelheid met gebruik van fijne filterwatten reeds beduidend minder worden na enkele dagen filteren .

Of je hebt geen zweefvuil en dan heb je ook geen of veel minder problemen met de witte watten, en kan je ze beter gebruiken.

of je hebt wel zweefvuil en zijn je filterwatten na enkele dagen meer verzadigd.

Bij dit laatste zal je dan de eerste keren wat meer de filterwatten moeten uitwassen of vervangen, daarna zal het enkel beter gaan.

Hoe je het draait of keert, als je geen filterwatten gebruikt heb je ongetwijfeld zweefvuil, want je blaast dmv je filter het fijne vuiligheid terug je bak in.
Ik snap echt niet dat je promoot om geen filterwatten te gebruiken.
 
dit zou een leuke vraag kunnen zijn voor Experts uitgedaagd .

volgens jou(Luc)speelt voor de filterende kwaliteit van filtermateriaal enkel de dichtheid van het materiaal mee.

ik zou in mijn betoog minstens evenveel belang hechten aan debiet verlies en het vlug minderen aan doorstroming/debiet door te fijn materiaal.

hierdoor zal je door die mindere doorstroming/debiet het (grover)vuil eerder bezinken in je aquarium in plaats van aangezogen te worden in de filter (vuilere bak met zelfde filter)

extra: voordeel hierbij is de onderhoudstijd gaat exponenti�le stijgen (4-6 maanden ipv 2wekelijks/maandelijks)door het grovere materiaal.

nog extra's :de filter gaat een nog betere biologische werking krijgen :idea:
 
Is inderdaad leuk vraagstuk.
Heb zelf wel altijd fijne witte watten (dun laagje) als laatste filtermateriaal, maar vraag me ook al een tijdje af of "we" ons filtersysteem juist opbouwen en op de juiste bacterienkolonie inzetten. Dus lijkt me prima stelling/voer voor de experts.
 
Wij gebruiken ook altijd witte filterwatten, maar in 1 filtertje kan dat eigenlijk niet. De Aquael Turbo. Die heeft eerst een bijzonder fijne spons en daarna een bakje met keramisch materiaal. Geen last van zweefvuil in het bakje waarin dat filtertje zit. Wel zit die spons regelmatig vol met vuil en na loshalen van het filter om de spons uit te knijpen zweeft er een en ander door de bak. Dat is vervolgens na verloop van een paar uur weer in de spons verdwenen. Maargoed, dit is slechts onze waarneming in dat bakje.

~ Ivo
 
triple zei:
dit zou een leuke vraag kunnen zijn voor Experts uitgedaagd .

volgens jou(Luc)speelt voor de filterende kwaliteit van filtermateriaal enkel de dichtheid van het materiaal mee.

ik zou in mijn betoog minstens evenveel belang hechten aan debiet verlies en het vlug minderen aan doorstroming/debiet door te fijn materiaal.

hierdoor zal je door die mindere doorstroming/debiet het (grover)vuil eerder bezinken in je aquarium in plaats van aangezogen te worden in de filter (vuilere bak met zelfde filter)

extra: voordeel hierbij is de onderhoudstijd gaat exponenti�le stijgen (4-6 maanden ipv 2wekelijks/maandelijks)door het grovere materiaal.

nog extra's :de filter gaat een nog betere biologische werking krijgen :idea:

Inderdaad, ik zet hem bij de EU-voorraden neer 🙂

Maar natuurlijk is het debiet ook belangrijk, dit kan je dan wel verhelpen door een pomp te gebruiken die wat zwaarder is.

Trouwens, ik denk(en dat is mijn mening)dat iemand die zijn/haar bak niet onderhoud zo'n zware pomp mag gebruiken dat hij/zij dit wil, dit altijd een probleemgeval zal blijven.
Iemand die regelmatig de vuiligheid op zijn/haar bodem verwijderd, regelmatig een waterwisseling doet en alles redelijk netjes houdt hier veel minder problemen mee zal hebben 😉

Dan is het maar de vraag hoe dit laatste ook werkt zonder watten, ik denk het niet. 🙂
 
luc zei:
Maar natuurlijk is het debiet ook belangrijk, dit kan je dan wel verhelpen door een pomp te gebruiken die wat zwaarder is.

Trouwens, ik denk(en dat is mijn mening)dat iemand die zijn/haar bak niet onderhoud zo'n zware pomp mag gebruiken dat hij/zij dit wil, dit altijd een probleemgeval zal blijven.
Iemand die regelmatig de vuiligheid op zijn/haar bodem verwijderd, regelmatig een waterwisseling doet en alles redelijk netjes houdt hier veel minder problemen mee zal hebben 😉

daar ben ik het mee eens als je grotere potfilter gebruikt en meer onderhoud pleegt dat dit (meestal) resulteert in minder problemen.

maar ik had het enkel over het achterwege laten van de (fijne) filterwatten.

ps
leuk dat ik jullie aan het denken/twijfelen heb gebracht

groeten triple
 
Aan het denken wel, aan het twijfelen niet 😛
zal nooit een filter installeren zonder filterwatten, voor mij is dit een must 😉
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan