Wat is er nieuw

Eheim 2213 zweefvuil.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Robin-S
  • Startdatum Startdatum
R

Robin-S

Guest
In mijn 80cm bak heb ik vrij veel last van zweefvuil. Hier staat een Eheim classic 250 2213 op te draaien. In dit filter zit een soort emmertje waar de filtermedia in zit. Persoonlijk heb ik het idee dat het zweefvuil langs het emmertje zo mijn uitstroom weer ingaat. Zou het een idee zijn om onder het emmertje een laag witte filterwatten te doen zodat het aangezogen water extra goed gefilterd wordt?

Ik moet er wel bij zeggen dat dit om een Z-A biotoop gaat met veel hout en bladeren. De bak produceert dus zelf ook veel zweefvuil.

Gr Robin

Zou die bak regelmatig nazien.
Nu blijft hij wel doorstromen.

Witte watten zijn altijd goed tegen zweefvuil.

Ja,maar niet gelijk bij de instroom onderop.

Dan zit hij gelijk al vol.

Wat zit er in die bus?

Mee eens,witte als eerste te kunnen vervangen.

Van onder naar boven:
Siporax
2x blauwe filtermatten
Klein zakje turfgranulaat
witte filterwatten

De bak wordt wekelijks ververst en uiteraard wordt de bodem ook afgeheveld. Er zit een heel klein aantal vissen in die zeker niet overmatig vervuilen. Harem apisto, 6 fantoomzalmpjes en 3 otocinclusjes.

Het filter levert ruim voldoende capaciteit voor deze bak en wordt eens in de 2 maanden verschoont. Hierbij laat ik altijd de siporax met rust. De witte filterwatten maak ik zorgvuldig schoon of ik vervang ze.

Ik heb ook het idee dat er na verloop van tijd toch wat vuil tussen de filterpot zelf en de houder van het filtermateriaal gaat bij de 2213.
Er zit tenslotte iets van ruimte tussen en water zoekt ook de weg van de minste weerstand.
Filterwattten aan de onderkant is idd niet zo handig maar zit er zelf aan te denken om iets van rubber rond de houder te gebruiken zoals ook tussen de filterkop en pot zit.

Heb zelf in mijn rio 125 ook redelijk wat zweefvuil. Dacht eerst dat dit kwam door mijn filter ( een tetratec 600 plus). Had eerst een ferplast capri 80 die ik zou gaan inrichten en die heeft bruto al amper 100 liter inhoud, dus daar past die 600 plus prima op. Daarom deze dus ook aangeschaft. Ik kon echter na aanschaf van het filter aan een mooie 2e hands rio 125 komen. Deze zit qua netto liters inhoud wel een beetje aan de grens van de tetratec 600 plus.
Zoals gezegt, heb redelijk wat zweefvuil nu, maar qua stroming van het filter zou ik genoeg moeten hebben. Knijp de uitstroom zelfs een beetje omdat er anders wel erg veel stroming is. Ik denk dat mijn zweefvuil 1wordt veroorzaakt door mijn hout. Ik heb een 'boomstronk' en deze geeft best wel wat Veel kleine stukjes los. De spraybar waait over deze stronk waardoor deze deeltjes door de bak zweven. Het dwarrelt vervolgens op de bladeren van mijn planten neer, in de buurt van mijn aanzuiging.
Denk niet dat er veel aan te doen is, als je (veel) hout in je bak hebt, loop je het risico dat er stukken tussenzitten die zweefvuil veroorzaken.

Als die 600 hard blijf stromen, dan klopt je materiaal niet, moet eens volraken.

Seabait zei:
Ik heb ook het idee dat er na verloop van tijd toch wat vuil tussen de filterpot zelf en de houder van het filtermateriaal gaat bij de 2213.
Er zit tenslotte iets van ruimte tussen en water zoekt ook de weg van de minste weerstand.
Filterwattten aan de onderkant is idd niet zo handig maar zit er zelf aan te denken om iets van rubber rond de houder te gebruiken zoals ook tussen de filterkop en pot zit.

Is niet slim, net als bij de eheim ecco zie je of er veel vuil tussen zit.

Water moet toch doorpompen, anders krijg je bacteriebloei.

Dan zou een potfilter zonder zo'n houder toch ook niet goed zijn Bertus?

Ja, hoor, Maar die hadden ze eerst niet, deed ik alles in grove netjes. (siporax,dan he).
En de rest gewoon opstapelen.

Denk dat ze daarom die potten er in gedaan hebben.

Precies,dus zal geen probleem zijn om het zo te doen wat ik aangaf.

Bertus zei:
Als die 600 hard blijf stromen, dan klopt je materiaal niet, moet eens volraken.

Haha.. ja, na verloop van tijd gebeurt dat ook Bertus.
't is meer dat ik meer zweefvuil houd door m'n hout, dan dat mijn filter uitfiltert. Kan de topicstarter ook last van hebben...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan