Wat is er nieuw

Eheim 2217 komt niet op gang

M

Mark.K

Guest
Hey allemaal,

Ik zit met een probleem waar ik niet uit kom :stom:
Het filter pompt wel water, met een matige uitstroom. Maar zuigt nauwelijks water aan. Ik krijg hem dus niet aan de praat.
Ik heb geen lekkages o.i.d. kunnen vinden. Alle slangen e.d. zijn nieuw! en ook de filter inhoud is nieuw.

Ik heb al van alles geprobeerd, uitstroom onder en boven water, filter geschud, filter filter gekanteld enz enz enz.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Gr. Mark

Hab je hem al eens laten draaien zonder filter media? Heeft dat hetzelfde resultaat? Misschien heb je de media te dicht op elkaar gepropt en kan de pomp het water er niet goed doorheen trekken.

Mondeo zei:
Slangen verkeerd om?
Ja, deze zitten goed.

arie o zei:
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Main=96376&Number=1569160#Post1569160

Is dit allemaal goed gekomen ???
Yep, dat is allemaal goed gekomen, schoongemaakt en gerepareerd.

Fozzy zei:
Hab je hem al eens laten draaien zonder filter media? Heeft dat hetzelfde resultaat? Misschien heb je de media te dicht op elkaar gepropt en kan de pomp het water er niet goed doorheen trekken.

Nee, nog niet. Maar er zit onderin wat van die filter Keramiek pijpjes.dan 2 groffe blauwe sponsen. 2 iets minder groffe en 2 dunne laagjes witte filterwatten. Niet aangedrukt o.i.d. zou dat al te dicht gepropt zijn?

Gr. Mark

Zet eens een laag water in je gootsteen en laat enkel de losse filterkop draaien om te testen,let wel op dat het water niet door heel je keuken spuit 😉

Seabait zei:
Zet eens een laag water in je gootsteen en laat enkel de losse filterkop draaien om te testen,let wel op dat het water niet door heel je keuken spuit 😉

Even snel geprobeerd, maar dat werkt gewoon.

Wanneer ik de aanzuig buis echt een heel klein beetje richting het water oppervlak haal, en er een druppeltje lucht bij laat komen, dan zie ik dat deze wel aanzuigt. Maar echt minimaal.

Zit er nergens wat klem in de bocht van de aanzuigbuis of stukje bocht aan de filterpot zelf?

Misschien niet toch niet goed gerepareerd als dekseltje niet goed sluit zuigt hij niet goed aan denk pers en zuig staan dan met elkaar in verbinding

ONDEROP is open vak,he!!! moet leeg blijven.
Heb je onderop een rooster liggen?
Haal 1 x fijn eruit.
Haal 1 x wit eruit.

IK heb er ook 1 draaien.
Onder rooster, dan zak ceramiek, en vol met restanten sponsen, daar een witte op en rooster.
.

Mark.K zei:
Seabait zei:

Wanneer ik de aanzuig buis echt een heel klein beetje richting het water oppervlak haal, en er een druppeltje lucht bij laat komen, dan zie ik dat deze wel aanzuigt. Maar echt minimaal.

Zit de rotor vast op de as?

Hoe lang is je slang omhoog? Zitten daar veel bochten in? Ik heb bij mijn Eheim 2213 gemerkt dat hij moeite heeft met het water omhoog pompen als het een bocht door moet. Hoe minder slang er omhoog gaat (dus hoe rechter de baan), hoe minder weerstand en dan kan de pomp het makkelijker aan.

Seabait zei:
Zit er nergens wat klem in de bocht van de aanzuigbuis of stukje bocht aan de filterpot zelf?
Nee, voor zover ik kan zien en voelen is alles volledig open.

Bertus zei:
ONDEROP is open vak,he!!! moet leeg blijven.
Heb je onderop een rooster liggen?
Haal 1 x fijn eruit.
Haal 1 x wit eruit.

IK heb er ook 1 draaien.
Onder rooster, dan zak ceramiek, en vol met restanten sponsen, daar een witte op en rooster.
.
Ja, ik heb 1 rooster staand op de pootjes, dan de keramiek. Er is onderop bij de aanzuiging een paar centimeter ruimte, en dan begint het filter materiaal. En bovenop het rooster omgekeerd, zodat er geen filter materiaal bij de pomp kan. Ik ga die 2 blauwe er maar eens uithalen dan, kijken of dat resultaat geeft.
Bertus zei:
Mark.K zei:
Seabait zei:

Zit de rotor vast op de as?
Wat bedoel je precies met vast? het zit wel in elkaar, maar het kan draaien. Ik heb de pomp schoongemaakt aan de hand van een handleiding op internet, helaas is die site tijdelijk offline.

Op de as zit een nokje. ofwel meenemer.
Wil wel eens afgebroken zijn.
Dan draait hij wel, maar zonderr porie.

Bertus zei:
Op de as zit een nokje. ofwel meenemer.
Wil wel eens afgebroken zijn.
Dan draait hij wel, maar zonderr porie.

Als ik het asje in de pompkop steek, klemt deze. Dan kan ik de rotor er zonder problemen overheen schuiven en er weer afhalen...
Het asje kan door de rotor heen en weer bewegen... Nu zag ik op internet dat zo'n asje te koop is, maar met dopjes???
Zijn die dopjes nodig? Ik ben bang dat daar het euvel zit. Alleen snap ik niet waarom, want ik heb de pomp werkend meegenomen en er zijn geen onderdelen missend.

As en dopjes zijn niet nodig.

Gaat om de rotor en collector.!!! draait de rotor rond, of wordt hij tegen gehouden door het nokje? DAT is dan GOED.

Doe hem dan dicht. Zet hem bij de bak.
ZUIG aan de uit slang, dat je het water ziet lopen.
Is het ook in de uitvoerslang,zet hem dan aan.
.

Ah, ik dacht dat de rotor en collector 1 geheel was.

De rotor (de schoepen) kunnen een beetje draaien, maar worden daarna tegen gehouden.

Dat is goed.
Dan moet hij het doen.

Uitslang boven. instroom onder.

Ik heb de kop inmiddels weer in elkaar gezet. dus ga even testen

Is het misschien handiger om de keramiek in een "zak voor alle filtermaterialen" van europet aqua tools te stoppen?
Of kan ik deze gewoon los op het rekje laten liggen?

Je kunt ze ook in een OPEN zak steken.

Ik heb ze in een sinaasappelnetje.
Komen er haast nooit meer uit.

Mark.K zei:
Ik heb de kop inmiddels weer in elkaar gezet. dus ga even testen

Is het misschien handiger om de keramiek in een "zak voor alle filtermaterialen" van europet aqua tools te stoppen?
Of kan ik deze gewoon los op het rekje laten liggen?

DOe de slangen hoog, en laat er dan water in de slangen lopen.

Bij schoonmaken,beide dubbelle kranen dicht,met water in de slangen.

Even ter info, het gaat om een aquarium wat nog moet opstarten. dus zonder vissen. dus ik kan nu nog klooien wat ik wil 😛
Ik heb de pomp nu getest zonder enkel filter materiaal erin. En enkel een directe stang en slang voor de aanzuiging. En een directe slang als uitstroom. Hier zitten alleen de originele, nieuwe Eheim kranen tussen. Deze staan allemaal open. Dus eigenlijk een compleet standaard setup.

Het effect: Uitstroom is redelijk tot goed. Ik moet moeite doen om de slang proberen dicht te krijgen. Aanzuiging, ik moet de stang richting een stukje "vuil" brengen, en als het er niet langs drijft. dan word het opgezogen. dus nauwelijks aanzuiging lijkt me.
De pomp blijft wel gewoon netjes gevuld met water.

Ik heb werkelijk geen idee meer of ik nu iets fout doe, of dat er wat mis is met de pomp 🙁

Gr. Mark

Dan zit er gewoon een verstopping.

Maak de pomp leeg. Draai de instroom los van de pomp. Zit daar wat,of in de slang?
Kan je een filmpje maken?

Hoe hoog is de hoogste rand?
Kan je hem niet hoger zetten?

De slang van de instroom (onderin de pomp) heb ik vernieuwd en het bochtje heb ik schoongemaakt enz. daar kan ik doorheen kijken en een borstel doorheen halen zonder problemen.
De rest van de slang is ook compleet nieuw. Dit alles nieuw, omdat ik het aquarium opnieuw opzet.
Al het leiding werk, koppelingen e.d. zijn nieuw. Dus een verstopping lijkt me "sterk". Maar wie weet.
Als je de rand van het aquarium bedoelt, waar de stang erin gaat, dat moet ik even meten.

Als ik de aanzuig buis naar de oppervlakte breng. En een heel klein beetje lucht mee laat zuigen. dan zie ik dat er water richting de pomp gaat. Maar wanneer het lijkt of alle lucht via de uitstroom weggaat, dan zie ik het water niveau stijgen in de slang (dus terug het aquarium in) en dan is de druk eigenlijk compleet weg...

Filmpje zal ik zo spoedig proberen te maken. hopelijk maakt dat het verhaal iets duidelijker.

Wat een gedoe allemaal joh!
Heb je het filter net overgenomen of zelf al hiervoor gebruikt?

Misschien een overbodige vraag maar weet je 100% zeker dat er geen slangen dubbel geknikt zijn? Ik heb dit namelijk ook eens gehad met mijn 2215.
Filter 5x verschoont en nagekeken. Kop in de gootsteen gedaan en meer dan voldoende power. Alles aangesloten en vrijwel geen uitstroom...grr!
Als laatste redmiddel dacht ik toen de slangen schoon te maken waaruit bleek dat er 1 dubbel geknikt zat. Nu werkt het filter weer als een tierelier.

Gr Robin

Mark.K zei:
De slang van de instroom (onderin de pomp) heb ik vernieuwd en het bochtje heb ik schoongemaakt enz. daar kan ik doorheen kijken en een borstel doorheen halen zonder problemen.
De rest van de slang is ook compleet nieuw. Dit alles nieuw, omdat ik het aquarium opnieuw opzet.
Al het leiding werk, koppelingen e.d. zijn nieuw. Dus een verstopping lijkt me "sterk". Maar wie weet.
Als je de rand van het aquarium bedoelt, waar de stang erin gaat, dat moet ik even meten.

Als ik de aanzuig buis naar de oppervlakte breng. En een heel klein beetje lucht mee laat zuigen. dan zie ik dat er water richting de pomp gaat. Maar wanneer het lijkt of alle lucht via de uitstroom weggaat, dan zie ik het water niveau stijgen in de slang (dus terug het aquarium in) en dan is de druk eigenlijk compleet weg...

Filmpje zal ik zo spoedig proberen te maken. hopelijk maakt dat het verhaal iets duidelijker.

Ja, maar dan moet de rotor het overnemen.
En daar twijfel ik ,of dat sterk genoeg is.

Laat dan ook de rotor zien.

Hou jij de uitstroom laag in een emmer, moet hij gewoon stromen.

Als de uitstroom goed is, dan kan de instroom niet anders als goed zijn, het is een gesloten systeem.
Neem een kaars, steek die aan en hou deze op 10 cm van je gezicht.
Als je nu blaast zal de kaars uit gaan. Steek deze nu opnieuw aan en breng hem terug op 10 cm en zuig nu ipv te blazen. Je gaat zien dat er niets gebeurt.
Dis is ook zo met de pomp, de intake gaat altijd minder lijken dat de uitgang.
Maar wat er uit gaat is er wel eerst in ge moeten.

Jb Malawi

Ik weet het, maar door omstandigheden een erg late reactie 😳
Maar Het aquarium draait 😀

Iedereen bedankt voor de hulp!

Gr. Mark

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan