Wat is er nieuw

Eheim 2226 ratelt

• Onderwerp starter Onderwerp starter Roy1
  • Startdatum Startdatum
R

Roy1

Guest
Beste,

Onlangs heb ik tweedehands een Eheim 2226 gekocht Deze kregen wij erg lastif op gang, hierom heeft de pomp ongeveer een half uurtje bijna droog gelopen.

(Resultaat??): nu een leuk ratel geluid.

Nu heb ik de rotor en het asje eruit gehaald, ingesmeerd met vaseline en heel erg slim het asje in het midden gebroken! (Gleed helaas uit mijn handen) Deze vervolgens netjes met plakband gemaakt, hierover een rondje teflon-tape en hij werkt weer op een redelijk hard gezoem na, gewoon goed.

Maar, de plakband en de teflontape slijt al binnen drie dagen los. Hierom staat de pomp nu alweer flink te ratelen. Nu heb ik op internet gekeken en een nieuw asje + rotor kost al gauw 35eu.

Hierbij dus de vraag, wat kan ik hiermee het beste doen? Want uitersard is het voorliggende antwoord: een nieuw asje met rotortje kopen. Maar weet ik zeker dat het probleem.dan verholpen is en niet dat het ergens anders aan ligt?

Het rotortje ziet er goed uit, op wat schaafstreepjes na op het plastic. De as is kapot. De slangen zijn netjes op maat en de uitstroom is niet geblokkeerd. Verder isner ook geem sprake van lucht in de pomp.

Ik hoop dat iemand voor mij een antwoord heeft ofnhet zinvol is om een nieuw asje en rotortje te bestellen en of het gezoem normaal is

Met vriendelijke groet,

Roy van Tilburg.

Maar helpt dit ook tegen het trillen? Voordat ik hem sloopte maakte hij namelijk ook al een licht trillend geluid. Want bij mij zjt dan de vraag, is het het asje, de rotor of beide?

Lastig zeggen,kan zijn dat er bv ook een rubbertje niet goed meer is die aan het asje zitten.
Tussen ratelen en een licht trillend geluid zit een heel verschil denk ik,hoor hier m'n filters ook wel iets geluid maken als het stil is in de woonkamer.

Ja inderdaad, het gezoem hoor ik ook. Maar er zit ook echt een ratel (rtrtrttt) door het gezoem heen. Ik zal eem asje + rotlr bestellen! Het resultaat volgt.

Zijn er overigens op het asje en de rotor met de daarbjj behorende rubbers meer onderdelen die een geratel kunnen veroorzakem bij eem luchtvrij goed aangesloten pomp?

Onderdelen zelf niet maar bij het minste onbalans van de onderdelen kan er al een ratel optreden,is vaak lucht maar iets van een korreltje zand of ander vuil kan ook de oorzaak zijn.

Je geeft zelf al meerdere keren aan lucht uit te sluiten maar vergis je niet dat een aantal luchtbelletjes die bv nog in het filtermateriaal zitten al een rateltje kunnen veroorzaken.
Zit hier soms een aantal minuten te schudden met de filterpot en de stekker in en uit het contact te halen om de laatste belletjes na het onderhoud uit het filter te krijgen.

Roy1 zei:
Maar helpt dit ook tegen het trillen? Voordat ik hem sloopte maakte hij namelijk ook al een licht trillend geluid. Want bij mij zjt dan de vraag, is het het asje, de rotor of beide?

Als je de pomp Achterover kantelt,met de slangen omhoog,dan staat de rotor onder water,en blaast de lucht eruit.

Laat hem zo even staan.

Bij opnieuw vullen,2 cm In de pot,dan deksel erop.
Loopt er wat water uit,maar is hij WEL vol.

Weet je waar ik achter kwam?
Hier deed de eheim pomp het eens niet, ikke balen en ding aan de kant geschopt. Maakte een hoop herrie maar kwam geen water terug de bak in.

Toen hij een week of wat in de schuur lag in een emmer( droog) zag ik ineens een rubbertje liggen. Die hoorde in een gat aan de zijkant van de pomp( wel in het filter zelf) Toen ik die weer erin gezet had liep die als een zonnetje 🙂

Je moet het maar weten....

Ja, in de kop,aan de zijkant.
Is voor reiniging.
Blijft hij in de pomp rond draaien.

ja, daar ben ik nu ook achter.
Maar wat kun je zitten klooien als je dat niet weet zeg 🙂

Had er dus ook lucht inzitten maar dat kon natuurlijk nooit weg 🙂 Met de tijd leer ik het nog wel😉

Idd, dat rubbertje heb ik er ook in zitten. Als ik hem eruit haal, wordt het geluid maar ook de druk een stuk minder. Ik ga mooi voor reserve onderdelen en maar eens kijken of het het probleem oplost! Ben benieuwd, maar aan de andere kant er ook bang voor of het gwen zonde van mn geld is...

Ik heb er een kunststof dopje inzitten. klemvast.
Heb je hem al gekantelt?

Asje alleen is voldoende,hoor.

Opmerking:

ik merk dat als ik de druk op de pomp verlaag (uitlaat loskoppel van eem pijpje met 5 gaten) het getril stukken erger wordt. Moet bij ern lage druk het geluid niet zachter zijn?

Ja, ook gekanteld maakt hij gewoon een herrie. Heb hem al een uurtje zo staan

Heb je al een nieuw asje dan?

Nee, heb het huidige asje verstevigd. Nieuwe komt wss over een aantal dagen binnen.

Maar slijt een keramisch asje dan echt zi erg dat dit zorgt voor trillingen? Is het niet het rotortje dat uit balans ia door een aantal schaafplekjes op het plastic en een uitgesleten binnenwerk ofzo

Als het spul versleten is gaat het vaak ook ratelen inderdaad maar normaal gesproken gaat dat spul enorm lang mee.

Ik heb een Eheim 2026 draaien en deze maakte ook trillingen. Heb zowel het asje als de rotor vervangen en hij/zij is weer lekker stil.

Ja,kan ook allebei.

Asje slijt wel het meest.

Laat de kop eens in de gootsteen draaien.
in 8 cm water.

Met gebroken as,kan hij herrie maken.

Stukje fietsspaak op lengte kan ook voor tijdelijk dienst doen.
Moet door de rotor passen.

Heb nu een sateprikker met daar omheen wat stevige tape. Zodra het asje binnen is zal ik laten weten of het asje resultaat boekt!

Alvast bedankt.

Nog niet binnen dan?

Het asje is eindelijk binnen! Het maakt verschil, maar ik hoor toch nog enigzins getik of geratel uit de pomp komen (buiten het normale gezoem om). Volgende week denk ik maar een nieuw rotortje bestellen?

Het nieuwe asje heeft iets speling in het rotortje. Ik denk zelf dus dat het probleem zich ook hier bevind.

Zo,dat heeft lang geduurt,zeg.

Zit er toch nog lucht in.?

Dat het asje ruimer zit,is goed,mag niet te strak.

Als je de pomp wat naar je toe kantelt,dat de rotor onderwater staat. dan weg?

Nee, het geluid blijft. Ik hoor door het gezoem heen echt rrr...rrr...rrr

Heb je de wasbak al geprobeert wat bertus al aan gaf? Dan kan je vast uitsluiten dat het lucht is of je filter materiaal niet goed zit

Ja, ook dit heb ik geprobeerd. Het geratel blijft.

Vervelend,dan kan je idd eens proberen met een nieuwe impeller.

Beste leden,

Ik heb eindelijk een nieuw rotortje besteld en deze erin gezet. Nu bleek al bij binnenkomst van het rotortje dat dit een hele andere was dan dke er al in zat. Ik heb dua een pomp gehad met een verkeerd rotortje! Hij werkt nu met de originele onderdelen perfect.

Nee,Roy.
Ze hebben in plaats van 3 bladig,NU 6 bladerige rotors.
In de Eheim Ecco zitten de 3 bladerige nog wel.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan