Wat is er nieuw

Eheim Aquaball 180 schoonmaken hoevaak en hoe?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Displaynaam
  • Startdatum Startdatum
D

Displaynaam

Guest
Beste forum leden,

Ik kon geen vertrouwbaren bron vinden of mijn antwoord vinden in de handleiding. Heb het idee dat het kom omdat ik iets over het hoofd ziet.

Mijn vraag:
Ik heb een Eheim Aquaball 180 voor 3 bijna 4 maanden. Bij mijn ouwe filter koos ik uit advies van een lid van deze forum(weet niet wie) pas schoonmaken als de stroming minder wordt. Maar deze filter zit er nu bijna 4 maanden in en de stroming is nog steeds niet aan het verminderen, toch schoonmaken?

Mijn tweede vraag:
Heb iemand een Aquaball en hoe maakt je deze open? (hier heb ik nog niet naar gezocht)

Binnen kort vervang ik mijn grote aquarium mijn Juwel filter voor een Eheim biopower 240. Dus het graag weten voor allebei mijn aquarium.

Schoonmaken is inderdaad pas nodig wanneer de stroming te min wordt, verder kun je het beste er zo veel mogelijk blijven. 4 maanden is op zich niet eens zo veel, ik heb filters welke ik maar 1 keer per jaar schoonmaak.

Met de Eheim Aquaball heb ik geen ervaring maar het lijkt mij dat je het groene omhulsel eraf kunt schuiven.

Ik vind het zelf persoonlijk niet zo verstandig om te wachten tot de stroming te weinig is en zou gewoon na een bepaalde tijd het filter wat schoonmaken.
Lijkt me enorm sterk dat de stroming niet minder is na 3-4 maanden want dan heb je of enkel water in je bak zitten of geen filtermateriaal in je filter 😉
Het minder worden van de stroming gaat zo geleidelijk dat het bijna niet opvalt.

Ik doe het om de 4 weken ongeveer en soms enkel ff de slangen en draaiende gedeelte van de filterkop,maakt een enorm verschil stiekem.
Zo blijft de bacteriecultuur in het filter behouden en heb je weer een goede rondstroming in de bak wat heel belangrijk is.

Ik ben ook van de "afblijven totdat de doorstroming merkbaar minder wordt" kant :thumbs:

Ik heb wel ruimbemeten filters, dat moet ook wel met de bezettingen die ik heb (roofvissen en cichlidenbakken) en dat betekend dat ik niet zo vaak hoef schoon te maken, wat ook veel beter is voor de baccies. Het verschil is bij mij dan wel aardig groot qua stroming in de bak. De vlindervissen vinden het wat te hard staan als de filter net weer schoon is geloof ik 😳 :sorry: 😀

Ik heb ook een soortgelijke filter en ik spoel het bovenste fijne sponsje regelmatig even uit en de grovere sponzen laat ik doorgaans wel zitten tot ik denk/aanvoel dat ze ook even gedaan moeten worden.
Als je de filter een poosje hebt dan is het ook een stukje ervaring denk ik wat wel mee gaat spelen want je weet ongeveer wel wanneer de filter er weer aan toe is om de sponzen te reinigen.
Daarnaast doe ik nooit alle sponzen tegelijk.

Seabait: Het is wel zo dat deze filter op minimalen stand staat want hij is voor 60-120liter en er zit 60liter in.

jessicapilon: Zou ik het gewoon schoonmaken dan? Gewoon schoonmaken om de 2-3maanden? Voor de zekerheid?

Displaynaam zei:
Seabait: Het is wel zo dat deze filter op minimalen stand staat want hij is voor 60-120liter en er zit 60liter in.

Dat is ook goed want met de maximale bakinhoud waarvoor filters geschikt zouden zijn volgens de fabrikant redt je het 9 van de 10 keer niet in de praktijk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan