Wat is er nieuw

Eheim aquarium lekt uit kap!!

Franklin

Member
Lid geworden
10 december 2020
Nu een jaartje heb ik een eheim aquarium staan, en tot mijn schrik zag ik vrijdagavond water onder de plastic rand die onder aan dit aquarium vast zit.
Aangezien ik geen enkel risico kan nemen, woon 3 hoog, heb ik zaterdag het aquarium leeg gehaald om te zien waar lekkage zit.

Toen ik de bak eraf tilde schrok ik mij wezenloos, de tafel was drijfnat, en zwaar beschadigd! (Zie foto's)

Heb het aquarium op de grond gezet op handdoek en keukenpapier en daarna weer gevuld, maar tot aan nu geen enkele lekkage te ontdekken.

Mijn vermoeden is dus dat het van de kap afkomt, want die is werkelijk altijd drijfnat als ik deze optil.

Maar wat is wijsheid?
Een nieuwe multiplex plant op de kast schroeven?
Of kan ik met balkjes 27x44 mm soort van geraamte maken, en dat op kastje schroeven en daar weer de bak op zetten.

Deze eheim bak heeft een plastic onderrand (ik vind dit al niks, maar blijkbaar is dit goed voor deze bakken)
Ik vind het zelf altijd prettig als een aquarium op vlakke plaat staat en dan dun plaatje piepschuim. (misschien ouderwets zou kunnen)

Hoor graag van jullie mede aqaurianen

Bijlagen

• Lekkage (1).jpg
    Lekkage (1).jpg
    932.3 KB · Weergaven: 94
  • Lekkage (2).jpg
    Lekkage (2).jpg
    1.5 MB · Weergaven: 90
  • Lekkage (3).jpg
    Lekkage (3).jpg
    914.7 KB · Weergaven: 91
  • Lekkage (4).jpg
    Lekkage (4).jpg
    878.3 KB · Weergaven: 93
  • Lekkage (5).jpg
    Lekkage (5).jpg
    1.1 MB · Weergaven: 91
Ik heb geen water langs de achterkant zien lopen, maar de bak staat ook op 5 cm van de muur, dus echt lekker erbij kom ik ook niet.

Bak is nu 2 jaar oud.

Theoretisch kan ook een kitnaad lekken denk ik dus ik zou eerst vaststellen waar het nu wegkomt. Dagje met bv 15cm water vullen en kijken of alles droog blijft?

Wow slecht van Eheim zeg. Je hebt geluk gehad dat je geen barst heb in je glas. Aangezien waar de aquarium op rust heeft bezweken. Kan ook zijn dat eerst de blad gebroken is een aquarium stond niet meer recht en nu een lekkage. Ik zou de plaat eraf schroeven. Bij gamma zelfde maat plank kopen. Oude erop leggen en de gaten markeren. Ze boren en deze ipv oude vervangen.

Deze plaat is door het vocht behoorlijk aangetast en dus ook minder stevig dan het hoort. Inderdaad is -zoals Tinoush zegt- vervangen het beste en voorkomt dat grotere problemen.
Een oorzaak van lekken via de kap kan zijn dat de uitstroom spettert en dat daardoor de kap nat wordt. En dan loopt het water via de weg van de minste weerstand weg. Misschien ook even checken.

Ik zal inderdaad eerst een nieuwe plaat gaan monteren. Zelf zoek ik stuk betonplex 100 x 42 daar past precies de bak op. Inderdaad gaten overnemen en weer vast zetten, daarna ga ik de bak voor de helf vullen en dagje wachten of ik wellicht iets zie lekken op een kitnaad.

Maar wat Lysia aangeeft kan inderdaad ook wel zo zijn, want op die plek is de lichtkap altijd zeiknat!

Maar voor nu eerst maar kijken voor nieuwe plaat hout, en dan verder kijken.
Mocht grote bak toch lekken, dan zet ik er een reserve bak van 80 cm op, dus die plaat moet ik zo wie zo vervangen.

Maar volstaat 18 mm multiplex ook? of is betonplex beter ivm vocht?

Als je kap kletsnat is aan de binnenzijde zou ik eerder aan condens komen. Of heb je springende vissen in de bak zwemmen.

Normaal zou een lichtkap niet zeiknat worden. Wel af en toe een beetje vocht eraan, maar niet zoals bij jou.

Heb je de uitstroom boven water dat die spettert?

Ik zal inderdaad eerst een nieuwe plaat gaan monteren. Zelf zoek ik stuk betonplex 100 x 42 daar past precies de bak op. Inderdaad gaten overnemen en weer vast zetten, daarna ga ik de bak voor de helf vullen en dagje wachten of ik wellicht iets zie lekken op een kitnaad.

Maar wat Lysia aangeeft kan inderdaad ook wel zo zijn, want op die plek is de lichtkap altijd zeiknat!

Maar voor nu eerst maar kijken voor nieuwe plaat hout, en dan verder kijken.
Mocht grote bak toch lekken, dan zet ik er een reserve bak van 80 cm op, dus die plaat moet ik zo wie zo vervangen.

Maar volstaat 18 mm multiplex ook? of is betonplex beter ivm vocht?
En schroefgaten ook dicht kitten!

Nu een jaartje heb ik een eheim aquarium staan, en tot mijn schrik zag ik vrijdagavond water onder de plastic rand die onder aan dit aquarium vast zit.
Aangezien ik geen enkel risico kan nemen, woon 3 hoog, heb ik zaterdag het aquarium leeg gehaald om te zien waar lekkage zit.

Toen ik de bak eraf tilde schrok ik mij wezenloos, de tafel was drijfnat, en zwaar beschadigd! (Zie foto's)

Heb het aquarium op de grond gezet op handdoek en keukenpapier en daarna weer gevuld, maar tot aan nu geen enkele lekkage te ontdekken.

Mijn vermoeden is dus dat het van de kap afkomt, want die is werkelijk altijd drijfnat als ik deze optil.

Maar wat is wijsheid?
Een nieuwe multiplex plant op de kast schroeven?
Of kan ik met balkjes 27x44 mm soort van geraamte maken, en dat op kastje schroeven en daar weer de bak op zetten.

Deze eheim bak heeft een plastic onderrand (ik vind dit al niks, maar blijkbaar is dit goed voor deze bakken)
Ik vind het zelf altijd prettig als een aquarium op vlakke plaat staat en dan dun plaatje piepschuim. (misschien ouderwets zou kunnen)

Hoor graag van jullie mede aqaurianen
Condens door waterverdamping kan ook een oorzaak zijn veroorzaakt door de hitte van de lampen. In dat geval kan je extra randen in je kap maken zodat eventueel condens vocht in de bak terug lekt.

Lichtkap wordt echt kletsnat, als ik de kap er af til voor schoonmaak moet ik echt met handdoek werken, anders is heel het laminaat nat!! dan zijn niet een paar duppels.

Een rand in de kap lijmen, ergens op dit forum zag ik ook iets met hoekprofiel, maar het daagt mij nog niet helemaal hoe ik dat moet doen.
De lichtkap valt nu over de rand van de bak, maar dat doen de meeste kappen.

Zag net bij Praxis plaat hardhout multiplex ga deze op maat laten zagen en 2x in de verf zetten, mocht er dan wat op lekken, trekt het er niet gelijk in.

Lichtkap wordt echt kletsnat, als ik de kap er af til voor schoonmaak moet ik echt met handdoek werken, anders is heel het laminaat nat!! dan zijn niet een paar duppels.

Een rand in de kap lijmen, ergens op dit forum zag ik ook iets met hoekprofiel, maar het daagt mij nog niet helemaal hoe ik dat moet doen.
De lichtkap valt nu over de rand van de bak, maar dat doen de meeste kappen.

Zag net bij Praxis plaat hardhout multiplex ga deze op maat laten zagen en 2x in de verf zetten, mocht er dan wat op lekken, trekt het er niet gelijk in.
Zo'n kap kan ook inderdaad kletsnat zijn door waterverdamping. En dus condens. Je kan dit natuurlijk ook opmerken bij bijvoorbeeld waterverversingen. Hoe hoog staat het water na de verversing en hoe hoog vóór de volgende verversing is dan de waterstand? Zo'n randje in je kap kan trouwens van alles zijn. Een in gelijmd verdikkingsrandje kan al voldoende zijn. Als het water maar naar binnen toe gewerkt wordt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan