Wat is er nieuw

Eheim buitenfilter vervangen voor nieuwe

• Onderwerp starter Onderwerp starter NhImF
  • Startdatum Startdatum
N

NhImF

Guest
Hoi,

Ik heb een Eheim profressionel 3 350 buitenfilter, waarvan de capaciteit eigenlijk te laag is voor mijn aquarium (Jewel Vision 450). Nu begint de pomp te ratelen en is het wat mij betreft tijd voor een vervanging en upgrade.
Het gaat de Eheim profressionel 4+ 600 worden.

Nu vraag ik mij af wat het beste is voor de vervanging. Uiteraard is zomaar een swap niet echt handig, dus ik zat zelf te denken om beiden aan te sluiten en tegelijk te laten draaien (al kan de uitstroop van beiden wal afgeknepen worden). Hierdoor zal ik naar verwachting geen of een hele kleine nitriet piek krijgen.
Klopt mijn aanname en is het handig om het zo te doen.
Wat adviseren jullie? Op het grote boze internet is er eigenlijk bijzonder weinig te vinden hierover.

Waarom doe je alles uit de oude niet in de nieuwe.
Dan de pot leeg gieten in de nieuwe pot.

Dat ratelen ,komt dat hij niet genoeg water aanzuigt.
Meer eruit dan erin.

zit het materiaal vol.

In de nieuwe zit alles al in,toch, dan omruilen ,overzetten.
Of oude laten draaien,nieuwe erbij.

Wil je koppelen, dan de rotor uit de oude halen ,en stroomloos draaien.

dat lijkt mij ook het makkelijkst, gewoon filtermateriaal overzetten naar de nieuwe en als het nodig is aanvullen. Dan neem je alle bacteri�n mee en kan die meteen draaien.

Overzetten zou denk ik wel passen, maar eigenlijk is dat ook aan vervanging toe 🙂 en doe ik dus liever niet.

Ik heb de pijpjes al vervangen door keramische dus die zou ik toch al overzetten (de plastic waren helemaal gedesintegreerd).
Hij is recent nog schoongemaakt dus door niet genoeg aanzuigen, lijkt me vrij stug. De flow is op zich nog best redelijk (als is het ooit beter geweest lijkt het...). De huidige pomp is inmiddels een jaar of 5 oud.

Zelf zat ik te denken om ze niet te daisy-chainen, maar gewoon beide in het aquarium te hangen.

Kan ook, dan heb je gewoon een tijdje 2 filters draaien, keramische pijpjes zou ik sowieso wel overzetten. Een goed product dat lang mee gaat, en daar zitten toch de meeste bacteri�n in.

Hoe lang raden jullie aan om duaal te draaien? Een week? Twee? Heel lang hoeft het, lijkt me, niet te duren.

Ik neig er wel naar om het water van de oude over te gieten in de nieuwe en aan te vullen, zodat alle prut gelijk in de nieuwe zit en dan de oude nieuw te vullen.

Ik zou de normale indraaitermijn gewoon aanhouden, dus 3 weken. Dan weet je zeker dat je goed zit.

Daan gaan we dat doen ;-) bedankt voor het meedenken!

Ik zou zelfs langer dan 3 weken nemen. 1 of 2 weken langer gaat het verschil niet maken qua overlast. De bacteriecultuur zal immers niet altijd 'klaar' zijn na 3 weken in je nieuwe filter. Tenzij je het filtermateriaal zou overzetten natuurlijk.

Ja, ik ook. O, was al gezegt, val in herhaling.

Zoals Ts in zijn hoofd heeft is gewoon prima. Laat je ze gewoon tijdje beide draaien, en dan oude weg doen. 3/4 weken is. Heb je een zwaar visbestand doe je het langer.

Bertus zei:
Dat ratelen ,komt dat hij niet genoeg water aanzuigt.
Meer eruit dan erin.

Ivm het ratelen.
Kan ook het asje van de rotor zijn dat gebroken is of dat speling heeft gekregen, kan goed zijn dat dit met een paar euro is opgelost.

Ja, kan ook. Luc.
kwestie van de kop nazien.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan