Wat is er nieuw

Eheim classic 2211 vraag

Lid geworden
25 januari 2020
Goedemiddag,

Al een tijdje heb ik een Eheim classic 2211 filter liggen die ik ooit ergens vandaan heb geplukt. Ik wilde eens gaan testen of de pomp het nog doet en ik deze kan gaan gebruiken. Ik heb alleen geen verstand van externe filters dus vroeg me af hoe ik het beste kan testen of hij niet kapot is. En wat moet ik hier voor aanschaffen, ga er namelijk van uit dat er wat slangen missen😛

Ik hoor graag jullie advies!

IMG_20210517_143023.jpg

Je hebt 9/12 en 12/16 slang nodig en als je een emmer neemt of in de wasbak met water dan kun je zonder slangen de kop er deels in doen en dan zie je snel of die goed pompt.
Als hij lang stil heeft gestaan dan zijn vaak nieuwe rubbers ook geen overbodige luxe.

om te testen of de.pomp het nog doet heb je maar 2 dingen nodig.
De pomp zelf en een stopcontact.
Als die een hels gerommel kabaal maakt als die aan staan is het goed .

Jammer genoeg mis je nog heel wat onderdelen. Deze allemaal nieuw kopen zal niet veel goedkoper zijn dan een nieuwe filter.

Mss koop je beter een nieuwe 2211 en hou je deze als backup.

Ik gebruik deze types al sinds midden jaren 80 en ik heb zelden nog iets hoeven te vervangen. Kapot zal hij niet zijn, je hebt alleen wat teflon tape en kranenvet nodig als hij lekt.
Nieuwe kopen is geldverspilling.

Jammer genoeg mis je nog heel wat onderdelen. Deze allemaal nieuw kopen zal niet veel goedkoper zijn dan een nieuwe filter.
2 kraantjes, wat slang, installatie setje duurder dan een nieuw filter?
Schuim koop je voor weinig kant en klaar bij filterschuim.eu
En als je mij of @janjdk lief aan kijkt kan je voor weinig nog wat media krijgen.
Of een oproepje plaatsen hier op het forum en klaar is Elles

Ik zou toch ook echt afdichtingsringen kopen want die zijn vast uitgedroogd. Wat je ook kan doen is op MP kijken voor een die wordt aangeboden en vaak ben je dan ook voor 2 of 3 tientjes klaar.

Die rode dichtring rond de kop, die droogt niet snel in. Volgens mij een soort siliconen.
Bij mij 2 2e hands filters was vervangen niet nodig.

Dus gewoon proberen of deze goed werkt.

Is een leuk filtertje hoor. Heb deze op een 60 l bakje met garnalen en boraras.

Ik zie dat de huidige classics geen wartels meer hebben. Maar je kunt hiervoor gewoon de goedkoopste slangklemmen bij de bouwmarkt halen.
Biljoen heeft gelijk de dichtring rond de filterkop geeft bij dit type niet zo maar problemen.

Ik zie dat de huidige classics geen wartels meer hebben. Maar je kunt hiervoor gewoon de goedkoopste slangklemmen bij de bouwmarkt halen.
Biljoen heeft gelijk de dichtring rond de filterkop geeft bij dit type niet zo maar problemen.
Of het ligt aan mijn ogen maar volgens mij hebben de nieuwe juist wel een wartel daar waar de slang erop gaat:

https://www.aquacompleet.nl/eheim-b...OUY6ZzVaY8ko2yLcTScHeJzYOtxoCHwxoCP08QAvD_BwE

Ik zou toch ook echt afdichtingsringen kopen want die zijn vast uitgedroogd. Wat je ook kan doen is op MP kijken voor een die wordt aangeboden en vaak ben je dan ook voor 2 of 3 tientjes klaar.
Beetje vriendenvet erop en gaan

En als je mij of @janjdk lief aan kijkt kan je voor weinig nog wat media krijgen.
snel geteld ben je toch wel 30€ kwijt.
Zo'n nieuwe filters kost welgeteld 53€

Of het ligt aan mijn ogen maar volgens mij hebben de nieuwe juist wel een wartel daar waar de slang erop gaat:

https://www.aquacompleet.nl/eheim-b...OUY6ZzVaY8ko2yLcTScHeJzYOtxoCHwxoCP08QAvD_BwE

Op jouw link hebben ze dezelfde wartels als de echte oude. Maar die zie ik niet op de foto bovenaan dit onderwerp. De ringen verdrogen bij dit type echt niet zo maar. Ik denk dat er niks aan hoeft te gebeuren, 2 slangklemmen er op en gaan.
Het voordeel van Eheim is dat ze reserveonderdelen hebben, het nadeel is dat de meeste belachelijk duur zijn. Veel van die ringetjes kun je ook gewoon uit een kranen ringetjes assortiment halen van de bouwmarkt voor 1 euro. Maar nogmaals bij het classic type hoef je dat soort dingen niet te doen, het zijn de degelijkste Eheim filters, hoeft verder niets aan uitgegeven te worden.

Maar die zie ik niet op de foto bovenaan dit onderwerp
Klopt en dat is denk ik een heel oud exemplaar maar de nieuwere hebben die wartels dus wel. Die van de TS zal al wel heel wat jaartjes oud zijn 😉

Bedankt allen voor de reacties!!
Ik heb de pomp kop net even in een laagje water gelegd en aangezet. Hij maakte eerst inderdaad een hoop kabaal maar was al snel super stil en kwam er een flink harde straal uit, had ik niet verwacht! En voor zover ik kan zien is die rope ring nog super soepel dus ik denk (hoop) dat dat wel goed gaat komen.
Dus ik blij🙂

Nog een paar vragen:
1. Als ik de reacties hierboven goed heb begrepen mist er dus een wartel om de slang strak aan te sluiten maar daar zou ik slang klemmetjes voor kunnen gebruiken?
2. Ik zie online dat er eigenlijk 2 roostertjes bij horen voor boven en onder het filter materiaal. Ik heb hier maar 1 van helaas. Moet ik daar nog eentje van bestellen of kan het ook met 1?
3. Heeft iemand nog tips voor goede in- en uitstroom buisjes? Ik verzuip een beetje in de hoeveelheid opties die op het internet staan 😅

Alvast bedankt!

De wartel en slangklem hebben dezelfde functie, zorgen dat de slang er niet af kan glippen. Op de foto hierboven lijkt het meer alsof de slang gekit zit of een nauwe slang met hitte er overheen geschoven is. Als je er niet teveel filterwatten in doet kun je het bovenste roostertje weglaten of zelf iets maken van plastic zodat de watten niet aangezogen kunnen worden.

Je kan inderdaad slangenklemmetjes gebruiken.

Ik heb de pomp kop net even in een laagje water gelegd en aangezet. Hij maakte eerst inderdaad een hoop kabaal maar was al snel super stil en kwam er een flink harde straal uit, had ik niet verwacht! En voor zover ik kan zien is die rope ring nog super soepel dus ik denk (hoop) dat dat wel goed gaat komen.
Dus ik blij🙂

Nog een paar vragen:
1. Als ik de reacties hierboven goed heb begrepen mist er dus een wartel om de slang strak aan te sluiten maar daar zou ik slang klemmetjes voor kunnen gebruiken?
2. Ik zie online dat er eigenlijk 2 roostertjes bij horen voor boven en onder het filter materiaal. Ik heb hier maar 1 van helaas. Moet ik daar nog eentje van bestellen of kan het ook met 1?
3. Heeft iemand nog tips voor goede in- en uitstroom buisjes? Ik verzuip een beetje in de hoeveelheid opties die op het internet staan 😅

Alvast bedankt!
Bijvoorbeeld deze zou ik kiezen.

https://www.aquastorexl.nl/jbl-inse...MIzezsv6rT8AIVBZ3VCh0NcwEpEAQYASABEgLsovD_BwE
En deze spraybar.
https://www.bol.com/nl/p/jbl-outset...ige-sproeibuis-voor-aquaria/9200000103805654/
En dit verloop heb je nodig naast de 9/12 en meer van 12/16 slang.
https://www.aquastorexl.nl/eheim-ve...MI8ffE1qvT8AIVBfhRCh3XqQt-EAQYAiABEgLeWPD_BwE

Laatst bewerkt:
Oudemannenweetje... slangklemmen waren vroeger een luxe en meestal zaten de slangen gewoon er overheen geklemd. Als het uiteinde dan hard werd of ging uitlubberen, sneed je er gewoon een stukje van af. Eheim was de eerste fabrikant die met die wartels kwam.

Dus ik blij🙂

Nog een paar vragen:

Alvast bedankt!
Roosters kan, maar een grove spons bovenop zorgt er ook voor dat je materiaal niet de pomp in word gezogen.
Of je doet je rooster boven en gooit wat keramische buisjes onderin.
Die roosters zijn niets meer dan een soort verdeel platen

Maakt het dan nog verschil wie jullie eventueel lief aan zou willen kijken? :DD:DD:DD

Heb recent nog oude ingedraaide weggeven en het restant...afgevoerd als plastic afval.

Heb recent nog oude ingedraaide weggeven en het restant...afgevoerd als plastic afval.
Dat is jammer, “gelukkig” had ik de vulling van m’n oude classic 150 nog liggen dus die is nu verzonden

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan