Eheim classic 350 maakt veel geluid


F.

Well-known member
Lid geworden
11 november 2022
Berichten
203
Leeftijd
32
Hallo allemaal,

Ik ben Faridah en ben nieuw hier. Ik ben dit forum tegengekomen toen ik me aan het inlezen was over het houden van sluierstaarten. Sinds kort heb ik een aquarium, waar ik graag een paar sluierstaarten in wil houden. Omdat ik gelezen heb dat het vissen zijn die veel vervuilen, heb ik een externe filter gekocht, de Eheim classic 350 . Ik heb voor de Eheim gekozen, omdat ik gelezen heb dat het een heel stille filter is. Echter, nu ik klaar ben met de installatie, merk ik dat de mijne erg veel geluid maakt. Het geluid hoor ik door de hele woonkamer, ook als het kastje dicht is.
Ik vroeg me af of iemand weet wat het probleem is? In de bijlage heb ik een filmpje erbij gedaan.
 

Bijlagen

  • VID_20221111_182258.mp4
    7.1 MB
Nieuwe filters moeten even inlopen. 2 weken wordt het minder.
Er komt biofilm op de rotor.

Wat bij de classics ook helpt. leg er een pak rijst, suiker, bloem (iets zwaars) op.
De deksel is hol, en werkt als klankkast.
 
Oke dankjewel voor je reactie!! Dan zal ik er iets zwaars op leggen en kijken hoe het over 2 weken is! Hoop echt dat het minder wordt.
 
Probeer eens even of de herrie wat vermindert, als je de slangen geen contact laat maken met je achterwand?
 
Kan ook zijn dat er nog (te veel) lucht in de pomp zit. Trek de stekker er uit, schudt de pomp wat heen en weer, en zet na een paar minuten de pomp weer aan.
Kan zijn dat je dit een paar keer moet doen. Ik doe dit ook zo na het schoonmaken van de pomp, en de pomp is daarna echt stil.
 
Dankjewel voor het meedenken!
@ Barwaz: heb ik geprobeerd, maar het geluid komt echt uit de deksel
@ Hermanus: heb ik ook geprobeerd, meerdere keren heen en weer geschud en uit en aan gezet, maar het geluid blijft

Heb er nu een pak meel op gelegd, het dempt het geluid wel ietsje, het klinkt minder hol, maar het is nog steeds te hard voor wat het moet zijn.
 
Waarschijnlijk moet je het zoeken in resonantie zoals ook hierboven aangegeven. Je kan er veel aan doen met Noppenschuim om en onder het filter maar ook kan je ervoor zorgen dat je slangen daar waar ze door je kast gaan en mogelijk ook waar ze over je bak rand hangen een schuimrubber omhulsel hebben.
 
@ jessicapilon & benvo: dankjewel voor de tips, ik zal het eens proberen!
 

Terug
Bovenaan