Eheim classic 350


LM1987

Well-known member
Lid geworden
28 september 2022
Berichten
49
Leeftijd
36
Goedenavond allen.

Sinds vandaag ben ik in het bezit van een nieuwe Eheim classic 350 filter. In mijn aquarium heb ik nu alleen een intern filter en dit extern filter wil ik gebruiken voor extra kracht voor filtering. Mijn aquarium is 180 L.

Nu was ik bezig met aansluiten en vroeg mij af of ik het goed heb begrepen....je sluit de slang aan op de uit of inlaat en duwt deze stevig aan ( tot over het schroefdraad). Dan draai je de aansluiting aan zodat de slang verzegeld is?

Sorry het is voor mij allemaal nieuw en wil hierin geen fouten maken met kans op lekkage. Als iemand nog tips heeft, hoor ik dit ook graag.

Alvast bedankt.
 
Ik snap dat je dit niet wilt verprutsen. Het filter staat immers onder je bak en als er iets niet goed zit kun je je bak leeg hevelen.
Het is aan te raden om het filter in een afwasteiltje oid te zetten. Als je dan een beetje lekkage hebt dan loopt het water niet meteen over de vloer.
Zorg dat je hem installeert op een dag dat je toezicht kunt houden. Loop in het begin regelmatig de slangen even na of alles nog goed zit.
Jaja, ik ben misschien een beetje paranoia, maar nadat onze bak een keer lek was ben ik me erg bewust van hoeveel wat erin zit. 🙂
 
Dit is precies ook waarom bij mij de filters buiten de kast staan. Bij mij heb ik ze in grote voorraadboxen staan. Allerbelangrijkste is dat de slangen goed vast zitten aan de aansluitingen. En dat je bijvoorbeeld de rubberen pakking van de pompkop en kraantjes en dergelijke met bijvoorbeeld silicone spray behandeld.

Verder de mandjes met filtermateriaal goed in de filterpot plaatsen zodat de pompkop goed aansluit op de filterpot.

Ik geef er trouwens de voorkeur aan om het filter eerst minimaal een dag te laten werken zonder buis van de spraybar zodat de restlucht zo min mogelijk hinder ondervindt om uit het filter te geraken. Wat heen en weer bewegen, lichtjes, van het filter helpt hierbij nadat hij aan het draaien is.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle reacties. Afwasteiltje zal ik er onder zetten. Bedankt voor het filmpje, dat maakt het heel duidelijk.
 
Ja, heb de plus serie met twee dubbele kranen. Filter is nu aangesloten. Alleen de spraybar ben ik n9g niet tevreden over, moet nog iets naar beneden. Maar zie tot nu toe geen lekkages.
 
Doe je vanafboven het wateroppervlak schuin naar beneden of van onder de waterspiegel schuin naar boven?
Zelf vind ik dat het allebei wel ,iets, heeft, vanaf boven veel uitwisseling met de lucht en vanuit onder dan krijg je meer golfjes over de oppervlakte, dat vergroot het en over en tussen de golven wordt dan het licht weer vanuit meerdere richtingen gedistribueert.
Zonder spuitstok , dat kan natuurlijk ook dan richt je de stroming schuin door je bak van een achterhoek naar een voorhoek en je zult naar gelang je inrichting nog heel wat kunnen gaan uittesten met wat je al hebt.
 
Hi Edwin68.

Heb de spraybar nu aan de zijkant van mijn aquarium, op het wateroppervlak schuin naar beneden gericht. Er zit ook nog een intern filter in de ook een zwakke stroming mee geeft. Ik zie alle blaadjes van plantjes nu bewegen. Volgens mij is dit een goed teken?

Aan de andere kant heb ik de inlaat geïnstalleerd. Water stroomt van links naar rechts.
 

Terug
Bovenaan