Wat is er nieuw

Eheim Classic of Tetra EX

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jan Wiebe
  • Startdatum Startdatum
J

Jan Wiebe

Guest
Ben bezig met het sparen voor een nieuwe 1 meterbak (ws Rio180).
Nu wil ik daar het binnenfilter uithalen en vervangen door een buitenfilter.
Ik twijfel over 2 types:
1. Eheim classic serie
2. Tetra EX serie

Wie heeft ervaring met beide en wat zijn de voor en nadelen van beide filters?
Kwaliteit en betrouwbaarheid zijn voor mij het belangrijkste.
Alvast bedankt.

Ik vond de Eheim fijner dan de Tetratec EX moet ik zeggen maar dat is puur persoonlijk. De aanzuigknop van de Tetra ging hier uiterst moeilijk.
Nu heb ik ook een JBL 901 gekocht en die bevalt ook goed en daar werkt die aanzuigknop wel lekker makkelijk bij. Persoonlijke voorkeur speelt vaak een rol.

De eheim classic heb ik gehad, maar ik vond dat er een brom geluid in de kop van het filter zat, deze heb ik toen vervangen voor een jbl greenline filter.
De eheim toen wel tweedehands gekocht, dat kan nu anders zijn.
Gebruikersgemak schelen ze niet, bij de eheim moet je er wel kranen tussen zetten.
De tetra heb ik geen ervaring mee

Ik had bij de Eheim dat ook dus maar het vervangen van de clips waarmee je hem sluit heeft dat verholpen. Ik heb nu de 901 gewoon buiten het kastje staan in de woonkamer en je hoort hem vanaf de bank niet draaien.

Heb vroeger een aantal Eheim Classics gehad. Vergeleken met de huidige andere modellen en merken vind ik ze maar onhandig. Clips van de kop nogal wrakkig, onderste slangaansluiting idem.

Heb een aantal filters in gebruik, waarbij ik de nieuwe Tetratec Ex prima vind. Makkelijk en degelijk. Bij mij werkt de aanzuigknop prima. Staat ook naast mijn aquameubel ipv erin en hoor hem nauwelijks.

Bedankt voor deze informatie.
Wat betreft gebruiksgemak merk ik al dat de Tetratec beter uit de bus komt.
Ook de opmerkingen wbt de clips vd Eheim zeggen mij dat ik dan beter voor de Tetratec kan gaan.

Dank!

Ik heb hier ook een Tetra draaien, prima filter. Enige nadeel zijn de doorzichtige in en uitvoer welke wat vuil van binnen wordt en daardoor erg vies lijkt. Dit is door de 90 graden hoek ook niet echt schoon te maken. JBL heeft bijvoorbeeld zwarte onderdelen wat ik wat mooier vind.

Ik heb momenteel een Tetra 600 plus staan. Bedieningsgemak is uitstekend. Aanzuigknop werkt prima. Geluidsniveau vind ik toch een beetje tegenvallen. Niet irritant, maar je hoort 'm toch wel zoeven als het helemaal stil is in de kamer. Beetje vergelijkbaar met het geluid van een laptop. Hij staat bij mij niet in een kast.

Eheim 2213 is ook uitstekend is mijn ervaring. Door het ontbreken van kraantjes is ie wel een stuk gebruiksonvriendelijker.

Ik heb ooit een jbl e700 gehad. En dat was toch de fijnste en stilste filter die ik heb gehad.

tetratec800ex; muisstil, en met zwarte onderdelen 😉
Uitstekend gebruikersgemak, maar ik ben dan weer niet zo tevreden met de aanzuigknop.

Ik heb hem nog te kort om iets te zeggen over de betrouwbaarheid.

Ik denk dat je alle filters wel een ietsje hoort als je er niet ver vandaan staat. er draait toch iets dus helemaal geluidloos zullen ze niet zijn denk ik maar vanaf de gemiddelde zitafstand is dat vaak weer niet hoorbaar.

ik heb zelf een tetratec 800 plus, is vrij stil maar je hoort hem wel op 2,5 meter afstand als het volledig stil is. waar ik hem kocht stond dat die geruisloos was, dit moet je altijd maar met een korreltje zout nemen ben ik achter gekomen. zeker als je er net mee bezig bent geweest (watten vervangen ofso) maakt die meteen een pokke geluid. kwestie van even goed schudden en schuin houden of stekker er uit en binnen 2 sec weer in.

eheim staat wel erg bekent om zijn duurzaamheid wat ik van tetratec niet durf te zeggen. dit kan ook bepalend zijn voor je keuze.

Ik heb een Tetra EX 400 Plus 2 maanden in gebruik gehad en die beviel me super. Heb nu een EX 600 en die bevalt ook goed maar die hoor ik wel wat meer. Waarschijnlijk heb ik er nog wat lucht in zitten.

Tetratec 1200 staan hier. Prima filter, stiller als mijn JBL e1501 en gebruiksvriendelijk. Zoals eerder aangehaald gaat de 'aanzuigknop' soms wel wat moeilijk, maar gewoon wat harder drukken en je hebt er verder geen last mee.

Zonder concrete metingen lijkt het me wel alsof zijn doorstroming wel een pak minder dan het theoretisch gegeven wordt in vergelijking met mijn JBL. Dus best een maatje groter nemen voor safe te zijn. Maar prijs/kwaliteit zeker prima ding!

We hebben thuis een Eheim 2226 staan die alleen in noodgevallen gebruikt wordt. Nadeel van dit filter vind ik de aanzuiging, die is er nl. niet! Voordat ik de 2226 werkend heb ben ik een hele tijd verder!

Erg blij was en ben ik met onze JBLe 901 Greenline. Gewoon omdat het een probleemloos apparaat is �n omdat de 901 compleet geleverd wordt. Geen problemen met extra te kopen kraantjes o.i.d., geen luidruchtge rotors, goed en gemakkelijke aanzuiging. Alle onderdelen, mochten ze stuk zijn, wat nog niet gebeurd is, zijn los verkrijgbaar. Kortom een filter die ik na een aantal jaren gebruik zo weer zou kopen!

Groet,
Ben.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan