Wat is er nieuw

Eheim classis 150 (2211)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rickjuuh
  • Startdatum Startdatum
R

Rickjuuh

Guest
Hallo allemaal,

Na lang wikken en wegen heb ik besloten om voor een externe filter te gaan voor mijn nano aquarium.

Het gaat over een Dennerle cube van 20 liter.
Voor dit zeer dicht beplante aquarium wil ik een eheim 2211 externe filter gaan gebruiken.

Er wordt geadverteerd met een pompcapaciteit van 300 liter per uur (wanneer er geen filter media aanwezig is)

Nu is mijn vraag heeft iemand ervaring met deze pomp? en wat is het daadwerkelijke pompvolume wanneer gevuld met filtermatten en biomassa?

Alvast bedankt! 😀

Ik heb de 2211 ook maar dan op een bak van 65 liter. Ik denk zelf dat hij veel te hard uitstroomt voor een bakje van 20 liter. In mijn nano s gebruik ik daarom de Aquaell mini pat.

Ik durf zelfs te zeggen veel te groot, overkill kan maar dit is veel te veel.

Ik weet niet wat je allemaal hebt zwemmen in die nano. Maar puur theoretisch kan een dichtbeplante bak zonder filter.

Externe filters hebben een netto capaciteit van 30-50% van de opgegeven bruto capaciteit.

Dus voor de 2211 is dat 100-150 liter per uur. Dus circa 7-8 keer per uur rondpompen....

Als daar garnalen in zouden komen dan worden die zo de bak uitgeblazen denk ik🙁

Wat is de reden dat je zo n (zwaar) filter wil gebruiken Rick?

Ik heb niet per se een rede voor zo'n zware filter.

Maar ik wil graag een externe filter, vandaar.

Aangezien ik bij verschillende mensen langs ben geweest die een hang on filter hebben (en deze verschrikkelijke herrie maken) wil ik deze namelijk niet.

Iemand ideeen?

Je zou de 2211 kunnen gebruiken. Maar dan zou ik een by-pass ertussen zetten. Dus een regelbaar kraantje tussen de invoer en uitvoer van de filter. Zo stroomt een deel van het water weer terug naar de filter.
Hierdoor hoef je de pomp niet te knijpen. En stroomt er minder water naar de cube.
Wel een regelbaar kraantje, want je moet dit visueel afstellen.

Heb je een foto van zoiets Marcel want dit klinkt mij nogal ingewikkeld in de oren, maar ja daar kijk jij vast niet van op😉

Je moet het een beetje zien als een H.
De 2 staanders zijn je pers en retour leidingen en de ligger is een kraan die beide verbind.
Door de kraan verder te openen zal er meer water van de pers naar de retour gaan en niet het aquarium in.

Heb je een foto van zoiets Marcel want dit klinkt mij nogal ingewikkeld in de oren, maar ja daar kijk jij vast niet van op😉
Je moet het een beetje zien als een H.
De 2 staanders zijn je pers en retour leidingen en de ligger is een kraan die beide verbind.
Door de kraan verder te openen zal er meer water van de pers naar de retour gaan en niet het aquarium in.

Daar hebben we gelukkig een tuin kabouter voor!
Snap je het nu John.

Nee niet zonder een foto:sorry::sorry:. Maar goed ik heb het ook niet bij de hand hier verder.

Nee John.

Dit bedoel ik.

IMG_0835.JPG

Ok, dus de kraan die lat en deel water door waardoor dit niet je filter bereikt zeg maar. Maar krijg je dan niet net als met knijpen van de instroom dat er te weinig water in de filter komt

Ok, dus de kraan die lat en deel water door waardoor dit niet je filter bereikt zeg maar. Maar krijg je dan niet net als met knijpen van de instroom dat er te weinig water in de filter komt

Nee, de kraan sluit 2 stromen kort. Dus er gaat meer water door het filter, dan via de bak.

Net als de weg afsnijden. Een kortere route dus.

Nee, de kraan sluit 2 stromen kort. Dus er gaat meer water door het filter, dan via de bak.

Net als de weg afsnijden. Een kortere route dus.

Nou gooi maar in mn pet en op de beurs mag je me dat eens goed uitleggen:stars:

Whahaha, als je flink je best doet wel denk ik😛

Nee, maar zover ik het nu al begrijp gaat een deel van het water wat uit de filter komt dus niet naar de bak terug maar via de omleiding en door het kraantje weer richting de filter. Ja en ik heb hier echt een uurtje over moeten nadenken hoor😉

Kent iemand het merk eden?

Misschien is de eden 501 geschikt voor mijn nano cube?

Whahaha, als je flink je best doet wel denk ik😛

Nee, maar zover ik het nu al begrijp gaat een deel van het water wat uit de filter komt dus niet naar de bak terug maar via de omleiding en door het kraantje weer richting de filter. Ja en ik heb hier echt een uurtje over moeten nadenken hoor😉

En gelukkig niet vastgelopen! Maar het klopt John.

Kent iemand het merk eden?

Misschien is de eden 501 geschikt voor mijn nano cube?
Schijnt wel een betere optie te zijn voor nano bakje ja
Zelf geen ervaring mee.

Weet niet hoe hoog je bak komt te staan tov je filter?
Mijn 60cm staat op 1.2 omdat ik dat mooier vond, een 2011 was niet voldoende dus staat er een 2013 onder, een overkill filter dus

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan