Wat is er nieuw

eheim ecco pro 300 (2036) Lawaaierige pomp

dr.Apisto

Member
Lid geworden
19 juli 2023
Ik heb net een eheim ecco pro 300 (2036) gekocht. Het is mijn eerste potfilter en staat op de slaapkamer. Het was de bedoeling een stille filter te hebben, Eheim staat hier toch voor bekend.
Ik heb de pomp ook al gekanteld voor mocht er lucht zitten bij de impeller, maar lijkt niet het geval te zijn.

Het verschil in geluid is ongeveer 25-30dB tussen het geluidsniveau in de kamer met en zonder pomp. Ik heb dit gemeten met een telefoon app. Geluidsniveau bij de pomp gaat van 30dB naar 58 dB als ik de pomp aanzet.(is al een paar dagen aan het draaien geweest.)

Ik heb ook wat last van resonantie, hiervoor heb ik dit topic gepost: resonantie door slangen. Maar bij het filmpje is er geen resonantie. Heb sponsen die de slagen weghouden van de kast.

Kleine filmpje om pomp geluid te illustreren:

Ik heb in de kas geluidsisolatie geplakt . Dat helpt behoorlijk hier

Wat ik vergeten vragen ben. Is dit dus een normaal geluidsniveau voor deze pomp?

Ik heb siliconen gel aan de impeller en de as gesmeerd en dat heeft het geluids niveau met 5 dB verminderd.

In het bovenaan in het deksel zitten ook 2 gaten. Hebben die een nut?

Kan ik die gaten vullen met zand? Als ik mij handen op het deksel zet en de gaten afdek dan dempt dit nog eens 5 decibel aan geluid.

Ik ken t filter niet, dus geen idee of dat mag.

Mbt de silicone, fijn dat het werkt! Ik vraag me alleen wel af of dit niet jn je water komt?

Het is 100 % siliconen dat zou ok moeten zijn. Dat spul wordt ook gebruikt op drinkwaterkranen. Ik heb voor ik gesmeerd heb, eerst wat onderzoek gedaan.
Het las van een glazen aquarium is ook aan elkaar gezet met siliconen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan