Wat is er nieuw

Eheim Ecco Pro 300 versus de JBL profi 901

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Leeftijd
59
Ik zit te dubben welke van de 2 bovengenoemde filters ik het beste kan aanschaffen voor een 190 liter bak?
De een heeft een cap van 750 liter en de ander 900 liter. Beide moeten denk ik meer dan voldoende zijn voor een bak van 190 liter bruto. Alleen heeft de JBL een veel grotere inhoud met dik 7 liter tegenover dik 3 liter van de Ecco 300.

Heeft iemand ervaring met deze filters en kan iemand adviseren welke beter is om aan te schaffen voor een meterbak??

Beide prima pompen, persoonlijk vind ik de JBL wat makkelijker in elkaar zitten om onderhoud in uit te voeren. Filterinhoud is nog belangrijker dan liters per uur, aangezien de JBL pomp van beide meer heeft zou dat voor mij de doorslag geven om voor de JBL te gaan.

Op mijn meterbak heb ik ook een JBL e901 staan 😉

Ik heb ook de jbl, al 5 jaar. Dus de oude uitvoering nog..geen e(nergie zuinige). Maar draait zonder troubles, en indrdaad veel inhoud om met verschillend filtermedia te werken en hartstikke handig bij onderhoud.

Heb de Ecco 300 op een 60cm/54L aquarium,en dat is prima. Daarvoor op een 160L geprobeerd maar dat was wat te slap. Wel een goed filter dat makkelijker in gebruik is tov de meeste Eheim filters.
Geen ervaring met de JBL.
Zou voor 190L eerder richting de 1000 gaan.

DE overslag beugel, he.
makkelijk open en dicht.

En kan nooit lekken.

Ik heb het kleine broertje, de e701 van JBL. Echt een supersnelle filter die echt heel handig is in gebruik en met iets van 9 watt ook nog zuinig in gebruik! Werkt met mandjes waar je het filtermateriaal in kan doen wat je zelf wel.
De andere filter ken ik niet, maar mij is altijd verteld dat je met een filter "nooit genoeg" inhoud kan hebben, dus....

Voor mij geen andere dan een JBL.

Ecco heeft ze ook met 4 mandjes, hoor.
Heb je vanaf 2 bakjes, dan steeds 1 erbij,2 erbij.

259131_0_82_ecco.jpg

Heb er zelf 2 met 2 mandjes, 1 met 3, en 1 met 4 mandjes.

DE nieuwe hebben ze een nieuwe naam gegeven, zijn completer.

Bedankt voor de reacties. Ja de Eheim heeft met goed 3 liter een veel kleinere inhoud dan de JBL met dik 7 liter. Ook is de capaciteit met 900 liter bij JBL groter dan de Eheim die 750 liter is.
Als ik de reacties tot nu toe lees dan ben ik geneigd de JBL te nemen alhoewel ik tot nu toe altijd Eheim heb.

Hoe is het met het geluidsnivo van de JBL 901?? Hij staat in de woonkamer dus ik hoop dat deze JBL niet te lawaaierig is.

Kan je verzekeren John...hier zijn ze stil.

Zal ik niet ontkennen.
IK heb geen JBL, dus weet het ook niet.

Een vos heeft goede oren dus dat neem ik dan direct aan Albert 😉 :thumbs:.

Scheelt me ook een hoop stroom want heb er nu de 2213 en de 2215 op die samen rond de 1000 liter hebben maar wel 26W stroom nemen.
Dat wil zeggen dat je per jaar 100Kw kan besparen.

Mijn e701 staat ook in de huiskamer, in het dressoirkast waar het aquarium op staat. Om hem te horen moet ik de kast deur open doen en dan nog moet ik goed luisteren...super stil dus!

Bertus zei:
Zal ik niet ontkennen.
IK heb geen JBL, dus weet het ook niet.

Misschien ook eens een keer proberen Bertus 😉 .

jessicapilon zei:

Scheelt me ook een hoop stroom want heb er nu de 2213 en de 2215 op die samen rond de 1000 liter hebben maar wel 26W stroom nemen.

26 watt?? neen ,hoor
2213 =8 watt. 2215 = 8 watt. zelfde motor-rotor.
16 watt.

ik heb alleen maar jbl gehad en ken niet beter.
Zou Mp ff checken op die 901.

Bertus zei:
jessicapilon zei:

26 watt?? neen ,hoor
2213 =8 watt. 2215 = 8 watt. zelfde motor-rotor.
16 watt.

Op de 2215 staat hier 15 watt hoor en dan de acht erbij van de 2213 is dan 23.
Heb ik misschien een ouder type staan die 15 watt verbruikt maar het staat op de deksel en een cap van 620 liter.
Dan scheelt het dus twaalf watt per uur en dat is rond de twee KW per week.

Anders zouden de 2213 en de 2215 gelijk zijn verder toch??

Productbeschrijving

 Aquarium
Alle productspecificaties
Eheim 2215 Classic (extern) Pompcapaciteit ca. 620 l/h. Opvoerhoogte m/wk ca. 1,80 Voor aquaria tot ca. 350 L Filtervolume ca. 4,0 L Stroomverbruik 15 Watt.Wordt compleet geleverd met slangen, pijp en korf.

Jij hebt groot gelijk,hoor.
Luister nou niet naar die ouwe. 😀

Bertus zei:
Productbeschrijving

 Aquarium
Alle productspecificaties
Eheim 2215 Classic (extern) Pompcapaciteit ca. 620 l/h. Opvoerhoogte m/wk ca. 1,80 Voor aquaria tot ca. 350 L Filtervolume ca. 4,0 L Stroomverbruik 15 Watt.Wordt compleet geleverd met slangen, pijp en korf.

Jij hebt groot gelijk,hoor.
Luister nou niet naar die ouwe. 😀

Kan gebeuren Bertus 😉

Ik heb indertijd veel zitten vergelijken en heb uiteindelijk voor een Sera gekozen, de Sera Fil bioactive 400 UV.

Er bestaat ook een 250 versie, voor bakken tot 250 liter.

Ik vond die qua afwerking net iets robuuster dan de JBL of Eheim.

Ook had die Sera een UV filter, wat ik toch een dikke plus vond.

Nadeel is misschien de prijs. Denk dat ie duurder is dan de JBL en Eheim en ook meer stroom verbruikt.

Ik heb indertijd ergens een uitgebreide test gevonden van een tiental buitenfilters en daar keek men naar bijna alles:

Harde specs, opties, lawaai, manier van filteren, prestaties (welke verschillen van wat de fabrikant zit te beloven, het lijkt wel VW), verbruik, duurzaamheid, gebruiksvriendelijkheid, onderhoudsvriendelijkheid, prijs, prijs in gebruik, ...

Kan hem jammer genoeg niet meer vinden.

Tja, jammer dat je die niet meer kan vinden. Op dit moment overweeg ik toch de JBL omdat die 900 capaciteit heeft en dat lijkt me voldoende op 180 liter netto. Dat is ongeveer 5x de inhoud.

Vind zonder UV toch wel beter.
Met ben je aan 1 bak gebonden, maar met een losse, kan je meer bakken behandelen.
Elke week plaatsje opschuiven.

Plus je hebt een extra filter.

Dat is een voordeel die Bertus noemt. Ik zoek echter niet een filter met uv 😉.
Ik zie dat een gelijkwaardige van Sera zo n 50% duurder is dan die van JBL.

jessicapilon zei:
Dat is een voordeel die Bertus noemt. Ik zoek echter niet een filter met uv 😉.
Ik zie dat een gelijkwaardige van Sera zo n 50% duurder is dan die van JBL.

Zomaar de prijzen van een willekeurige website:

JBL CRISTALPROFI E901 GREENLINE: 95 Euro
EHEIM ECCO PRO 300 2036: 107.50 Euro
SERA FIL MET UV-C250 BIOACTIVE: 116.45 Euro

UV Filters apart:

JBL AQUACRISTAL UV-C 5 WATT: 76.95 Euro
EHEIM REEFLEX UV 350 7 Watt: 96.50 Euro

Zo groot is het prijsverschil dus niet. Integendeel, reken de prijs van een aparte UV lamp mee en je bent veel meer kwijt.

Maar goed een UV wil je dus niet. Maar misschien heeft die Sera wel zaken die je w�l bevallen. 🙂

Er zijn ook nog een hoop andere merken die meer dan hun waarde hebben:

Hydor, Boyu (duur), Fluval, Tetra, Ferplast, ...

Loont ook de moeite om eens rond te bellen. Ik heb mijn 2 Sera's aan halve prijs kunnen scoren. De winkel stopt over enkele weken.

Ik denk niet dat ie nog buitenfilters heeft liggen.

De Sera 250 heeft minder liters en ik had dus gekeken naar de 400 en die was bijna 150 euri.

Ik heb de JBL gekozen en dan wel de 901 voor 99,95. Hij draait sinds vandaag en ik moet zeggen dat hij muisstil is terwijl hij nog in het aquariumkastje moet. Staat nu nog even naast de bak en ik hoor hem niet. Ben er tot dusver wel tevreden over moet ik zeggen. Juichen doe ik echter niet te vroeg 😉.
Ook de uitstroom lijkt me genoeg want door de gehele bak bewegen de planten redelijk, zonder dat ze plat liggen.

Zomaar uv????
JBL AQUACRISTAL UV-C 5 WATT: 76.95 Euro
EHEIM REEFLEX UV 350 7 Watt: 96.50 Euro

Jij bent echt goed in zoeken.he.
ga eens naar www.aquaplantsonline.nl en kijk op uv.

23,,...41,...57.euro.

Je kunt natuurlijk dure opzoeken,maar met goedkopere krijg je het zelfde resultaat,hoor.

Uv was voor mij nu niet van belang dus ik heb gewoon een filter zonder uv genomen 😉.

@Coulibaly
Toch bedankt voor het zoeken en de moeite die je hebt genomen :thumbs:.

Uv is wel makkelijk,hoor.
Maar om nou een dure te nemen.
ER is er ook 1,om tussen de uitstroom te zetten, 23 euro.
Kan je altijd weg halen.

Ja soms kan het handig zijn. Ik hoop het niet nodig te hebben en anders is zo n uv voor tussen de uitstroom nog een "goedkoop" alternatief.

Ik heb de e901, op mijn slaapkamer. En moet zeggen dat het geluid snel wend.
En zelfs ontspannend werkt bij mij. Wanneer het buiten regent hoor ik de pomp niet eens meer

Nou ik hoor hem in de woonkamer eigenlijk helemaal niet als je gewoon tv kijkt en nu staat hij nog niet eens in het kastje.

Normaal wanneer alles op mijn kamer uitstaat is het dan ook ontzettend stil en hoor je ook helemaal geen geluid. Nu met de e901 is er iets wat geluid maar niet storend. Dus hijs is lekker stil en hij filtert alles erg goed

Ja iets zul je ze altijd horen denk ik want het is wel iets dat draait natuurlijk.

Hallo, Ik heb mijn JBL E901 ook besteld, zou morgen moeten geleverd worden.
Het is de bedoeling hem aan te sluiten op mijn jawel Vision 180 samen de de reeds bestaande juweel binnenfilter.
Ben er alleen nog niet uit waar de instroom en uitstroom van de JBL te plaatsen en welke uitstroom te gebruiken od de strafbaar???

Iemand idee�n aub ???

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan