Wat is er nieuw

Eheim filter capaciteit controleren.

• Onderwerp starter Onderwerp starter BriaBlo
  • Startdatum Startdatum
B

BriaBlo

Guest
Hallo,

Ik heb een 2e hands aquarium gekocht en een 2e hands eheim filter.
Nu wil ik graag controleren of het filter nog wel zijn volledige capaciteit heeft want het lijkt wat weinig.
Het gaat om een aqvastabil van 130x50x50 en een Eheim professional 3 1275 (raar typte die ik niet kan vinden online) volgens de sticker op de pompkop hoort hij 1250L/std te geven.
De pomp staat in het bijbehorende kastje onder het aquarium.

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Mvg Brian

Eheim pompen - Wesdijk.nl

Eheim 2073 Professionel 3 �. Voor aquariums tot 350 L Capaciteit: 1050 L/u. Verbruik: 16W. Eheim 2075 Professionel 3 �. Voor aquariums tot 600 L Capaciteit: ...
www.wesdijk.nl/aquarium/content/51-eheim-pompen

Eheim 2075 Professionel 3 �

Voor aquariums tot 600 L
Capaciteit: 1250 L/u
Verbruik: 16W
Hoe meer materiaal erin, wat vast is, des te minder doorstroming.

Hallo Bertus,

Hij heeft inderdaad dezelfde specificaties als een 2075.
Misschien een vervangen pompkop ofzo.

Nu de volgende vraag, hoe controleer ik hoeveel hij pompt,
ik heb nog nooit een extern filter gehad en heb dus ook geen vergelijk Hoe dat eruit ziet qua stroming in de bak ect.

Pompkop zeker niet vervangen. als hij goed draait.

Wat heb je er voor materiaal in?

Heb je de electronische versie?

De electronic-uitvoeringen van Eheim bevatten o.a. de volgende functies:
◾Electronische uitstroom regeling
◾Constante stroming
◾Bio-flow � Natuurlijke stroming
◾dag/nacht-functie
◾Service-indicator
◾Optioneel: Eheim interface

Ik ga hem niet vervangen, ik bedoelde dat die misschien al vervangen is er staat echt model 1275 en niet 2075 daarom dacht ik misschien een vervangen kop.

Van onder naar boven heb ik:
Keramische ringetjes
Eheim biomech (vierkantjes)
Eheim substraat pro (balletjes)
wit vlies
grof voorfilter.

Nee, helaas geen electronische versie.

Dan kan hij niet meer geven ,dat wat erop staat.

Hij maakt voor mijn gevoel niet meer geluid dan dat hij hoort te maken, en ook geen lekkage te vinden of iets.

Als jij een vat hebt van 1500 l. kan jij hem testen, Zonder materiaal erin.

Met materiaal zal het debiet minder worden.
En dan wat de hoogte is,waar hij staat.

Die pomp kan niet op zijn,als de as en rotor 100 % zijn.
Hij draait,of hij draait niet.

Helaas heb ik niet zoon vat.

Maar als jij zegt dat het aan of uit is en er verder geen slijtage kan zorgen voor pompverlies dan kijk ik het eerst zo aan.

Bedankt voor alle info.

Brian

Nee,dat begrijp ik.

Je kunt wel de as en rotor bekijken, ,wat de staat is.
Verder is het een kwestie van draaien.

Ik had laatst erg weinig stroming meer en toen bleek dat de magneet niet altijd goed werd meegedraaid. Die zat los op de as zeg maar. Kon dat plakken zei men maar heb voor de zekerheid maar een nieuwe meegenomen.

Aan de buitenkant zag je dat eerst niet zo snel maar het bleek wel de oorzaak te zijn.

Ik heb de uitsroom van de filter hier eens getest door een maatbeker van een liter onder de uitstroom te houden en de tijd bijgehouden hoelang het duurde om de beker vol te krijgen.
Dan kan je mooi uitrekenen hoeveel liters dat om en naar bij in de praktijk per uur zijn.

Seabait zei:
Ik heb de uitsroom van de filter hier eens getest door een maatbeker van een liter onder de uitstroom te houden en de tijd bijgehouden hoelang het duurde om de beker vol te krijgen.
Dan kan je mooi uitrekenen hoeveel liters dat om en naar bij in de praktijk per uur zijn.

+1 :thumbs:

Seabait zei:

Met een Jerrycan 25 l. lijkt mij zuiverder.

1 l, blaast hij zo vol.

Een emmer van 10 liter is een mooie middenweg dan 😉

jessicapilon zei:
Een emmer van 10 liter is een mooie middenweg dan 😉

Ja,kan ook.

Maar ,als hij in de gootsteen fullspeed draait, is r weinig mis.

Bertus zei:

1 l, blaast hij zo vol.

Haha,je bent toch een man he! 😉

Maakt in verhouding toch niet uit? een maatbeker van een liter past gewoon makkelijker onder de uitstroom in mijn bak.
Een emmer of jerrycan gaat niet zo handig,was gewoon om te kijken hoeveel liter op dat moment door het filter ging in een draaiend aquarium.

Weet het niet meer precies maar was iets van 15 seconden dat het duurde tot de maatbeker vol zat.
Zijn er 4 per minuut maal 60 is 240 liter per uur.
Zal niet op de liter nauwkeurig zijn maar heb je zo toch een hele goede indicatie lijkt me.

Seabait zei:
Bertus zei:

1 l, blaast hij zo vol.

Haha,je bent toch een man he! 😉

Maakt in verhouding toch niet uit? een maatbeker van een liter past gewoon makkelijker onder de uitstroom in mijn bak.
Een emmer of jerrycan gaat niet zo handig,was gewoon om te kijken hoeveel liter op dat moment door het filter ging in een draaiend aquarium.

Weet het niet meer precies maar was iets van 15 seconden dat het duurde tot de maatbeker vol zat.
Zijn er 4 per minuut maal 60 is 240 liter per uur.
Zal niet op de liter nauwkeurig zijn maar heb je zo toch een hele goede indicatie lijkt me.

😀 😀 :thumbs: :sorry:
hahahahaha

Top, toch nog 2 dingen om naar te kijken/te doen.
Morgen controleer ik meteen de as/rotor en zal ik eens kijken hoe snel hij een emmer/ maatbeker vol pompt.

Een filter MET verse media verliest meestal 30 % van zijn capaciteit, omdat die wordt gemeten ZONDER media.

Daarnaast is het zo, dat naarmate de standtijd langer is, het debiet steeds minder wordt.

Ook de slangen, zeker die welke licht doorlaten, slibben dicht met alggroei.

Ga ervan uit dat een goed werkende filterpomp met media na een maand, en met een opvoerhoogte van maximaal 1,50 meter, maximaal 50% van de opgegeven capaciteit haalt, zeker niet meer.

Tip. leg ALTIJD de filtermedia losjes in het filterhuis. NOOIT aandrukken of proppen.

Greetzz Bigsmoke

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan