Eheim filter met verwarming.

IvoUP

Member
Lid geworden
16 juli 2023
Berichten
12
Leeftijd
45
Beste allemaal

Ik zit er over na te denken om een Eheim filter te kopen die het verwarmingselement in het filter heeft zitten. De verwarming zeker bij discusvissen kost verhoudingsgewijs het meeste in je budget. Is het inderdaad goedkoper om een filter te kopen waar een verwarmingselement in zit of juist niet? Ik hoor graag jullie meningen.
 
Een filter met ingebouwde verwarming is niet per definitie goedkoper.

Een eheim 250t (ingebouwde verwarming) kost 285 euro.
Een eheim 250 (zonder verwarming) kost 165 euro. Als je daar een externe in-line verwarming als de Jbl Protemp E30 bij koopt (kost 45,65 euro) zit je op 210 euro. Dus goedkoper.

Persoonlijk zou ik geen eheim met ingebouwde verwarming kopen. Niet alleen is dit goedkoper, het is ook makkelijker wanneer de verwarming kapot gaat. Zo hoef je geen compleet nieuw filter te kopen en alleen de verwarming te verwisselen. De Oase filters hebben dan op zn minst nog een ingebouwde verwarming die te vervangen is, de eheim verwarming is bodemverwarming en niet vervangbaar.
 
Je zou dan voor een inline systeem kunnen gaan? Als je voor discussen gaat: waarom geen bioloog? Kan daar mooi al je techniek in
 
Tja zelf heb ik de verwarming gewoon los in de bak en met een hoge plant ervoor zie je hem amper en zo heb je geen gedoe met het filter.
 
Als de verwarming het meeste kost in je budget heb je het dan over aanschaf of verbruik?
Qua verbruik maakt het niets uit of hij in het filter zit, inline of los in de bioloog/bak.
Qua aanschaf kan ik mij niet voorstellen dat het een deuk in het budget oplevert ten opzichte van de rest😉
 
Qua verbruik maakt het niets uit of hij in het filter zit, inline of los in de bioloog/bak.
Toch maakt het echt verschil qua gebruik, ik spreek uit ervaring. Ik weet niet hoe het precies zit met eheim filters, maar ik heb dus zelf een groot bioloog filter gemaakt van een 200 liter bak. Als ik hier de verwarmingselementen in doe ( 3 stuks) dan krijg ik de bakken niet warmer als 25 graden en lopen de verwarmingen alle 3 constant. Als ik een verwarming in ieder bak apart doe, lukt 30 graden ook nog wel.
 
Laatst bewerkt:
Toch maakt het echt verschil qua gebruik, ik spreek uit ervaring. Ik weet niet hoe het precies zit met eheim filters, maar ik heb dus zelf een groot bioloog filter gemaakt van een 200 liter bak. Als ik hier de verwarmingselementen in doe ( 3 stuks) dan krijg ik de bakken niet warmer als 25 graden en lopen de verwarmingen alle 3 constant. Als ik een verwarming in ieder bak apart doe, lukt 30 graden ook nog wel.
Toch zit er dan wel iets heel vreemds in dat systeem. Want als het water wordt rondgepompt, dan zou het overal even warm moeten worden.
Wat ik mij kan voostellen is dat de flow per bak zo laag is, dat de bak niet opgewarmd kan worden door het gefilterde water.
 
Ik heb een eheim met verwarming draait bij mij nu 5 jaar maar is zeker 20-25 jaar oud. (het model dat nu clasic heet maar toen nog de enigste versie)
die elementen zijn van titanium daar kan eigenlijk niets aan stuk.

@Jasper96 het kan haast niet anders dan dat er erg veel verlies is onderweg.
Als ze in je bio zelfs bij continu warmen onvoldoende zijn en rechtstreeks in je bak het wel trekken.
gaan er slangen door een koude ruimte? mischien helpt buisisolatie
 
Ik zou zelf niet voor verwarming in het filter gaan, als je filter de geest geeft zitten je vissen zonder verwarming...voor een paar uur geen probleem natuurlijk, maar zul je net zien dat je op vakantie bent.
Verwarming is op zich vrij simpel te verbergen in een aquarium, en zo zit je ook niet vast aan een bepaald merk of model.
 
een filter die het begeeft zou bij mij een groter probleem zijn.
in de zomer gaat de verwarming geruime tijd helemaal niet aan.

bij een nieuwe set zou ik overigens ook voor inline gaan
 
Terug
Bovenaan