Wat is er nieuw

Eheim filter plaatsen iets boven waterhoogte

• Onderwerp starter Onderwerp starter Canon
  • Startdatum Startdatum
C

Canon

Guest
Hallo allemaal!

Ik heb een wat bijzondere constructie bedacht, misschien.
Maar gaat het ook werken?

Wat ik heb is een bioloog onder mijn aquarium. Dit water wil ik omhoog laten pompen door wat externe Eheim pompen. Deze laat ik verder leeg, deze zijn er puur om het water in het aquarium te pompen.

Nu is dit even een slordige foto om een beeld te krijgen.
OeHb3D0r2exUbrMScfZ-qEtZsFo1Qvxz.jpeg

Ik ga dat hout waarop het filter staat weg zagen. Hierdoor komen de Eheims op de grond en is het verschil qua waterhoogte minimaal.

Ik testte het 1 keer met het filter echt boven het water oppervlak. Dit werkte niet.

Maar nu test ik het met een emmer en zet ik de emmer steeds lager neer, en nu blijft hij wel lopen.

OeHb3D0r2exUbrMScfZ-qEtZsFo1Qvxz.jpeg

Mijn vraag is eigenlijk. Gaat mijn constructie werken met een filter naast het bioloog?
Moet ik nog ergens op letten?
Loopt het na 2 maanden nog net zo hard door als in het begin?

Canon zei:
Hallo allemaal!

Mijn vraag is eigenlijk. Gaat mijn constructie werken met een filter naast het bioloog?
Moet ik nog ergens op letten?
Loopt het na 2 maanden nog net zo hard door als in het begin?

Gaat niet werken.
Pomp komt op den duur vol met lucht. Dus zuigt niet meer.

Zie verdere opmerkingen in je andere topic.

biljoenblik zei:
Canon zei:
Nu heb ik naar mijn idee 2 pompen.
1. Het bioloog wat hoger zetten. (gaat om een paar cm als ik 3 eheim 2224's ga gebruiken, die zijn vrij klein/laag uit hunzelf.
-Nadeel is dat ik dan cm's kwijt raak boven mijn bioloog.

2. Zo'n opvoerpomp kopen.
- Nadeel is dat ik dan weer �100 kwijt ben + ik weet niet hoe stil die is. Die 2224 eheim pompen hebben zich al zovaak bewezen die wel graag wil gebruiken.

Externe filters. De naam zegt het al. Zijn filters. Geen pompen.
Een externe filter werkt op het principe van communicerende vaten. Dus de netto opvoer hoogte van zo'n filter is gering. Immers hoogte verschil tussen aanzuig en instroom is maar enkele centimeters.

Voor het oppompen van water uit een bioloog, heb je echt een opvoer pomp nodig.
Deze zijn erop gemaakt om water omhoog te pompen.

Let wel op het volgende. De max circulatie (water verplaatsing) is opgegeven bij hoogte 0 cm.
De maximale opvoer hoogte is de hoogte tot waar het water kan komen. Echter bij die hoogte is de circulatie 0 l/uur. Dus wil je 500 liter per uur opvoeren bij een bak hoogte van 1,5 meter.
Kies dan bijv een pomp met max opvoer hoogte 3 meter. En max 1000 liter/uur. Halverwege ( 1,5 meter) heb je dan wel die 500 liter per uur.

Bedankt voor je reactie. Ben er niet direct blij mee, maar beter nu verstandig zijn dan straks balen.

Hoe kan een filter dat vacu�m is lucht zuigen?

Ander vraagje, de belangrijkste eigenlijk:
Hoeveel geluid produceert een opvoerpomp? Welke is de stilste!?!?!

Kijk voor een vijverpomp . heeft grote hoogte.

Canon zei:
biljoenblik zei:
Canon zei:
Bedankt voor je reactie. Ben er niet direct blij mee, maar beter nu verstandig zijn dan straks balen.

Hoe kan een filter dat vacu�m is lucht zuigen?

Ander vraagje, de belangrijkste eigenlijk:
Hoeveel geluid produceert een opvoerpomp? Welke is de stilste!?!?!

Als de pompkop boven het wateroppervlak staat, dan is dat het hoogste punt.
Hier kunnen dan miniscule luchtbelletjes verzamelen tot een hoop lucht.
En dan stopt de pomp.

Stille pomp weet ik niet. Ik heb wel gehoord dat je de pomp niet direct op de bodem van je bioloog moet zetten. Maar op bijv. een stuk filterschuim.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan