eheim mech keramische ringen vervangen door grove filtersponzen ?


pkchs

Well-known member
Lid geworden
15 november 2018
Berichten
258
Leeftijd
36
Straks men eheim classic externe filter openen om eens wat te reinigen want ik merk dat de stroming wat minder wordt..

De vorige keer dat ik dat deed, merkte ik dat de eerste 'trap' de mech. filtering met van die keramische ringetjes, niet echt veel vuil had verzameld...

Ik had gedacht om deze keramische ringetjes te vervangen door grove filtersponzen die ik nog liggen heb.
momenteel gebruik ik deze configuratie(zonder (e) de koolfilter) :

Schermafdruk van 2019-11-13 07-29-24.png


Dus ik zou (a) vervangen door 2 grovere filtersponzen omdat ik denk dat het efficienter zal filteren, en bss betere circulatie in de filter ?
Of slipt dit sneller dicht ?

Graag iemand(s) mening :)

grtjs
 
Filtermatten slibben veel sneller dicht plus dat die een heel andere manier van filtering hebben dan je keramische buisjes (als ik het goed begrepen heb hechten daar andere bacterien op dan op de filtermatten) en je kent het gezegde hé: never change a winning team, oftewel: als het goed gaat nooit dingen veranderen, het gaat niet voor niks goed
 
Volgens mij hechten op zowel de keramische ringen als in sponzen de nitrificerende bacterien. Anders zouden de kleine filters met enkel een spons nooit werken.
 
Filtermatten slibben veel sneller dicht plus dat die een heel andere manier van filtering hebben dan je keramische buisjes (als ik het goed begrepen heb hechten daar andere bacterien op dan op de filtermatten) en je kent het gezegde hé: never change a winning team, oftewel: als het goed gaat nooit dingen veranderen, het gaat niet voor niks goed

Het is idd een andere manier van filteren, maar ik heb hier of ergens anders eens gelezen, dat je een heel groot volume van die buisjes nodig hebt vooraleer de mechanische filtering goed werkt... ik weet wel niet meer hoe of waarom.
Ik zie het momenteel een beetje als nutteloze ruimte in men filter, als er haast nx van afval er zich in ophoopt waarom gebruiken dan ?


Volgens mij hechten op zowel de keramische ringen als in sponzen de nitrificerende bacterien. Anders zouden de kleine filters met enkel een spons nooit werken.

idd zo denk ik het ook,
 
Ik zie het momenteel een beetje als nutteloze ruimte in men filter, als er haast nx van afval er zich in ophoopt waarom gebruiken dan ?
Ze houden geen vuil tegen maar zetten wel afvalstoffen om naar nitraat, voor het tegenhouden van vuil heb je filterwatten
 
Er nestelen zich op een stukje blauw filterspons meer bacteriën dan aan keramisch filtermateriaal...

Ik dacht ook zoiets, door al die "raat-vormige" gangetjes in de spons moet er toch een grotere oppervlak ontstaan.
sipporax buisjes is dan waarschijnlijk weer een ander geval ?
 
Ze houden geen vuil tegen maar zetten wel afvalstoffen om naar nitraat, voor het tegenhouden van vuil heb je filterwatten
ze zouden wel vuil moeten tegenhouden, de grootere deeltjes nl. In het volgende deel vd filter zou dan biologisch gefilterd moeten worden en als laatste de fijne filterwatten om resterend zweefvuil eruit te halen.
Of ben ik nu mis ?
 
ze zouden wel vuil moeten tegenhouden, de grootere deeltjes nl. In het volgende deel vd filter zou dan biologisch gefilterd moeten worden en als laatste de fijne filterwatten om resterend zweefvuil eruit te halen.
Of ben ik nu mis ?
Nouja mis.. De ideeën hierover wisselen.

Zelf ben ik meer van deze volgorde: Mechanische pijpjes voor het meest groffe vuil (optioneel) --> grof filterspons --> medium filterspons --> fijn filterspons/watten --> biologisch --> Chemisch zoals actieve kool (optioneel).
Meestal komen filters standaard met de fijne filterwatten als laatste, dit waarschijnlijk om deze gemakkelijk te kunnen vervangen omdat die dan bovenop liggen. Bij Juwel filters komt die zelfs als eerste, wederom zodat deze makkelijk te vervangen is maar hierdoor dien je die wel erg vaak te wisselen.

Voor de 'beste' werking van je filter ben ik van mening om ook de fijne mechanische filtrage voor je biologische filtrage te doen om zo je biologische media zo veel mogelijk vrij te houden van vuil en hierdoor de efficiëntie ervan te verhogen.
In jouw geval met de eheim classic zou ik het doen zoals Richard van pondguru doet in onderstaand filmpje:

 
siporax is inderdaad een van de betere middelen voor bacterien.
 
mijn filters zijn altijd als volgt.
Water komt eerst langs grove blauwe mat.
Dan siporax, dan fijne witte mat en vervolgens terug in de bak.
De witte filtermatten vervang ik eens in de 5 a 6 weken,
De blauwe grove spoel ik schoon,
en de vuiligheid uit mn filter gooi ik weg.
Meer doe ik er eigenlijk nooit aan.
 
Wij rekenen tegenwoordig uit hoeveel siporax we nodig hebben. Een halve ltr siporax per 100ltr aquariumwater ongeveer.

Dat siporax is volledig afgestemd op nitrificerende bacteriën, maar, dat werkt alleen zo wanneer het betrekkelijk schoon is. Wanneer er vuil, echt vuil, door de siporax gaat dan gaan al die heel fijne portien dichtzitten en kan je net zo goed keramische buisjes gebruiken.

Om de siporax schoon te houden vangen we het vuil af met blauwe spons.
Aan grof middel fijn doen we hier niet tenzij er toevallig een grove spons bij het filter zit, dan komt die eerst. Fijne spons of watten doen we hier niet. Omdat we maar zo weinig siporax nodig hebben, hebben we veel ruimte voor blauwe spons. Geen witte spons of watten nodig voor mooi helder water.

(Blauwe) spons vinden wij ideaal. Je kan het licht uitknijpen waardoor je de stroming op peil houdt en toch bacteriën in je spons houdt. Het gaat bijna oneindig mee. En het vangt veel vuil af. Op deze manier blijft onze siporax qua kleur schoon, en dus in optimale staat om te nitrificeren, waarvoor we het hebben.

In deze opstelling krijgen we geen verminderde flow. Wanneer we te lang hebben gewacht krijgen we wat minder helder water, wat zweefvuil. Wanneer we dan het filter schoonmaken is alles een dag later weer kraakhelder.
 
Voor de 'beste' werking van je filter ben ik van mening om ook de fijne mechanische filtrage voor je biologische filtrage te doen om zo je biologische media zo veel mogelijk vrij te houden van vuil en hierdoor de efficiëntie ervan te verhogen.
In jouw geval met de eheim classic zou ik het doen zoals Richard van pondguru doet in onderstaand filmpje:

Bedankt voor dat filmpje! Dat ziet er wel erg handig uit zijn manier van werken. Nu nog een ronde vijvermand vinden, ik denk enkel vierkante te hebben :stom:
 
Er nestelen zich op een stukje blauw filterspons meer bacteriën dan aan keramisch filtermateriaal...

Dus een blauwe spons onderin een Eheim en daar de Siporax op is dan beter dan keramisch materiaal onder de siporax.
 
Dus een blauwe spons onderin een Eheim en daar de Siporax op is dan beter dan keramisch materiaal onder de siporax.
Dat kan, en durf ik, niet exact zeggen. Ben een scaper en geen aquariaan en ik heb een totaal andere kijk op filtering dan iemand met een bak met vissen. :sorry:
 
Dat kan, en durf ik, niet exact zeggen. Ben een scaper en geen aquariaan en ik heb een totaal andere kijk op filtering dan iemand met een bak met vissen. :sorry:

Dat snap ik en ik begreep dat door de siporax niet onderin te plaatsen deze schoner blijft en er dus een betere werking zal blijven van de Siporax. Ik heb nu onderin keramische pijpjes en daar de siporax op.
 

Terug
Bovenaan