Wat is er nieuw

Eheim MP Scubaline 640

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tamara1988
  • Startdatum Startdatum
T

Tamara1988

Guest
Hallo,

Zoals ik in het topic "Even voorstellen" al heb aangegeven, ben ik (hoogstwaarschijnlijk) voornemens om overmorgen een Eheim MP Scubalin 640 aan te schaffen. Dit lijk mij een mooie en deugdelijke bak en kast en qua design past deze goed in de stijl van de meubels die wij hebben.

Ik heb nu een 130x50x50cm bak (zelfgemaakt hout en glas) en qua techniek heb ik er het volgende in:

- 3 TL (8), Philips buizen;
- 1 x Tetra 300 watt verwarmingsstaaf;
- 1 Eheim 2076 (tot 450 l);
- CO2 met Dennerle PH-controller.

In de nieuwe bak wil ik het volgende (in het begin) in/aan de bak aansluiten:

- 1x Eheim 2078 (tot 700 l). De pomp 2076 komt erbij, zodra de oude bak afgebroken wordt/is;
- 1 x Eheim 300 watt verwarmingsstaaf (tot 1000 L). Ik ben aan het twijfelen of ik 2 staven in de bak hang;
- CO2 met Dennerle PH-controller.

Er zitten standaard 4 T5's in. Deze wil ik in de toekomst vervangen door LED met dimfunctie. Voor nu wil ik twee lampen (z.s.m.) vervangen voor de zogenaamde "plantenlampen". Heeft iemand hier suggesties voor?

Ik hoor het graag!

Groetjes uit het Zuiden

Iemand tips wat ik het beste kan doen?

- 1 of 2 verwarmingstaven?
- Goede plantenlamp (T5)?

Als iemand mij hier een antwoord op zou kunnen geven voor morgen, dan zou dat super zijn (ik wil morgen al van alles aanschaffen)!

Verder nog een ander vraagje. Ik gebruik nu turf om mijn PH te laten dalen. Ik krijg standaard ph 8 uit de kraan, maar wil dit terugbrengen tot rond de 7. Alleen het nadeel is dat het water geel is. Nu stoort mij dat nog niet, maar ik ben bang dat mij dat wel gaat storen in die grote bak.

Ik weet ook dat je met CO2 ook de PH omlaag kunt brengen, maar dat is niet de goede insteek van CO2.

Weet iemand toevallig als ik eikenextract (vloeibaar) in de bak doe, hoe lang dit ongeveer werkt?

Ik hoor het graag.

1 staaf is voldoende, alhoewel 1 op reserve is ook handig.
Lamp t5 rond 3000K is perfect voor planten.
Eiken extract vervliegt vrij snel,en kleurt ook bruin.

Ze zou regenwater kunnen gebruiken,om ph 7 te krijgen.

Hartelijk dank voor je antwoord 🙂

Oke, eikenextract valt af, ik heb inderdaad iets nodig dat iets langer werkt.

Zijn er nadelen bij gebruik van regenwater? Hoe gaat dit in zijn werk?

Is er ook een oplossing waar ik deels CO2 gebruik om de PH omlaag te krijgen?

Groetjes

Tamara

Eens met mondeo dat 1 staaf voldoende is en 1 op voorraad (ze gaan nl altijd net na sluitingstijd kapot).
Om mijn water zacht zuur te houden gebruik ik turf en bij het verversen doseer ik 10 ml eikenbladextraxt per 100 l aquarium inhoud en dat werkt bij mij goed. Uiteraard moet je dan wel van wat donkerder water houden.

Met co2 maakt je volgens mij vooral je planten blij en je vissen niet. Ik heb altijd begrepen dat co2 daarom minder geschikt is om je ph te regelen.

Bij nadelen van het gebruik van regenwater denk ik in eerste instantie dat niet iedereen regenwater kan gebruiken. Ben je woonachtig in de binnenstad met veel druk verkeer dan denk ik dat met al die uitlaatgassen het nooit echt gezond kan zijn om dit te gaan gebruiken. Woon je in haven/industrie gebied dan denk ik dat het ook niet verstandig is. Maar met andere woorden, als we de groen mannen mogen geloven, dan kunnen we beter geen regenwater gebruiken want de lucht zit vol schadelijke stoffen..

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan