Wat is er nieuw

Eheim ph controller

Niek19

Active member
Lid geworden
29 januari 2025
Leeftijd
25
Beste leden,

Ik heb mijn bak sinds zaterdag draaien.
Eheim proxima 250
Eheim professional 5e thermo
Eheim ph controller
Co2 systeem van aquanoa

Mij valt nu op dat het water op een ph van 6,8 zit en mijn co2 indicator nog steeds blauw is.
Het water hier in Amersfoort is van zichzelf al 6,9/7,0 dus hoef niet veel co2 toe te voegen om hem naar die 6,8 te krijgen.
Het probleem is nu dan alleen dan er nog bijna geen co2 in het water zit.

Heeft iemand tips hoe ik dit op kan lossen?

Bedankt alvast!!

De Sensor is goed gecalibreerd?

Gister gemeten en toen was het werkelijk 7 volgens de meter

De metingen van een waterbedrijf zijn LAB metingen en betrouwbaar, tijdens transport kunnen waarden iets afwijken maar nooit in die mate zoals jij hebt aangegeven.

Als je geen PH verlagende bodem hebt verwacht ik dat je bij een PH=6.6 enige groene verkleuring van de DC zult zien, voor limoen/licht-groen misschien pas bij 6.5
(Uitgaande dat je de kalibratie juist hebt uitgevoerd en er geen externe factoren zijn die de meting in de bak beïnvloeden zoals lekstroom/ interferenties)

Een PH-controller doet niets meer dan regelen rondom een ingestelde XX waarde en houdt de kleur van DC constant, wat deze XX waarde is is niet relevant bij gebruik van een DC.

PH/KH-tabellen geven vrijwel altijd een veel te hoge CO2 weer, zo kan de tabel 60mg/L weergegeven maar de DC maar 30mg/L, de DC is bepalend en juist.

Laatst bewerkt:
Hoe heb je de ph gemeten?
Ik zou ook vertrouwen op de kleur van de dc.

Met
Hoe heb je de ph gemeten?
Ik zou ook vertrouwen op de kleur van de dc.
de meegeleverde ph probe en met een test koffer van jbl

De metingen van een waterbedrijf zijn LAB metingen en betrouwbaar, tijdens transport kunnen waarden iets afwijken maar nooit in die mate zoals jij hebt aangegeven.

Als je geen PH verlagende bodem hebt verwacht ik dat je bij een PH=6.6 enige groene verkleuring van de DC zult zien, voor limoen/licht-groen misschien pas bij 6.5
(Uitgaande dat je de kalibratie juist hebt uitgevoerd en er geen externe factoren zijn die de meting in de bak beïnvloeden zoals lekstroom/ interferenties)

Een PH-controller doet niets meer dan regelen rondom een ingestelde XX waarde en houdt de kleur van DC constant, wat deze XX waarde is is niet relevant bij gebruik van een DC.

PH/KH-tabellen geven vrijwel altijd een veel te hoge CO2 weer, zo kan de tabel 60mg/L weergegeven maar de DC maar 30mg/L, de DC is bepalend en juist.
Oké dus als mijn DC straks groen is moet ik kijken welke ph mijn probe dan aangeeft en hem daarop afstellen?

Oké dus als mijn DC straks groen is moet ik kijken welke ph mijn probe dan aangeeft en hem daarop afstellen?

Nee, in kleine stapjes.

Mijn advies is om het eenmaal daags te verlagen met 0.05 PH en resultaat DC af te wachten.
Bijvoorbeeld vandaag 6.80, morgen 6.75, overmorgen 6.70 etcetera

Ter info: Dit is het principe van elke PH-controller.
PH-bovengrens wordt bereikt en CO2 zal worden toegevoegd, dan zal de PH dalen tot PH-ondergrens is bereikt en CO2 worden uitgeschakeld.
Bij mij ingesteld PH=6.71 met een hysteresis* van 0.01 (* niet altijd instelbaar voor elke controller merk/type)
m.a.w de PH zal over de hele dag ongeveer variëren tussen de 6.70 en 6.72

IMG_0610.jpeg

Laatst bewerkt:
oké duidelijk! Ga ermee aan de slag

In mijn bak ben ik altijd uitgegaan van de "natuur" in m'n bak. Een CO2 indicator heb ik zelfs nooit gehad. Maar verklikkers had ik bij de vleet! Namelijk mijn planten en de al of niet aanwezigheid van algen. Wat ik eigenlijk zou willen zeggen; het uitgaan van meetgegevens van welke aard dan ook is niet alleen goed. Dus als je planten goed groeien en er geen alg probleem is...

Ik denk dat voor wat minder ervaren mensen een indicator handig is en het geeft netjes de hoeveelheid co2 aan. Bij de toevoeging van co2 kan ook iets misgaan en dat zie je dan gelijk terwijl planten dat pas veel later laten zien.

Ik heb zeker 16 jaar zonder DC gewerkt en PH/KH-tabel genegeerd, van bio-CO2 met omgekeerd bakje tot de huidige volledig geautomatiseerde CO2-installatie

Pas nadat ik begin dit jaar mij had aangemeld op AF hoorde ik veel over Drop Checkers.
Uiteindelijk er toch ook maar eentje aangeschaft, de kleur was zonder aanpassingen mooi licht/limoen-groen, eigenlijk deed ik het dus prima.

Toch zou ik nu niet meer zonder DC willen, we hebben van iets complex iets gemakkelijker gemaakt en kunnen nu praten in termen van DC kleuren

Een DC is ook een must voor de veiligheid van de vissen en garnalen in onze aquaria. Ik denk dat planten er geen last van als ze overbemest worden met CO2.

Het is ook geen must maar je ziet wel gelijk dat er iets niet in de haak is als hij sterk afwijkt.

Ik denk dat voor wat minder ervaren mensen een indicator handig is en het geeft netjes de hoeveelheid co2 aan. Bij de toevoeging van co2 kan ook iets misgaan en dat zie je dan gelijk terwijl planten dat pas veel later laten zien.
Nou ja, algen zijn flitsend snel en zijn daarmee ook een goede indicator. Maar met mijn eerdere post wilde ik alleen aangeven dat het niet juist is om alles op te hangen aan meters. Wat ik dus al eerder aangaf met deze zin: "Wat ik eigenlijk zou willen zeggen; het uitgaan van meetgegevens van welke aard dan ook is niet alleen goed."

Een DC is ook een must voor de veiligheid van de vissen en garnalen in onze aquaria. Ik denk dat planten er geen last van als ze overbemest worden met CO2.
Overdaad schaad: ook met CO2

Ik weet dat als de grens van 41,8 ppm is bereikt er gemiddeld een remming van de groei gaat plaats vinden. Uiteraard afhankelijk van het soort plant.
En welke planten dat zijn is weinig onderzoek naar gedaan. Maar softwaterplanten hebben een grotere tolerantiegrens dan hardwaterplanten

Ook voor vissen kan het schadelijk zijn omdat ze dan via de kieuwen minder zuurstof kunnen opnemen. Heeft iets met bloedplaatjes van doen dacht ik.

Tja, als je het zo hoort dan ben ik eigenlijk verbaasd dat er nog geen CO2 systemen zijn met een dropchecker kleur meter. Even afstellen op mooi groen, en klaar is kees.

Wat ik met al dit soort dingen wel eng vind is dat je wel op je meetgegevens moet kunnen vertrouwen. Anders kunnen er rampen gebeuren. Al is dat met temperatuur natuurlijk net zo.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan