Wat is er nieuw

Eheim potfilter in de kelder onder aquarium... te laag debiet?

2Fast4u

Well-known member
Lid geworden
10 januari 2004
Sinds enkele jaren staat de Eheim potfilter van mijn aquarium in de kelder. De reden hiervoor is omdat de aquarium in de muur is ingebouwd en ik eronder dus geen plaats heb.

Nu sukkel ik al heel lang met wisselende visziektes (voornamelijk bacteri�le infecties). De aquarium/planten doen het op zich ook niet zo heel geweldig. Naar mijn gevoel veel zweefvuil in het water enz...

Kan het zijn dat dit allemaal komt doordat mijn potfilter in de kelderstaat met een totale opvoerhoogte van rond de 2 meter. De specificaties van mijn filter geven aan dat de maximale opvoerhoogte maximaal 1,5 meter is. Zou het kunnen dat mijn filter gewoon een te laag debiet hierdoor krijgt en waardoor de filter slecht werkt?

En mocht dit volgens jullie het probleem zijn, wat is dan een oplossing voor dit probleem? Een bioloog systeem in de kelder? Een betere potfilter... enkel Eheim haalt in het duurste segment (> 300�) een opvoerhoogte van ca 2,8m. Maar gaat dit wel goed werken, m.a.w. is het echt een verbetering?

Zoals je zelf al aangeeft staat je filter lager dan dat hij eigenlijk zou moeten staan, hierdoor haalt je filter niet de opbrengst die hij zou moeten halen.
Kijk eens als je het waterpeil wat laat zakken hoeveel water er uit je uitstroom komt, dit zal waarschijnlijk door de grotere opvoerhoogte niet heel veel zijn.

Een oplossing zou zoals je het zelf al zegt een ander filter zijn met een grotere opvoerhoogte echter dit zal vrij prijzig zijn. Waar je ook naar zou kunnen kijken is om het pompgedeelte (rotor) uit je filter te halen en een losse pomp tussen j leiding aansluiten, eheim heeft een aantal losse pompen die je tussen de slangen kunt aansluiten.

Maar zou het een reden kunnen zijn waarom mijn vissen regelmatig een bacteri�le infectie krijgen?

Ik neig op dit moment het meeste naar een bioloog. Ik heb namelijk al de leidingen naar de kelder liggen en ik heb nog een lege aquarium van 1m x 40 x 40 staan.
Mijn aquarium zelf is ook maar 250 liter (1m x 50 x 50) dus misschien is die lege aquarium een beetje te groot. Maar ik redeneer... hoe meer water hoe beter en hoe stabieler.
Nu die losse tussenpomp is ook wel interessant... hij zal alleen krachtig moeten zijn om op zijn minst 2 a 2,5 meter omhoog te pompen.

Opvoerhoogte houd in de hoogte die hij boven waterniveau moet pompen
Dus ok al zet je je filter op 100 meter diep als hij het water van de zelfde hoogte krijgt aangevoerd als waar hij het weer naar toe brengt is de opvoerhoogte 0 meter
Dus dit zal niet het probleem zijn

Zet je filter maar eens uit en kijk tot waar her water blijft staan dit is als het goed is de zelfde hoogte als het water in de bak

Dravik2 zei:
Opvoerhoogte houd in de hoogte die hij boven waterniveau moet pompen
Dus ok al zet je je filter op 100 meter diep als hij het water van de zelfde hoogte krijgt aangevoerd als waar hij het weer naar toe brengt is de opvoerhoogte 0 meter
Dus dit zal niet het probleem zijn

Zet je filter maar eens uit en kijk tot waar her water blijft staan dit is als het goed is de zelfde hoogte als het water in de bak

Volgens mij klopt deze redenering niet...

Was wat snel met antwoorden, even over het hoofd gezien dat het om een gesloten systeem ging 🙂

Opvoerhoogte speel dus in principe inderdaad niet zo'n zeer grote rol. Eerder het verminderen van rendement door het verstoppen van de filtermedia en aanslag in de buizen.

En toch heeft Dravik2 99,9% gelijk. Als je het filter in de kelder uitzet, blijft het water in de aan en afvoerbuis gelijk aan die van het aquarium !!! Kortom : Er is een "heel klein beetje druk nodig om het "over het randje te kiepen" : Het hoeft ongeveer 5 a 10 cm te worden gelift.

Wet van de communicerende vaten (Dank aan @JurgenD).

Als dat niet zo zou zijn zou het filter toch bij voorbaat al helemaal niet gewerkt hebben op deze hoogte? Dat zou anders zijn als er een bioloog of sump beneden staat en daarvandaan het water omhoog gepompt zou moeten worden!! Dan moet het twee meter overbruggen. Dan spreek je over opvoerhoogte e.d. Dan zou het water overigens ook in de bioloog of sump storten !!!

Vraag is alleen of de doorstroming van de pomp zelf goed genoeg is. Maar dat zie je aan de uitstroom.

Groet,
Aad

Kleine aanvulling : O.a. knikken in slangen / wrijving etc... kan op zo'n afstand natuurlijk wel aanzienlijk uitmaken voor de stuwing / werking van de pomp.

Hmmm.... en dan dacht ik de oorzaak eindelijk gevonden te hebben. De uitstroom van mijn eheim potfilter is een volle straal maar weliswaar aan de slappe kant. In de kelder heb ik potdeksel via een autokrik vastgeklemd anders lekte de pot door een te hoge waterdruk.

Zal dit weekend eens bij mijn moeder controleren wat daar de druk van filter uitstroom is, die heeft namelijk dezelfde filter.
Nu los van dit alles... het kan in mijn ogen toch nooit kwaad om mijn aquarium uit te breiden met een bioloog?

Dit zal idd nooit kwaad kunnen

Alleen als je die in de kelder zet en hetzelfde filter als opvoerpomp gaat gebruiken gaat het wel mis!!! Dan is de opvoerhoogte namelijk WEL van belang !!!

Een bioloog lijkt me een heel gedoe en misschien wel overbodig.
Welk filter heb je dan precies?
Is idd zo dat als je filter te weinig capaciteit heeft je waterkwaliteit niet in orde kan zijn waardoor je vissen ziek worden.
En soms stoppen mensen zoveel vissen in hun bak dat zelfs een filter met in theorie een enorme overcapaciteit ook niks uitmaakt,ik bedoel niet dat dit in jouw geval zo is want weet ook geen vissenbestand maar als voorbeeld.

AadMec zei:
En toch heeft Dravik2 99,9% gelijk. Als je het filter in de kelder uitzet, blijft het water in de aan en afvoerbuis gelijk aan die van het aquarium !!! Kortom : Er is een "heel klein beetje druk nodig om het "over het randje te kiepen" : Het hoeft ongeveer 5 a 10 cm te worden gelift.

Wet van de communicerende vaten (Dank aan @JurgenD).

Als dat niet zo zou zijn zou het filter toch bij voorbaat al helemaal niet gewerkt hebben op deze hoogte? Dat zou anders zijn als er een bioloog of sump beneden staat en daarvandaan het water omhoog gepompt zou moeten worden!! Dan moet het twee meter overbruggen. Dan spreek je over opvoerhoogte e.d. Dan zou het water overigens ook in de bioloog of sump storten !!!

Vraag is alleen of de doorstroming van de pomp zelf goed genoeg is. Maar dat zie je aan de uitstroom.

Groet,
Aad

Ik ben eens wat research gaan doen over die opvoerhoogte. Toevallig eens de handleidig van een eheim externe filter bekeken en dan zie je in de handleiding het volgende plaatje. Volgens dit plaatje maakt het volgens mij wel zeker uit hoe ver/diep de filter onder de aquarium staat.

Eheimfilter.jpg

Misschien een stomme opmerking : Maar je eigen / huidige filter geeft toch al een antwoord?
Daar staat dus anderhalve meter opvoerhoogte op, maar die doet nu toch ook 3 meter oid ???
Zonder de filterpomp aan te zetten staat het water in de uitlaatslang tot het waterniveau van het aquarium.
Je hebt notabene het voorbeeld in huis.

Wees eens wijs en haal daar het filtermedium eens uit en zet hem dan nog eens aan.
Verschil?

Oke... wat je nu eigenlijk wilt zeggen, is dat ze het bij Eheim mis hebben en dat die opvoerhoogte helemaal geen rol speelt. Toch?
Want de verschillende versies van eheim buitenfilters hebben elk een andere opvoerhoogte... hoe duurder, hoe hoger de opvoerhoogte... volgens hun (foute) handleiding dan ;-)

Het enige wat ik merk, is dat mijn filter een minder krachtige uitstroom heeft dan vroeger toen hij vlak onder de aquarium stond.

Maar WEET je nu eigenlijk wat je daadwerkelijk aan output hebt ? Termen als meer en minder zij niet zointerresant als je niet een basiswaard ehebt om vanuit te gaan.

Ik kan daling hebben maar nog steeds voldoende voor het water volume. Afhankelijk van wat iknodig heb aan nominaal verpompte capaciteit.

Ik vind het helemaal geweldig grappig dat je probeert mijn ongelijk te bewijzen, maar je bent notabene zelf degene die het tegenbewijs in z'n kelder heeft staan (en nog draaiend ook !) Jij bent de enige die het proefondervindelijk kan zien !!!! Wat gebeurt er als je je filter beneden uitzet? Loopt het water dan helemaal terug naar de keldervloer en moet het dus weer 3 meter of meer omhoog worden gebracht? Denk het niet. Ik denk dat het, zoals al meer keren gezegd, op de waterlijn van je bak blijft staan. Als je de pomp aanzet hoeft er daardoor maar 5 centimeter omhoog om de bak in te komen. Zelfs als je slangen en je pomp leeg zijn en je zuigt even aan de afvoerbuis dan stromen zowel beide slangen tot het aquariumniveau vol (ook de afvoerslang !!!). Of bij jou pomp niet? Hoe vul jij het systeem ?

Ik heb een 300 liter filter dit weekend vervangen door een 700 liter filter en dan gaat het water natuurlijk ook sneller stromen!!!
Zoals gezegd kan er gezien de langere slangen meer wrijving en daardoor wat meer tegendruk ontstaan.
Je kunt dit eens checken door je filter eens zonder medium te laten draaien. Gaat het dan sneller lopen?

Maarrrrrrrrrrrrr : Bij twijfel niet inhalen en gewoon op safe gaan.

Groeten,

Aad

Ik ben niet simpel h� AadMec... en het principe van de communicerende vaten hoef je me al helemaal niet uit te leggen.
Maar ik stel mij gewoon vraag waarom dit dan in de handleiding van eheim staat opgenomen... is dit om mensen en duurdere filter te laten kopen?

2Fast4u zei:
Ik ben niet simpel h� AadMec... en het principe van de communicerende vaten hoef je me al helemaal niet uit te leggen.
Maar ik stel mij gewoon vraag waarom dit dan in de handleiding van eheim staat opgenomen... is dit om mensen en duurdere filter te laten kopen?

Dat zeg ik en denk ik ook helemaal niet !!! Maar vind het echt grappig dat jijzelf het tegendeel al hebt bewezen met je eigen filter hahaha.

Ik heb geen idee waarom dat is opgenomen. Wellicht toch minder prestatie i.v.m. tegendruk??? Nu ik erover nadenk zal het de pomp wellicht iets meer moeite kosten om 3 meter kolom "op te duwen" dan 1,5 meter. Datzelfde zal volgens mij gelden als je de pomp weliswaar naast de bak hebt staat, maar met een slang van 3 meter eraan. Maar dat het werkt zie je aan je eigen pomp. Zonder dollen : test je huidige pomp eens zonder filtermedium. Als deze harder gaat stromen, volstaat dus een zwaardere pomp beneden. Toch?

Op het engelse forum is toevallig iemand met een vraag hoe hij RO-water uit de kelder op kan pompen naar zijn aquarium. Dat is dan natuurlijk anders. Als je met een sump gaat werken gaat dit verhaal natuurlijk ook niet op.

Gezien het feit dat mijn posts je blijkbaar irriteren (wat zeker niet de bedoeling is), denk ik dat het beter is het hierbij te laten.

Wellicht zit ik helemaal verkeerd en is er iemand anders die hier meer over kan zeggen. Jammer dat JurgenD niet meer op dit forum zit.

Groet,
Aad

Waarom zet je er geen zwaarder filter in,die die 3 m. wel over brugt.

De reden dan eheim een bepaalde max hoogte aangeeft heeft waarschijnlijk te maken met de waterdruk.
De druk in het water wordt bepaals door de waterkolom.
Een buisje van vijf cm doormeter en tien meter hoog heeft de zelfde bodemdruk dan een buis van vijftig cm en tien meter hoog. Allebij juist 1bar.

Om er voor te zorgen dat je geen lekken gaat krijgen wordt er dus een max hoogte opgegeven.

Jb Malawi

Bertus, lees ff een paar posts terug, 16.15 mijn post staat hetzelfde......

Leuk ,kan hij het 2 x lezen.

Gewoon een pomp erbij in de opvoerleiding zetten, met terugslagkleppen. Klaar.

Bij een verwarming is dat ook,met de verwarmingspomp.

Kijk... ik heb gisteren wat research gedaan en de krachtigste pomp is er eentje van eheim en kost bijna 400 euro. Veel geld dus... maar deze heeft wel een opvoerhoogte van 2,8 meter. Nu ik geloof ondertussen ook wel dat die opvoerhoogte niet echt een rol speelt, dus zou mijn filter in principe volstaan. Specs: Eheim Professionel 2226 - 650l/h - voor aqua's tot 350lt - opvoerhoogte: 2m - 25watt.

Ik denk inderdaad dat de diepte wel een andere rol speelt, want omwille van de hoge waterdruk die er op mijn potfilter komt te staan, lekt mijn filter. Om dit op te lossen (zie ook eerdere post) heb ik de deksel van potfilter m.b.v. een autokrik tss het plafond op de pot gedrukt waardoor hij niet meer lekt. Dus die diepte zal vooral een rol spelen omwille van lekkages.

Nu is alleen nog de vraag... moet ik een krachtigere pomp hebben met een groter debiet en moet ik rekening houden met die opvoerhoogte ivm lekkages. Zou bijv. die duurste eheim externe filter (> 350�) met een opvoerhoogte van 2,8 meter niet lekken als ik die in de kelder zet?

Maar dus ook bij bijv. de eheim 2080 Professionel III zie je de volgende specs:

Filtervolume 12 liter plus 1,5 liter voorfilter.
Pompcapaciteit 1.700 l/h.
Opvoerhoogte ca. 2,8 meter.
Wattage: 45 Watt
Opstelhoogte 180 cm (filterbodem/wateroppervlak)
Slangmaten 16/22 mm.
Maten (L/B/H) 330 * 330 * 567 mm.

M.a.w. een opvoerhoogte van 2,8 meter, maar een opstelhoogte van maar 1,8m. Dus ook deze gaat volgens mij lekken in de kelder. Eens?

Jij moet een filterpot nemen ,met meer sluitingen. geen 4, maar 8 of meer.
die kan meer druk aan.

Zoiets. http://link.marktplaats.nl/m860410983.
Mik die pomp eraf, is 70 watt. die heeft weinig debiet,
Zet er een zwaardere Eheim op.en je bent klaar.

Ja... dat is de eerste keer dat ik zo'n eheim pot/ton filter zie 🙂

Waar zou je zoiets nieuw vinden?

ZO,niet meer, Dit is een oude Eheim, en draait 70 WATT, wat? Dat is duur.

Maar met een zuurkool vaatje en een sterke opvoerpomp kom jij er ook.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan