EHEIM Power Diffusor


Loef

Well-known member
Lid geworden
26 november 2022
Berichten
106
Leeftijd
62
Hoi
Iemand hier ervaring mee,is een opzetstukje voor de uitvoer van het buitenfilter
Voor betere stroming en meer zuurstof ?
Groet,Peter
 
Zolang je water in beweging is aan het oppervlak dan is er zuurstofuitwisseling. Hoe groter het oppervlak wat beweegt des te meer uitwisseling er is.
 
Ik ken ze nog uit de koi vijver wereld, daar noemen ze het een venturie.
In een redelijk beplant aquarium is het overbodig. De aquariumplanten zorgen voor voldoende zuurstof in je aquarium maar extra zuurstof kan geen kwaad.
Als je CO2 toevoegt, dan zou ik het niet gebruiken.
Een te sterke stroming en/of beweging van het wateroppervlak zorgt ervoor dat de toegevoegde CO2 uit het water ontsnapt.
 
Zolang je water in beweging is aan het oppervlak dan is er zuurstofuitwisseling. Hoe groter het oppervlak wat beweegt des te meer uitwisseling er is.
Dus alleen beweging is nodig? De rimpeling is alleen nuttig voor het vergroten van de oppervlakte maar de rimpels zorgen er niet voor dat het water beter mengt met de zuurstof? Kan een tank waar co2 aan toegevoegd word wel zuurstof hebben aan de oppervlakte aangezien de co2 zwaarder is en blijft hangen?
 
Ik heb er ervaring mee. Gebruik het voor extra zuurstof in het aquarium. Voor de stroming doet t niet veel vind ik. Maar ik heb een grotere bak, voor de stroming zit daar een wavemaker op.
Heb overigens geen planten of co2.
 
Dus alleen beweging is nodig? De rimpeling is alleen nuttig voor het vergroten van de oppervlakte maar de rimpels zorgen er niet voor dat het water beter mengt met de zuurstof? Kan een tank waar co2 aan toegevoegd word wel zuurstof hebben aan de oppervlakte aangezien de co2 zwaarder is en blijft hangen?
Rimpeling aan het oppervlak is beweging. Hoe meer rimpeling je hebt verspreid over je tank des te groter is je zuurstof uitwisseling. Het is niet zo dat je CO2 rectstreeks boven je wateroppervlak blijft hangen, anders zou je dat ook merken bijvoorbeeld met onderhoud aan je aquarium als aquariaan. Niet echt bevordelijk voor je gezondheid dan 😉. De hoeveelheid CO2 die doorgaans gegeven wordt is veel, wat teveel is om door het water te worden vastgehouden wil eruit. Water zoekt altijd een balans, daarom als er genoeg beweging is aan het oppervlak kan er ook een optimale gasuitwisseling plaats vinden.
 
Laatst bewerkt:
Als er meer CO2 in het water is dan in de atmosfeer, dan zal de CO2 ontsnappen uit het water. Daarom moeten we ook de gehele dag CO2 toevoegen. Niet omdat de plant alles verbruikt; de CO2 zal door de werking van equilibrium via de oppervlakte ontsnappen.
Als je minder O2 (zuurstof) in je aquarium hebt dan er zich in de atmosfeer bevind, dan zal O2 uit de lucht in het water gaan doordringen. Via de oppervlaktespiegel van de aquarium vind deze uitwisseling plaats, en hoe meer oppervlakte beweging er is, hoe makkelijker deze uitwisseling.
Het is de bedoeling dat je een rimpeling op het water brengt zonder de oppervlaktespanning te verbreken. Zo houd je zoveel mogelijk de CO2 in je bak en breng je ook automatisch zoveel mogelijk O2 in je bak. Een oppervlakte beweging of rimpeling is een soort van katalysator die de uitwisseling van gassen versnelt.
 
Als er meer CO2 in het water is dan in de atmosfeer, dan zal de CO2 ontsnappen uit het water. Daarom moeten we ook de gehele dag CO2 toevoegen. Niet omdat de plant alles verbruikt; de CO2 zal door de werking van equilibrium via de oppervlakte ontsnappen.
Als je minder O2 (zuurstof) in je aquarium hebt dan er zich in de atmosfeer bevind, dan zal O2 uit de lucht in het water gaan doordringen. Via de oppervlaktespiegel van de aquarium vind deze uitwisseling plaats, en hoe meer oppervlakte beweging er is, hoe makkelijker deze uitwisseling.
Het is de bedoeling dat je een rimpeling op het water brengt zonder de oppervlaktespanning te verbreken. Zo houd je zoveel mogelijk de CO2 in je bak en breng je ook automatisch zoveel mogelijk O2 in je bak. Een oppervlakte beweging of rimpeling is een soort van katalysator die de uitwisseling van gassen versnelt.
Ik heb dus nu mn water rondstromen maar ik heb bijna geen rimpeling. Ik heb namelijk gisteren mn pompje verslagen meer naar beneden gericht omdat mn drijfplanten elke keer onderdompelden. Een tijdje ging het goed tot alles in eens onder tegen het filter aan zat. Terwijl andere keren alles weer in een hoekje opgehoopt lag en het op die manier aan het vergaan was. Super onhandig aangezien ik juist drijfplanten wil en niet kapot wil maken 😐. Ik pomp geen co2 maar juist zuurstof mn aquarium in. Dus om zuurstof maak ik me geen zorgen. Alleen het is gewoon stom dat het eerst werkt en daarna allemaal niet meer. Misschien was de uitstroom te sterk geworden ik weet niet. Voor me wissel deed alles het nog en na mn wissel regende het drijfplanten in mn bak Het water werd lichter, minder kh en gh laten we het daar maar op houden ik voelde me verslagen althans. Kan niet alles hebben. Of rimpels of drijvers 😛
 

Terug
Bovenaan