Eheim Powerled of aquatlantis easyled?

E

Edstut

Guest
Beste mensen,

Er is veel keuze op gebied van de led lamp van goedkoop naar duur.
Ik wil graag me huidige led-lampen vervangen ivm licht tekort voor me planten. Heb nu 2 tmc growbeam.
Nu tijdelijk 2 tl balken erbij gezet en nu groeien de planten weer goed. Dus conclusie te weinig licht.

Wil nu eigenlijk voor 2 eheim balken gaan 20 w 1 daglicht 1 plants of 1 easyled en dan beide met controller.
De meningen over de kwaliteiten van de balken zijn wisselend.

Wat is jullie ervaring met eheim vs easyled?

Graag hoor ik van jullie wat jullie zouden kopen.

Groeten, Ed
 
JMB, goed lichtopbrengst �n een erg goede kwaliteit... Ik heb er 3 in mijn Juwel Rio 180.



Groet,
Ben.
 
Ik moet nog de eerste bak zien met easyled waar de planten top groeien. Dus die raad ik zeker niet aan. Bovendien zwijgen ze als de dood over lichtopbrengsten. Iets wat ik al enigzins niet vertrouw.

Op papier zijn die eheims niet slecht.
En ze geven technische info vrij omtrent hun leds, dus geeft me dat persoonlijk ook veel meer vertrouwen.
 
Geen ervaringen met de door jou genoemde leds.

Wel met de JMBleds ...heb er 3 boven mijn 150 cm...de Amazone units.
Ben er erg tevreden over.
 
Ik heb ze alle twee boven mijn eheim proxima op mijn rio180 had ik alleen de easyled van aauaatlantis en nu op mijn proxima 250 heb ik de eheim strip bij gekocht wel de plant uitvoeri g en ben er zeer tevreden over
 
Heb ff gekeken naar de LED-units van Eheim maar die gebruiken nog steeds SMD componenten.
Waarschijnlijk geven die balken daarom nog steeds een stuk minder licht dan je huidige TMC units.
 
Maar welke balken doen de planten het goed op en welke geeft het mooiste licht?

Bedankt

Gr Ed
 
Beste Tom,

Mijn tmc growbeam 500 heeft per balk 5 leds die volgens specificatie in totaal 690 lumen geven dus dat houdt in dat ik met 2 balken 1380 lumen boven me bak heb op max vermogen.
Als ik er van uit ga dat ik rond de 15 lumen per liter nodig heb voor een mooie planten bak dan heb ik 2700 lumen nodig. Dus kom ik veel te kort.

De aquatlantis easyled geeft 3168 lumen en de eheim per balk 2400 lumen
Dus ik vraag me af waarom jij denkt dat ik nu meer licht heb dan de nieuwe gewenste verlichting?
Deze nieuwe balken hebben ook iets meer leds dan 5


Bedankt voor je reactie

Gr Ed
 
@Tom zei:
Heb ff gekeken naar de LED-units van Eheim maar die gebruiken nog steeds SMD componenten.
Waarschijnlijk geven die balken daarom nog steeds een stuk minder licht dan je huidige TMC units.

SMD is niet noodzakelijk slecht. Chinese SMD is slecht(epistar)
Samsung SMD strips zijn goeie dingen, maar kosten ook v��l meer dan die van epistar.

Maar een neutrale test zou wel interessant zijn. Het is een groot merk, misschien is er iets van te vinden op het net. Een vergelijking met tl of zo.
 
Met 15 lumen per liter kom je er trouwens niet. Denk maar aan het dubbele voor een plantenbak.
 
Dank jurgen,

Maar als je zou moeten kiezen voor een type led balk met voldoende lumen voor mijn 180l bak wat zou het dan worden? Kan niet groter dan 70cm ivm de huidige lichtbak.

Bedankt alvast

Gr Ed
 
Als ik die prijzen zie zou ik gewoon bij tl blijven eerlijk gezegd.
Het zijn misschien wel goeie leds(wat ik niet weet), maar gezien de dure kostprijs zal je ze nooit terug winnen.
 
Ik heb 4 t8 tl lampen van 120 cm (36w) vervangen Door 2 jmb ledbalken van 120 cm (36w). Dit sedert 15 december vorig jaar. Mijn planten doen het super.
De tl lampen brandden van 8 uur in de morgen tot 11 uur 's avonds, de leds van 8 tot 13u30 op 20% en daarna op 20 min naar 100% tot 22u30. Dan afbouw naar volledig uit.
De electriciteitsmeter geeft een winst van 1.4 kw per dag of een besparing 35 cent per dag volgens de Vlaamse prijzen. Dit zou vanaf maart zelfs 40 cent worden. Dit betekent dat de leds zichzelf na 2.5 jaar terugverdiend hebben. Ik reken dan nog niet de winst door minder aankoop van tl lampen.
Komt daar nog bij dat het visueel ook veel mooier is.
Persoonlijk vind ik dit een heel goede keuze.
 
Maar je had evengoed 2 tl lampen kunnen uit schakelen.
TL geeft 95 lumen per watt.
JMB 70 lumen per watt...

Tot zo ver de besparing...
 
TL verliest na 1 jaar zoveel dat je aan vernieuwen toe bent, TL geeft 95 lumen rondom (denk ik toch, weet het niet zeker), led naar onder. Mijn planten deden het niet goed met 4xTL T8.
Gelijk hoe of wat die theoretische getalletjes zeggen. Nu groeien al mijn planten goed en de bak is heel mooi verlicht, daar dient het toch voor h�.
 
willy99 zei:
TL verliest na 1 jaar zoveel dat je aan vernieuwen toe bent, TL geeft 95 lumen rondom (denk ik toch, weet het niet zeker), led naar onder. Mijn planten deden het niet goed met 4xTL T8.
Gelijk hoe of wat die theoretische getalletjes zeggen. Nu groeien al mijn planten goed en de bak is heel mooi verlicht, daar dient het toch voor h�.

Tl verliest 10% na 20000(twintigduizend) branduren.
Dus kan je ze gebruiken tot ze effectief stuk zijn.

Het is idd 360�
Maar tests tonen aan dat met reflector ook alle licht naar de planten gaat. Dus mag je de redenering vertrouwen.

Mijn redenering: Met T8 kregen uw planten meer licht. Zoveel dat de voeding niet evenredig was met het licht. Want 4 tl buizen zijn niet weinig. Best veel zelfs.
Nu met led krijgen ze een pak minder licht en zijn de verhoudingen op orde.
Less is more, ook bij verlichting.

Dit natuurlijk zonder verdere achtergrond te kennen van uw bak.

Dat is ook de reden waarom mensen vaak zo'n problemen hebben met een nieuw aquarium.
Vroeger hadden ze bv 4x T8, nu 4x T5. Dus 50% meer licht. Als je geen voeding aan past zit je met problemen. Met led heb je het omgekeerde.

Maar het klopt, als de planten het goed doen heb je alles wat je na streeft. :)
 
JurgenD zei:
willy99 zei:
TL verliest na 1 jaar zoveel dat je aan vernieuwen toe bent, TL geeft 95 lumen rondom (denk ik toch, weet het niet zeker), led naar onder. Mijn planten deden het niet goed met 4xTL T8.
Gelijk hoe of wat die theoretische getalletjes zeggen. Nu groeien al mijn planten goed en de bak is heel mooi verlicht, daar dient het toch voor h�.

Tl verliest 10% na 20000(twintigduizend) branduren.
Dus kan je ze gebruiken tot ze effectief stuk zijn.

Het is idd 360�
Maar tests tonen aan dat met reflector ook alle licht naar de planten gaat. Dus mag je de redenering vertrouwen.

Mijn redenering: Met T8 kregen uw planten meer licht. Zoveel dat de voeding niet evenredig was met het licht. Want 4 tl buizen zijn niet weinig. Best veel zelfs.
Nu met led krijgen ze een pak minder licht en zijn de verhoudingen op orde.
Less is more, ook bij verlichting.

Dit natuurlijk zonder verdere achtergrond te kennen van uw bak.

Dat is ook de reden waarom mensen vaak zo'n problemen hebben met een nieuw aquarium.
Vroeger hadden ze bv 4x T8, nu 4x T5. Dus 50% meer licht. Als je geen voeding aan past zit je met problemen. Met led heb je het omgekeerde.

Maar het klopt, als de planten het goed doen heb je alles wat je na streeft. :)

Denk dat er veel waarheid in uw antwoord schuilt, ik ben nml. gelijk met de aan koop van de leds gestopt met easy carbo en overgeschakeld op 'echte' co2. Als voeding geef ik nu naast profito ook kaliumnitraat en -fosfaat. Waarschijnlijk helpen alle beetjes het positieve in de hand.
Enig waar ik wat probleem mee heb is dat de TL zo lang meegaan. Ieder producent van speciale aquarium TL lampen raad vervanging na 1 jaar aan. Zal natuurlijk wel commerci�le belangen hebben, maar ik gebruikte Philips lampen, en bvb de Ambulia was heel mooi donker na vervanging TL's en na 6 maand terug bleek groen. Die reflectoren had ik ook, van Juwel, niet goedkoop, en de voetjes braken af na 3 jaar en de reflectoren werden heel mat van de aanslag.
Bedankt voor de uitleg.
 
Nee hoor. Doen ze al lang niet meer.
Dennerle spreekt van 3 jaar. Philips en Eheim van 20000 branduren.

Het zijn tegenwoordig enkel nog ledfabrikanten die beweren dat je tl jaarlijks moet vervangen, samen met de leugen dat hun leds 30-50% meer licht geven. Mensen kunnen het toch niet controleren denken ze. Tot je u wat dieper in leest op gebied van lumen, cri en watt...

Was vroeger zo en bij mensen die al lang mee draaien zit dit er ingestampt. :)
Maar dit is al een 15 jaar niet meer nodig.
 
Die voetjes kan je los kopen voor een paar eurotjes.
De reflector zelf reinig ik jaarlijks met warme azijn. Zijn ze terug nieuw. :)
 
Ik heb zelf 2 easy led balken van aquatlantis. Zijn 52 watt per stuk.

Geeft enorm veel licht. Heb de voorste 12 uur aan en de achterste maar 6 uur.
Planten groeien als kool.
Bak is af en toe net een glas spa rood.
 
Heb de zelfde ervaring ook 52 watt easyleds,co2 en veel bemesting,planten groeien als kool.

grt hans
 
Reken maar eens hoeveel jaar het duurt eer je die 10 lumen extra terug verdient hebt. De leds gaan sneller stuk zijn...

Snap wel niet wat je wil aan tonen met uw link.
 
Als gezegd; lumen geeft niet alles aan. Led's geven gericht licht, TL doet dat bijvoorbeeld niet. TL's kunnen daarentegen kosten voordelen bieden. Hierboven wordt dikwijls gesproken over de voor- en nadelen Led vs TL. Vergelijking van licht kan eigenlijk alleen als je exact lichtopbrengsten gaat meten op hetzelfde oppervlak in dezelfde situaties. (Lux!) Hier worden vaak uitspraken gedaan waarbij varianten die goed uitkomen benadrukt worden. Keuzes blijken daarom zelden objectief. Overigens moet iedereen, natuurlijk, zelf weten welke voorkeuren men het belangrijks vind en op welke basis men genoemde keuzes maakt.

Groet,
Ben.
 
Hoch, tl lampen geven met een goeie reflector ook al hun licht onder een hoek van 120� net als de meeste leds dus.
Op die manier kan je de lumen dus wel vergelijken.
Lux is heel objectief. Verschilt van bak tot bak. Dus is dit moeilijk vergelijken. Beetje hetzelfde met par.
 
JurgenD zei:
Hoch, tl lampen geven met een goeie reflector ook al hun licht onder een hoek van 120� net als de meeste leds dus.
Op die manier kan je de lumen dus wel vergelijken.
Lux is heel objectief. Verschilt van bak tot bak. Dus is dit moeilijk vergelijken. Beetje hetzelfde met par.

Je geeft inderdaad precies aan wat ik bedoel; Als je wilt vergelijken doe het dan goed en neem alle parameters onder dezelfde omstandigheden mee. Lux is objectief, geeft de lichtopbrengst op een oppervlak aan, maar alleen als je dezelfde omstandigheden meeneemt. Meten dus in ��n bak, van bak tot bak gaan geeft verschillende uitkomsten, uiteraard!


Groet,
Ben.
 
Heb je meteen ook het grootste probleem.
Dergelijke tests kan je pas doen NA aankoop.

Voor de aankoop zit er weinig anders op dat te werken met lumen.
 
Ik denk dat ik toch maar voor de eheim ga. Het is dure verlichting maar vele speciaalzaken hier in de omgeving raden dat toch aan ivm de kwaliteit van de verlichting. Hier op de forums bevelen er vele jbl aan. Echter hier kan je ze nergens kopen en de winkels die ze verkochten hebben ze de deur uit gedaan. Ik wil kwaliteit en geen gezeik achteraf.

Iedereen bedankt voor zijn/haar bijdrage hier.

Gr ed
 
benvo zei:
JMB geeft 105 lumen per watt...

Groet,
Ben.

Voor de show ja.. maar je kunt aan de kleur zien dat ze geen A-merk gebruiken..

Bovendien kun je voor 40 euro de meter z'n balk namaken..
 
Ik heb 2 jmb balken van 36 watt boven mijn vision 450 liggen.
Gebruik CO2.
Mijn planten groeien mooi uit en vormen compacte groepen.
Dit had ik nooit met mijn 4x TL8.
Ik heb dagelijks een besparing van meer dan 1Kw.
Dat ik de 4x TL8 kon vervangen door 2x TL5 kan misschien wel waar zijn, maar het oog wil ook wat, ik heb nu een mooi hel verlicht aquarium wat ik met 2x TL5 wellicht niet zou halen.
 
Terug
Bovenaan