Wat is er nieuw

Eheim Pro3 2075 geluid

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ferry Heibrink
  • Startdatum Startdatum
F

Ferry Heibrink

Guest
Dag allemaal,

Ik draai ongeveer anderhalf jaar met een Eheim Pro3 2071 (met 2073 bak). Dat ding is practisch 100% stil (en binnenkort te koop samen met een Juwel vision 180 met LED).

Nu heb ik gisteren mijn Star 200 bak ontvangen (750 liter). Hieronder zitten 2 Eheim 2075 pompen Pro3 600.

Ik ben toch wel even geschokken van het geluid dat deze 2 voortbrengen. Is dat normaal? Kan het zijn dat ze nog moeten indraaien? Ik wil graag een stil aquarium, maar deze pompen hoor je echt heel goed.

Nu staat me wel bij dat mijn eerste pro3 ook na verloop van tijd stiller werd, maar ben er nog niet helemaal gerust op.

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

De verkoper komt vanmiddag ook even bij mij thuis om het zelf te aanschouwen. Als het boven proportie is wil ik toch andere pompen. Kan ik dan beter iets bijbetalen voor 2x PRO4+ 600 of heeft dat geen zin? De verkoper was niet zo te spreken over de PRO4+ qua geluid zei hij...

Ik heb afgelopen zomer een nieuwe bak opgestart met de Eheim pro 600T.
Ik ben ook direct naar de winkel gegaan vanwege het geluid.

Echter uit ervaring van andere pompen, heb ik afgesproken om het een paar weken aan te kijken.
En dat geduld wordt wel beloond. Na 2 weken was de pomp hoorbaar stiller.
Na een maand gewoon stil te noemen.

Het komt omdat er aan de binnenzijde van de rotor een biofilm moet ontstaan.
Dit geeft een zeer glad oppervlak, waardoor de pomp zeer stil wordt.

In reeds ingedraaide bakken zit zo'n biofilm er binnen 24 tot 48 uur op. Echter bij compleet nieuwe aquaria duurd dat dus erg lang.

Ook na schoonmaak van de pompkamer (as rotor magneet en pomphuis) hoor je de pomp weer even wat meer.

Dus heb even een maand geduld. Het wordt echt minder.

Ik heb sinds een week of 3-4 een Pro4 600 en die is in ieder geval heel stil (van nieuw af aan). Maar ik verwacht ook wel dat de pro3 600 pompen binnen afzienbare tijd stiller zullen zijn hoor 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan