Wat is er nieuw

Eheim prof 4 350 vs Oase biomaster 600 ?

Ricardo1983

Well-known member
Lid geworden
12 september 2025
Leeftijd
42
Hey mensen...

Nu ik eindelijk mijn bak redelijk draaiend heb, twijfel ik over het vermogen van mijn filter.
Ik heb een Lido 200, met daarom een Eheim prof 4 350 (1050ltr fabrieks-opgave).

Nu kan ik een Oase biomaster 600 overnemen(1250ltr fabrieks-opgave).

Maar ga ik hiermee veel vooruit, of is die 200 liter verwaarloosbaar?
Het klinkt mooi, 200 liter meer, maar is dit ook daadwerkelijk merkbaar, of strooien ze maar wat met cijfers.
De fabrieksopgave is natuurlijk met een lege basket, en de Oase heeft meer medium, dus ook meer tegenwerking.

De voordelen van de oase vind ik dan weer wel het voorfilter en de thermostaat.

Wat vinden de kenners?
Of zal ik voor een hoger rendement moeten kijken qua filtering?

Er komen geen extreme vervuilers in de bak.

Mvg

Een Eheim prof 4 350 is meer dan genoeg voor een Lido 200.

Als je twijfelt over het vermogen (capaciteit/doorstroom) moet je de oplossing niet zoeken in een "grotere" filter zoals de Oase biomaster 600, een Oase biomaster 350 zou ook voldoende moeten zijn.

Probeer eerst duidelijk te krijgen in jouw huidige setup waar de veronderstelde "vermogen van filter" in tekort schiet terwijl je aangeeft geen extreme vervuilers te hebben anders gaat een "groter" filter jou echt niet helpen.

En ja, het voorfilter en thermostaat van de OASE is erg handig.
Ik heb een OASE350T (bruto 1100 L/hr) met een CO2-reactor en hou netto maar 360 L/hr over op een redelijk zwaar bezette/beplante bak van 246L

Laatst bewerkt:
Een Eheim prof 4 350 is meer dan genoeg voor een Lido 200.

Als je twijfelt over het vermogen (capaciteit/doorstroom) moet je de oplossing niet zoeken in een "grotere" filter zoals de Oase biomaster 600, een Oase biomaster 350 zou ook voldoende moeten zijn.

Probeer eerst duidelijk te krijgen in jouw huidige setup waar de veronderstelde "vermogen van filter" in tekort schiet terwijl je aangeeft geen extreme vervuilers te hebben anders gaat een "groter" filter jou echt niet helpen.
Ik heb altijd geleerd minimaal 2x de bak per uur, wat ik nu niet red (max 350ltr per uur) dus iets meer als 1.5x

Dan even afwachten wat de metingen zijn van andere AF leden met dit filter, ik vind dit erg weinig (tenzij je ook een reactor hebt ;-)
Sorry plaatste het verkeerd...

De eheim doet 1050 liter per uur (tot bakken van 350 liter)
De Oase doet 1250 liter per uur (tot bakken van 600 liter)

En zoals ik het leerde (2x minimaal de bak per uur) red hij dan niet

De eheim doet 1050 liter per uur (tot bakken van 350 liter)
En zoals ik het leerde (2x minimaal de bak per uur) red hij dan niet

Jouw Lido 200 is toch een bak van 200L, een Eheim prof 4 350 of een OASE 350T zou moeten volstaan en een OASE 600 overkill

Kan jij aangeven welke issues jij nu ondervind met huidige setup?

Zou zonde zijn als je een een groter filter gaat plaatsen wat het issue nog steeds niet gaat oplossen.

Jouw Lido 200 is toch een bak van 200L, een Eheim prof 4 350 of een OASE 350T zou moeten volstaan en een OASE 600 overkill

Kan jij aangeven welke issues jij nu ondervind met huidige setup?
Voor mijn gevoel is de stroming niet optimaal, heb diverse opstellingen geprobeerd, maar een deel van de planten beweegt bijna niet tot niet, welke opstelling ik ook probeer

Ik zit altijd minimaal op 10x de bakinhoud. Maar heb alleen plantenbakken en hoef geen rekening te houden met vissen.
10x.... damn...
Dan zou ik bij een Lido 200 al op een Fluval Fx series zitten 😛

Die heb ik ook, maar 600 liter per uur filteren vindt ik te weinig op mijn 600 liter bakje. (ondanks dat het prima draait hoor)

Vreemde eend in de bijt hier.
In de 1 meter beplante kweekbakken had ik niets meer dan een setje lucht aangedreven spons filters.
Flow? Laat het eens 5x per dag de bak rondpompen geweest zijn.
Met andere woorden een berg stroming is niet altijd nodig en op 200 liter per uur verschil zou ik mijn besluit echt niet nemen.

Persoonlijk zou ik voor het gemak van de oase gaan.

200 liter per uur verschil zou ik mijn besluit echt niet nemen.

Persoonlijk zou ik voor het gemak van de oase gaan.

Ik heb nu die eheim eronder staan, maar kan de Oase overnemen voor minder als dat ik de Eheim weer kwijt kan, dus dan denk ik dat ik de stap maar waag.
Voordeel vind ik de interne thermostaat en de voorfilter.
Waarschijnlijk red ik het weer niet met de slangen die ik nu heb (door de draaifunctie van de afsluiter) maar meteen een mooie reden om naar de slangen van Chihiros over te stappen.

Ik heb nu die eheim eronder staan, maar kan de Oase overnemen voor minder als dat ik de Eheim weer kwijt kan,

Zou niet speciaal een ander filter gaan kopen en als je het al doet zou ik de Eheim op reserve houden.
Filters gaan altijd kapot of lekken als er geen winkels open zijn :DD

Waarschijnlijk red ik het weer niet met de slangen die ik nu heb

Mooi excuus om pvc aan te leggen icm siliconen slangen dus.

Zou niet speciaal een ander filter gaan kopen en als je het al doet zou ik de Eheim op reserve houden.
Filters gaan altijd kapot of lekken als er geen winkels open zijn :DD

Mooi excuus om pvc aan te leggen icm siliconen slangen dus.

Ik heb mijn oude bak te koop staan, maar elke keer de vraag of er een filter bij zit.
Dus dan verkoop ik die gewoon met de eheim erbij 😛
Levert weer ruimte op in huis.

pvc met siliconen slangen...
Is een optie maar ga denk voor de Chihiros slangen met rvs in-outlet icm een skimmer.

Ik heb zojuist voor 50 euro een Oase biomaster 600 opgehaald, inclusief:
-Co² inline diffusor
-Extra aansluitmechanisme
-2 extra slangenkranen
-Extra afdichtrubber
-Glazen lily-pipe
-Glazen aanzuigbuis, met skimmer

De voorfilter was al aangepast, zodat deze het valse lucht probleem niet meer had.

Morgen even de juiste slangen halen, en deze plaatsen.

Ik heb zojuist voor 50 euro een Oase biomaster 600 opgehaald, inclusief:
-Co² inline diffusor
-Extra aansluitmechanisme
-2 extra slangenkranen
-Extra afdichtrubber
-Glazen lily-pipe
-Glazen aanzuigbuis, met skimmer

De voorfilter was al aangepast, zodat deze het valse lucht probleem niet meer had.

Morgen even de juiste slangen halen, en deze plaatsen.
Zo dat is een koopje.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan