Wat is er nieuw

Eheim Professional 4+ ervaringen?

1978

Well-known member
Lid geworden
19 augustus 2014
Aangezien ik binnenkort een groter aquarium ga plaatsen, ben ik ook aan het kijken naar een groter filter. Nu heb ik de Eheim pro 4+ serie met Xtender gezien.

Heeft iemand ervaring met deze nieuwe filters van Eheim? Die Xtender knop kan ik nog niet zo goed plaatsen. Wanneer je filter vuil is, kan je met deze knop zorgen dat de uitstroom toch weer eventjes voldoende capaciteit krijgt?

De lokale aquariumzaak was er kort en bondig over: geen toegevoegde waarde en weer wat duurder dan de pro 3 modellen 🙁

waarschijnlijk gaat hij dan buiten je fijnfilter om.

166 euro is niet zoveel duurder,hoor.

De extender knop zorgt dat je wat langer door kan filter, dan later ander materiaal kopen?

Waarom ander materiaal kopen, vraag ik mij af.

De lokale aquariumzaak heeft het helemaal begrepen zonde van het geld
en net wat Bertus aangeeft waarom ander martiaal kopen als het nodig is uitspoelen en weer terug er in
klaar is het

groet

jaap

Ik heb er ook eentje. Vond hem wel goede specs hebben. Sterk filter bij 16 watt.
Die classics vind ik ineffici�nt met die ronde vorm qua filtervolume.
Ik heb hem op een trofis 300 liter bak, met grote ranchu's. (goudvissen) ism een ecco pro 200.
Die extender knop is mij ook onduidelijk, zelfs al hoe je hem aanzet? knop naar links of naar rechts?
Waarom zou je dat in godsnaam willen en of nodig hebben? Ik kan er niks over terugvinden in de handleiding.

Wat vinden jullie van het feit dat je onderste twee kamers van die mechpro is. Ik denk er over om de tweede siporax te plaatsen.

Zelf vind ik 1 kamer met mech (pro) al voldoende. Het filter heeft immers al een voorfilter. Siporax heeft net weer wat meer oppervlak voor bacterien. En door de vorm blijft het goed doorstromen en vuil vasthouden.

Zelf heb ik van onder naar boven: Mech, siporax, siporax, substrate pro. 4 bakken dus. Blauw voorfilter en een wit filter als laatste.

De mech is die ouderwetse keramieke ringetjes. Dus van klei en niet van gesinterd glas. Had daar een beter gevoel bij, dan die plastiek ringen.

Maar daar blijven wel de garnalen door in leven, door die bioballen, en daarboven siporax, dan grof blauw,fijne spons.

haal er nog steeds garnalen levend uit.

Bertus zei:
Maar daar blijven wel de garnalen door in leven, door die bioballen, en daarboven siporax, dan grof blauw,fijne spons.

haal er nog steeds garnalen levend uit.

Die bioballen, heb ik wel vertrouwen in. Maar die mech pro zijn plastiek buisjes.
Lijken op stukjes buigbaar electrapijp. Daar zie ik niet zoveel meerwaarde in.

Gaat om de hoeveelheid aanhang,he. In de siporax moeten de bacterie in kunnen.
Nou, in de sponzen blijft meer hangen, dan de bio en siporax ,hoor.
Tenzij het na de siporax afremt door grof en fijn, blijft er bagger achter.(vuile sponzen.=bacterie).

1978 zei:
Aangezien ik binnenkort een groter aquarium ga plaatsen, ben ik ook aan het kijken naar een groter filter. Nu heb ik de Eheim pro 4+ serie met Xtender gezien.

Heeft iemand ervaring met deze nieuwe filters van Eheim? Die Xtender knop kan ik nog niet zo goed plaatsen. Wanneer je filter vuil is, kan je met deze knop zorgen dat de uitstroom toch weer eventjes voldoende capaciteit krijgt?

De lokale aquariumzaak was er kort en bondig over: geen toegevoegde waarde en weer wat duurder dan de pro 3 modellen 🙁

Discusshop.nl zegt:

Eheim Professionel 4 plus 250 (2271), buitenfilter NIEUW. Alle Eheim filters koopt u bij Discusshop met een volledige NL garantie. Een NL garantie staat garant voor een snelle service afhandeling. Storingen kunnen indien gewenst snel bij de importeur verholpen worden. De eerste buitenfilter met gebruiksduur verlenging: Alle voordelen van de Professionel 3 heeft Eheim gebruikt in deze nieuwe serie filters. Naast deze voordelen zijn er ook een aantal nieuwe eigenschappen toegevoegd aan de serie buitenfilters zoals de verlengde filterfunctie. Wanneer de filter wat kracht verliest door vervuiling van het filtermedia kunt u d.m.v. van de speciale knop bovenop het filter, zijn originele kracht tijdelijk weer verlengen, om de tijd te hebben de juiste filtermaterialen te kopen. Deze nieuwe filters zijn helemaal in de Eheim grijs uitgevoerd en ook de slangen zijn niet meer groen maar grijs van kleur. Voordelen op een rijtje:</stron

Die mechpro (die plasticke pijpjes) is volgens mij om grof vuil te diffusen/kleiner te maken en te laten bezinken. Wellicht dat het die functie beter uitvoert dan keramiek omdat dat beweeglijker is door het lichte gewicht.
Alleen snap ik dan niet dat het twee mandjes moeten zijn.

De nut van de extended knop zie ik niet in. Als je vermogen afneemt of dat filter dik goor is geworden lijkt het me handiger om daar wat aan te doen ipv delen van je filter over te slaan (als dit al het geval is?) wat het nou praktisch doet is mij niet duidelijk.

waarschijnlijk je voorfilter overbruggen
had in eerdere post geschreven fijn filter maar bedoel voor filter

Als je de nop omzet ,krijgt de pomp meer vermogen.
Denk op 1 ,dan halve kracht, op 2 voluit.

Dus je betaald voor extra vermogen van de pomp die je bijna nooit gebruikt?
Nutteloze functie.
Ik zie het aan mijn uitstromer wanneer debiet minder wordt, dan filtermateriaal uitspoelen en klaar.

biljoenblik zei:
Die bioballen, heb ik wel vertrouwen in. Maar die mech pro zijn plastiek buisjes.

Die buisjes werken eigenlijk evengoed als pakweg Siporax.

Alleen zullen de bacteri�n zich sneller hechten aan de laatste.

Maar eens ze dat bij die gewone buisjes gedaan hebben, dan zitten er niet meer of minder op. Je merkt het wel wanneer ze er zijn, er ligt een filmpje op die buisjes en het voelt gladder aan.

Coulibaly zei:
biljoenblik zei:

Die buisjes werken eigenlijk evengoed als pakweg Siporax.

Alleen zullen de bacteri�n zich sneller hechten aan de laatste.

Maar eens ze dat bij die gewone buisjes gedaan hebben, dan zitten er niet meer of minder op. Je merkt het wel wanneer ze er zijn, er ligt een filmpje op die buisjes en het voelt gladder aan.

Bij siporax kunnen de bacterien ook nog in het materiaal nestelen. Hierdoor spoelen ze minder makkelijk weg, bij een schoonmaakbeurd.

Nog even voor de ge�nteresseerden;

We have adopted the many advantages of the professional 3 series � powerful performance, optimal energy efficiency, quiet operation, priming aid, safety hose adapter � but we have also improved the technology by incorporating the new �Xtender� button.
In the event the output is reduced due to the fine filter media blocking, the button can be adjusted to redirect the flow. The biological filtration is main-tained and the service interval can be extended by a few days.

Fijnfilter blokkeren.

Krachtige prestaties, optimale energie-effici�ntie, geruisloze werking, priming hulp, veiligheid slang adapter - - We hebben de vele voordelen van de professionele 3-serie vastgesteld, maar we hebben ook een verbetering van de technologie door de integratie van de nieuwe knop 'Xtender'.
Bij de uitgang wordt vanwege de fijne filtermedia blokkering verminderd, kan de knop worden aangepast om de stroom te buigen. De biologische filtratie wordt gehandhaafd en de service-interval kan worden verlengd met een paar dagen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan