Wat is er nieuw

Eheim professional 4+: of aan of uit?

Hanna2

Well-known member
Lid geworden
6 november 2016
Leeftijd
68
Hallo allemaal,
Ik ben niet blij met Eheim. Driekwart jaar geleden 2 pompen gekocht. 1 voor 350 liter en 1 voor 250 liter. Aangezien ik rustige stroming wil stonden de hendels halverwege. Na een aantal maanden begon de 1e pomp harder te zoemen. Bij hogere uitstroom weer rustig. De 2e pomp prima, totdat ik maandag jl. geen stroming meer zag. In de winkel zei de medewerker dat de pomp of hard of uit moet staan. Grote onzin lijkt me, want waarom zou er anders een hendel voor uitstroomregeling zijn. Nu staan ze allebei hard. Er verschijnt alg door de harde stroming en pomp 2 maakt een lage zoemtoon.

De bakken hebben allebei 240 liter inhoud.
Ik wil eigenlijk overstappen op Hamburger Mattenfilter, maar weet niet goed hoe dat in een draaien aquarium te plaatsen.
Ik hoop echt dat iemand tips en trucs heeft.

zover ik weet kan je een filter beter niet meer dan 20% knijpen (op lange termijn). doe je meer dan krijgt het filter teveel tegendruk en draai je dus de pompkop de soep in. kan me herinneren dat zoiets in het boekje van mijn JBL stond.

wat dat betreft kan je dan beter een elektronisch filter nemen die de hele pomp langzamer laat draaien, dan heb je niet die tegendruk.

hamburger mattenfilter installeren terwijl een bak draait lijkt me onmogelijk.

Laatst bewerkt:
Ja je hoort verschillende geluiden over knijpen en ik mende dat Ton laatst zei dat je juist de uitstroom moet knijpen maar hou me dat ten goede.

Er verschijnt alg door de harde stroming en pomp 2 maakt een lage zoemtoon.

In de regel krijg je algen door een tekort en misschien dat het water op die plekken te snel langs de planten stroomt. Als je een spraybar gebruikt dan kun je ook de gaatjes wat vergroten zodat de kracht minder wordt.

Ik verlaag de stroming van mijn Eheim bij onderhoud, de pomp kan dan zwak door blijven draaien, verder heb ik een spraybar met zoveel gaten en lengte dat de stroming alleen daardoor al word verlaagd.
Maar ik werk met de elektronische variant van Eheim, met de + en - knop kan ik dat direct regelen.

Dat planten die direct in een grote stroming staan algen (kunnen) gaan vertonen komt doordat de stroming alle beschikbare voeding weg blaast en niet voor de plant beschikbaar is.

ik meende dat Ton laatst zei dat je juist de uitstroom moet knijpen maar hou me dat ten goede.
Nooit de instroom knijpen, dan komt de pomp met minder door stroming te staan met gevolg voor de rotor, de uitstroom kan wel worden geknepen, maar tot hoeveel procent is mij onduidelijk.

Dan blijft het raar dat Eheim aangeeft met een hendel de uitstroom te kunnen bepalen...

Ton, als de hendel op half staat werkt de pomp toch half? Als het allemaal te hard gaat kunnen bacteriën niet goed hun werk doen en blijft minder vuil in het filter toch?
RichD, daar had de persoon in de winkel het ook over. Al met al slechte voorlichting.

RichD, het lijkt me wel kunnen toch: bodem wegschuiven, filtermat plaatsen langs de korte kant, opvoerpompje met buis door een gat in de spons.

oke ik dacht dat je zo´n ding in de hoek bedoelde

http://www.aquarium-treffpunkt.de/album_pic.php?pic_id=2621

maar je doelt dus op zoiets

http://www.1a-aquarium.de/image/hamburger-mattenfilter-abbildung.jpg

dat laatste zou ik echt niet in mijn bak willen hebben maargoed.

Ton, als de hendel op half staat werkt de pomp toch half? Als het allemaal te hard gaat kunnen bacteriën niet goed hun werk doen en blijft minder vuil in het filter toch?
RichD, daar had de persoon in de winkel het ook over. Al met al slechte voorlichting.

de rotor blijft altijd op dezelfde snelheid werken of je die hendel nu vol open zet of helemaal dicht doet. dus stel je zet je hendel voor de helft dicht, dan kan de pompkop zijn eigen kracht niet kwijt en dat werkt zeer slecht op het mechaniek 🙂

tenzij je dus een elektronisch filter hebt maar die gaan al gauw 400euro+, bij deze kan je minder wattage doorlaten waardoor de rotor minder hard gaat draaien.

In de winkel zei de medewerker dat de pomp of hard of uit moet staan. Grote onzin lijkt me, want waarom zou er anders een hendel voor uitstroomregeling zijn.

Lijkt me ook onzin. Ik gebruik al vrij lang de Eheim pro3, 250.
Bij deze filter kan je ook met de hendel de uitstroomsnelheid regelen. Ik heb de filter eerst een jaar gebruikt op een 60cm bakje en daar heeft hij continu gedraaid met de hendel half gesloten. Geen extra lawaai en de pomp heeft er bij mijn weten niet van afgezien...

Heb je al eens gekeken naar het keramische asje en de rotor? Misschien wat vuil daar?

Kan je trouwens niet gewoon je uitstroom tegen de achterwand of zijwand richten zodat je de stroming in de bak breekt?

Nee, helaas niet, als je de handels knijpt zal de pomp met het zelfde toerental blijven draaien, alleen geeft het minder debiet en daar is de pomp niet op ingesteld.

Nooit de instroom knijpen, dan komt de pomp met minder door stroming te staan met gevolg voor de rotor, de uitstroom kan wel worden geknepen, maar tot hoeveel procent is mij onduidelijk.

Dan had ik dat toch goed onthouden😀😀

Nee, helaas niet, als je de handels knijpt zal de pomp met het zelfde toerental blijven draaien, alleen geeft het minder debiet en daar is de pomp niet op ingesteld.

Het toerental blijft gelijk bij een gewone filter echter de in en uitstroom kun je verminderen met het knijpen. Maar daar is nog veel onduidelijk over volgens dus ik zou dit niet snel doen voor langere tijd.

heb het idee dat deze discussie om de zoveel tijd dan toch weer voorbijkomt
in nu al zo vaak aangegeven dat de enige goede manier van het pomp vermogen beperken het verlagen van de roteer snelheid van de rotor is
aangezien dat de meeste pompen deze mogelijkheid niet hebben op een paar Eheim types na dan
zijn de andere maatregelen zoals het knijpen van de uitlaat niet bevorderlijk voor de levensduur van de pomp
als je al stroming wilt verminderen is een bredere uitlaat een optie

De duurdere jongens mag je wel stellen denk ik😀😀
tja John das de andere kant van de medaille zijn prima pompen maar hangt een prijskaartje aan
kwestie van goed door denken of je de functies van zo iets echt nodig hebt lijkt me 😀😀

Ik heb zo'n pomp sinds kort, maar het is mij waard gebleken tot op heden,.

heb het idee dat deze discussie om de zoveel tijd dan toch weer voorbijkomt
in nu al zo vaak aangegeven dat de enige goede manier van het pomp vermogen beperken het verlagen van de roteer snelheid van de rotor is
aangezien dat de meeste pompen deze mogelijkheid niet hebben op een paar Eheim types na dan
zijn de andere maatregelen zoals het knijpen van de uitlaat niet bevorderlijk voor de levensduur van de pomp
als je al stroming wilt verminderen is een bredere uitlaat een optie

Helemaal eens met bovenstaande! En nog iets toe te voegen.
En waarom ga je een pomp knijpen?? Dan heeft u weer eens de grootste gekocht:S:sorry:

Je laat een ferrari toch ook niet begrenzen tot 130.

Ik heb dat hele knijpen ook nooit begrepen.

Ik heb zo'n pomp sinds kort, maar het is mij waard gebleken tot op heden,.

Ik heb mij een keer iets te sceptisch uitgelaten over dat filter. Maar ben er toch nog steeds zeer content mee!
Vooral de constante hoeveelheid water.

Dan heeft u weer eens de grootste gekocht:S:sorry:

Misschien was die toevallig in de aanbieding:S😀😀

Ja je hebt een punt en zelf heb ik er gelukkig geen last van maar je hoort en leest het regelmatig.

Na bovenstaande gelezen te hebben zal ik in de spraybar grotere gaten maken. Zekere voor het onzekere. De spraybars staan al naar de ruit gericht.

Niemand weet iets over de zoemtoon? Container staat op een handdoek.

Daar zijn diverse mogelijkheden voor te bedenken, resonantie van de slangen tegen de kast, matig onderhoud van de slangen of de aansluiting tegen de bak.
Misschien kan een foto wat verduidelijken.

nog een aanvulling soms plante voeding met een hoog ijzer gehalte toegevoegd
kan ook problemen geven heb ik gemerkt lees meer geluid

Eheim heeft toch vrij stille filters dus er moet denk ik iets aan de hand zijn.

Het zal wel ergens resoneren. Ga eens wat schuiven en zo.Bedankt voor de reacties.
Bedoelen jullie met knijpen de schuif van de pomp in het midden zetten? Het blijkt wel dat iedereen andere ervaringen heeft. Maar ja, als dat niet zou zijn, had iedereen dezelfde bak!

Bij de Eheim kun je hem knijpen door de kranen wat dicht te zetten en bij de JBL door de hendeltjes op de filter wat te verzetten. Ik weet niet hoe het precies bij de jouwe werkt verder. Maar je kan beter naar de oorzaak zoeken want 2 filters die beiden geluid veroorzaken moet volgens mij een oorzaak hebben.

Even je tijd nemen en rustig je oor tegen de filter, de kast erachter en de bak leggen. met je hand kan je de slang (met name de uitstroom) ook voelen trillen. Als die dan tegen de muur of je kast zit hoor je een gezoem. Als je de kleppen van je bak open zet, hoor je dan ook geluid? Soms is het dan weg omdat de slang of pijp in de bak resoneert, en met openkleppen kan het weg.

Staat dat filter ook op kleine rubbertjes aan de onderkant? Die handdoek maakt niet zoveel uit. Beter is dan om je pomp op een zware stoeptegel te zetten, en die tegel dan op een rubber mat of stuk polystereen. (Je hebt iets zwaars en massiefs nodig om het geluid te reduceren, google maar eens op laagfrequent geluidstrillingen dempen). Bij mij was het gebrom afkomstig van de uitvoer slangen en pijpen. Ik heb er verwarmingsbuis isolatie omheen gedaan (kost geen fluit bij de bouwmarkt) en waar de pijp de bak ingaat filterwol om de pijp gedaan met een elastiekje zodat het daar ook niet resoneert. Nu hoor ik geen gezoem of gebrom meer, hoogstens een heel zacht geruis van het water dat stroomt, maar dat is totaal niet hinderlijk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan