Wat is er nieuw

Eheim Professional 4+

Starter72

Well-known member
Lid geworden
16 juli 2015
Heeft iemand ervaring met deze serie Eheim filters?

Ik ben van plan een andere pomp aan te schaffen en mijn oog is op de Eheim professional 4+ gevallen.
Echter kan ik zowel met de 250 als de 350 serie uit de voeten, beide zitten rond de 1000l/u capaciteit.

Het grootste verschil is het aantal bakjes met filtermedia.. 2 of 3..
Het prijsverschil is echter behoorlijk. Is dat 3e bakje met filtermedia extra het waard?
Een zakje Purigen zal er ook nog ergens in moeten. Dan lijkt me 3 bakjes handiger... toch?

De website van Eheim zegt weinig over de bijgeleverde filtermedia en de werking/verschillen.
De Mechpro is dus een soort plastic Siporax. Die zit in beide modellen.
De SubstratPro zit ook in beide (nog niet duidelijk wat het precies doet) maar wat is die 3e bak die bij de 350 geleverd wordt?

Ik heb een professional3 250, de voorganger van deze schijnbaar. prima filter met weinig onderhoud, ik heb hem hier al een jaar of 5 draaien en ik moet hem maar 2 a 3 keer per jaar kuisen. nu lees ik dat de prof4 nog minder onderhoud vraagt, ook de kleur van de darmen zal wel een voordeel zijn. Voor mij was de grotere 350 het in die tijd niet waard omdat het filter als 2de filter op de bak mee draaide. of ze de meerwaarde voor jou waard zijn dat kan ik niet voor je beslissen.

De mechpro heb ik er uit gehaald na een half jaar. Deze buisjes leken op te lossen in het water, ze vielen na een half jaar in kleine ringetjes uiteen. ze drijven ook op water wat onderhoud er niet makkelijker op maakt. IK heb ze vervangen door siporax.

Ik heb geen ervaring met die filters, maar wel zeer goede met Eheim.
€25,- is het prijsverschil toch ongeveer? ik vind dat op ongeveer €150 niet zo heel veel.
Ik zou voor 3 bakjes gaan als je de financiën hebt.

Een ander onderwerp is de inhoud.
Ik denk 1 bakje echte siporax meer doet dan 2 bakjes plastic siporax. Dus beter doe je (bewijze van spreken) 2 bakjes met echte siporax 🙂.

Eheim pompen gaat als je een beetje geluk hebt zo 10-20 jaar mee, dus die 3 tientjes zou ik wel investeren voor het derde bakje. En ook investeren in de siporax. Duur spul, maar beter dan plastic spul wat minder oppervlakte heeft.

Ik zou ook zeker voor de 3 bakjes gaan. Filtermateriaal kun je niet genoeg hebben.
De hoeveelheid filtermateriaal is mijn inziens belangrijker dan de liters per uur.

Bij Eheim zit dacht ik geen filter materiaal.

Die plastic rommel zou ik er zeker niet in doen.
Siporax oid is stukken beter. Dat geld ook voor de substrate pro.

Jawel hoor 😉

Bij Eheim zit er gewoon filtermateriaal bij.

Mijn vader heeft de 4+

Er zitten drie verschillende filtermedia bij en twee verschillende sponzen.

In het voorfilter zit een blauwe grove spons en in het deksel van het mandje daaronder zit een fijne witte spons/watten

Verder zit er in het onderste mandje de zwarte plastic dingetjes die super omhandig zijn en wat je direct zou kunnen vervangen voor keramische pijpjes of iets anders.
In het middelste bakje zit de bio mech
In het bovenste bakje zit de substrat pro

Hoe groot is je bak eigenlijk?

Prijsverschil is een tientje of 6, ga dan wel voor de versie met verwarming.

Had al gelezen dat die mechpro buisjes drijven ook. Ik zet de siporax wel over van het huidige filter!
Die Biomech zit dus niet bij de 250 versie. Substrat pro weer wel. Gek dat er weinig goede info te vinden is over de verschillen.

Bak is 80cm. De huidige Eden522 moet ik elke 6 weken uitspoelen om enige stroming te behouden. Dan zit ie vol prut.
Goed filter maar bij het vele onderhoud is die Eden wat onhandig. Vandaar de stap naar de Eheim Pro 4+

Mech pro is en voorfilter .Die neemt ook bacterie op ,hoor.
Nadeel is het op drijven, tenzij in gesoten toestand.

En, voor 80 cm , is er ook de Ecco.

EHEIM-ECCO-2034-NIEUW-EHEIM-Aquaria-Veldhuis-Vijver-Centrum-Enschede.jpg

OOk met dubbelle kranen, makkelijk te bedienen, en slechts 1 rubber ring. die kan slijten.

Heb er zelf 5 draaien, van klein tot groot.

Zou geen verwarming nemen. !!!

Waarom geen verwarming? Heb dat nu ook in de Eden522 en dat bevalt goed.
Wil zo weinig mogelijk zichtbare hardware in de bak zelf.

Waarom geen verwarming? Heb dat nu ook in de Eden522 en dat bevalt goed.
Wil zo weinig mogelijk zichtbare hardware in de bak zelf.

Ben ik het helemaal eens. Maar heel veel mensen hier denken dat een Eheim thermofilter net zo snel kapot gaat, als een el cheapo staafverwarmer.

Ik heb zelf een experience 250T 9 jaar gebruikt. Op mijn vorige bak. Nu op zolder als reserve.
Op mijn nieuwe bak een pro3 600T. Prima filter. En goede warmte verdeling.
Ik wil niet anders meer.

dat is een persoonlijke keuze natuurlijk. Ik heb er zelf nooit mee gewerkt, maar zou er zelf niet direct voor kiezen. Ik ben meer voorstander van aparte componenten. Met het idee als je verwarming kapot gaat dan ben je dadelijk heel je filter kwijt voor herstelling.

Ik heb hier de Eheim professional 4+ 350 en hij bevalt prima. Ik heb wel gekozen voor de grotere versie om zo wat meer mogelijkheden met filtermateriaal te hebben. Filter bevalt prima, doet stilletjes zijn werk...

Ik heb sinds een week een Eheim eXperience 250 in bedrijf. Ik wilde eerst ook de Professionel 4+ 250 kopen. Voordeel leek mij het ingebouwde voorfilter bovenop, dus direct onder de motor. Beide 250-ers hebben 2 filtermateriaalbakken wat mij één te weinig leek. Had jarenlang een Fluval 203 en die heeft 3 bakken. De eXperience werd vaak geprezen doordat hij extreem stil is en dat is ie ook en gebruikt slechts 8 Watt i.p.v 12 Watt bij de Pro 4+. Bovendien is the 4+ toch een stuk breder. Ik heb nu als voorfilter een Eheim voorfilter (4004320) en gebruik maar 1 filtereenheid (wordt geleverd met 2 op elkaar). Is zodoende makkelijk te verstoppen in de bak. Dit voorfilter vervangt in wezen de 3e filterbak omdat het filter voor het groffe vuil onderin (of bovenin) niet meer nodig is. Voor mij werkt dit uitstekend. De eXperience is goedkoper, doet m.i. hetzelfde werk en is compacter als de 4+. Ieder zijn ding maar dit zou mijn aanbeveling zijn.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan