Eheim professional 5 pulse mode?


Haroldcuba

Well-known member
Lid geworden
23 november 2020
Berichten
158
Wie kan mij uitleggen wat eheim beoogt met een pulse mode op haar professional 5 filters. De constant flow begrijp ik. Dag/nacht mode kan ik mij ook iets bij voorstellen. Maar in welke situatie is een pulse mode goed, waar dient het voor?
 
Om golfjes te maken??

Om over de neppe internet info te praten..

Puls mode:
De elektronisch aangestuurde stroming wisselt en zorgt voor natuurlijke omstandigheden in het aquarium.
 
Golfjes? Mogelijk, apart. Misschien iets voor zee aquaria? Daar lees je wel iets over wave pompen, golven en stroming. Het filter zou geschikt moeten zijn voor zoet en zee aquaria.

Ik vraag mij af welke vissen hiervan houden? Cichliden, zeevissen…?

Los of het een verkoop praatje is, gewoon nieuwsgierig naar het waarom. “Natuurlijke omstandigheden”, voor welke biotoop dan…?
 
Ik vind het een leuk concept en met "natuurlijke omstandigheden" zal men bedoelen dat de stroming in een rivier niet altijd even sterk zal zijn. Ik denk dat elke biotoop hier wat uit kan halen en het niet alleen voor een zee-aquarium geschikt is. Mocht je het interessant vinden en dit effect ook bij andere filters willen creëren dan zijn er mondstukjes verkrijgbaar die je op de terugvoerpijp van je filter kunt plaatsen die zorgen voor een random flow in je bak. Op die manier kun je een soortgelijk effect bij elk filter creëren.

Zo heb ik zelf al een aantal jaar de temperatuur in de nacht een paar graden kouder staan dan overdag met hetzelfde idee, natuurlijke omstandigheden. Ook is de programmering van de temperatuur in de zomer en winter verschillend (25/27 in zomer en 23/25 in winter)
Of het echt helpt dat weet ik natuurlijk niet maar het lijkt in ieder geval geen negatieve effecten te hebben. Een random flow nozzle heb ik zelf nog nooit gebruikt al lijkt het mij wel interessant.
 
RFG's heb ik draaien op mijn 2 eheim pompen in mijn Malawi bak. Die bevallen erg goed. Heb daar tevens extra stromings pompen en wave makers op draaien. De hele set aan pompen bevalt prima.

Een eheim pomp die dit zou kunnen doen ken ik nog niet, lees dat voor het eerst 😊.

Maar in Tanganyika en Malawi cichliden en zeewater bakken zal dit het meest tot zijn recht komen denk ik.

Gr. Ed
 
Enig idee waar ik die voordelig kan aanschaffen?
Ik heb die van mij bij coral and fish store vandaan. Merk; VCA 3/4in Random Flow Generator.
Kosten waren toen E20,75,- p/st.

Hangt verder af van je pvc/slang maat. Maar grootste aanbod vind je bij zeewater (online) winkels.

Gr. Ed
 
Ik vind het een leuk concept en met "natuurlijke omstandigheden" zal men bedoelen dat de stroming in een rivier niet altijd even sterk zal zijn. Ik denk dat elke biotoop hier wat uit kan halen en het niet alleen voor een zee-aquarium geschikt is. Mocht je het interessant vinden en dit effect ook bij andere filters willen creëren dan zijn er mondstukjes verkrijgbaar die je op de terugvoerpijp van je filter kunt plaatsen die zorgen voor een random flow in je bak. Op die manier kun je een soortgelijk effect bij elk filter creëren.

Zo heb ik zelf al een aantal jaar de temperatuur in de nacht een paar graden kouder staan dan overdag met hetzelfde idee, natuurlijke omstandigheden. Ook is de programmering van de temperatuur in de zomer en winter verschillend (25/27 in zomer en 23/25 in winter)
Of het echt helpt dat weet ik natuurlijk niet maar het lijkt in ieder geval geen negatieve effecten te hebben. Een random flow nozzle heb ik zelf nog nooit gebruikt al lijkt het mij wel interessant.
In de natuur zal de temperatuur van het water 's nachts echt geen 2 graden dalen, daar is het een veel te grote watermassa voor. Tenzij het heel ondiepe poeltjes zijn. Een zomer en winter temperatuur kan ik me dan wel weer wat bij voorstellen.
 
In de natuur zal de temperatuur van het water 's nachts echt geen 2 graden dalen, daar is het een veel te grote watermassa voor. Tenzij het heel ondiepe poeltjes zijn. Een zomer en winter temperatuur kan ik me dan wel weer wat bij voorstellen.
Het is lastig zoeken maar hier een studie gevonden over dagelijkse temperatuur schommelingen in de rivieren in de Poolse lowlands regio. Een verschil van zo'n 2 graden lijkt minimaal te zijn met uitlopers naar 4 a 5 graden.
1658224463312.png

Het zal natuurlijk afhankelijk zijn van de specifieke rivier maar je ziet dat de temperatuur schommeling zo tussen de 2 en 5 graden zit.
 
Verrassend grote schommeling. Nu verwacht ik dat dit alleen op rivieren van toepassing zal zijn. Een watermassa zoals bijv. lake Malawi zal per dag niet zo een schommeling kunnen hebben. Althans dat kan ik mij niet voorstellen. Aan de andere kant de Mbuna zitten vooral bij de oevers. Ondieper. Ik ga de bronnen eens naslaan hoe het met de temp schommelingen aan de oevers is gesteld.

Even terug naar het begin, nabootsing van de natuurlijke omstandigheden. Ik ga eens experimenteren met de schommelingen in de stroming. Ik heb weliswaar nog geen idee hoe dit te meten. De schommeling, stroming kan vast vastgesteld worden. Maar de impact hiervan op de bak??? Hierover ga ik eens rustig nadenken..
 
Het zal per rivier of meer inderdaad verschillen en natuurlijk ook op welke diepte je gaat meten. Bij de bodem zal de temperatuur waarschijnlijk stabieler zijn dan aan het oppervlakte. Wel heb ik altijd begrepen dat water na een flinke regenbui best in temperatuur kan gaan zakken en hierdoor vaak een parings gedrag bij vissen stimuleert na een waterverversing met kouder water,

Ik lees ook steeds meer dat het houden van vissen op een constante temperatuur niet bevorderlijk is voor de levensverwachting van de vis. Maar goed, of je überhaupt kunt meten of enige verandering (zoals ik bijvoorbeeld heb doorgevoerd met de temperatuur) effect heeft, dat is erg moeilijk. Ik kijk voornamelijk naar het gedrag van de vissen en of deze er gezond uit zien, en dat is gelukkig zo.

Als mijn filter een pulse mode zou hebben dan zou ik die zeker uitproberen! Graag hoor ik over een tijd hoe het is bevallen.
 
Ff kort door de bocht, is dit nog net niet de eheim 6 die gaat vanzelf uit als de computers bemeten waarden niet meer overeen stemmen.
Als het eheim wordt, dan vind ik de classicmodellen onvervangbaar invergelijking met de zgn vernieuwde versies.
Er zitten teveel onnodige functies op.
Ik was er klaar mee na de'professional 3' daar zat er dan een drukknop op om het water na het schoonmaken aan te hevelen nou die deed het na 3 x drukken al niet meer.
Wou je echt een filterpomp die fluctueerd? Geeft dat een betere balans danwel evenwicht in de bakken, dat vraag ik mij af.
 
Het idee, concept, vind ik interessant. Of het werkt, geen idee.

En ik ben mij ervan bewust dat er veel op en aan te merken is op de eheim pro 5. Maar dat doet voor mij niets af om uit te proberen of het (simuleren natuurlijke omstandigheden) effect heeft. Hoe moeilijk ook meetbaar in onze thuissituatie. Voor mij is dat een deel van de lol van de aquarium hobby.
 
Het is lastig zoeken maar hier een studie gevonden over dagelijkse temperatuur schommelingen in de rivieren in de Poolse lowlands regio. Een verschil van zo'n 2 graden lijkt minimaal te zijn met uitlopers naar 4 a 5 graden.
Bekijk bijlage 346297
Het zal natuurlijk afhankelijk zijn van de specifieke rivier maar je ziet dat de temperatuur schommeling zo tussen de 2 en 5 graden zit.
'De Poolse Lowlands'. Logisch, daar kan de lucht temperatuur in 24 uur wel 20º verschillen. Zoek nu eens naar een dergelijke grafiek van een tropisch gebied...
 
Niet dagelijks maar wel een snelle drop of temperatuur; Lake Malawi
“De zuidoostelijke wind die in droge tijd van juni tot augustus waait, veroorzaakt in het zuidelijke deel van het meer een opwelling van de koude waterlagen. Dat kan een drop van temperatuur geven van 28 naar 20 graden. Tijdens de regentijd, de warme periode kan de temperatuur oplopen in de meer beschutte baaien tot boven de 30 graden “ (Ad Konings)
 
Niet dagelijks maar wel een snelle drop of temperatuur; Lake Malawi
“De zuidoostelijke wind die in droge tijd van juni tot augustus waait, veroorzaakt in het zuidelijke deel van het meer een opwelling van de koude waterlagen. Dat kan een drop van temperatuur geven van 28 naar 20 graden. Tijdens de regentijd, de warme periode kan de temperatuur oplopen in de meer beschutte baaien tot boven de 30 graden “ (Ad Konings)
Dat kan idd heel goed, koude onderstromen die door aflandige wind omhoog komen. Een stevige stortbui in het regenseizoen wil het ook wel doen. Maar dat heeft weinig te maken met het dag en nacht verhaal.
 

Terug
Bovenaan