Eheim professionel 4+600 of toch een Oase of JBL, verwarming en een goede uitstroompijp


Marce

Member
Lid geworden
17 december 2023
Berichten
8
Leeftijd
56
Komend weekend komt mijn Rio 350 aquarium. Ik heb altijd Eheim buitenfilters gehad dus was/is mijn eerste keuze. Maar wil enige zekerheid of Prof4+ in de 3 opties die ik nu heb de beste keuze is. De JBL maar ook de Oase lijken goede opties te zijn.
Wat ik belangrijk vindt naast een goede werking, is zo stil mogelijk en wil er geen technisch gedoe mee hebben.
Er komen maanvissen in de bak dus heb liever ook geen harde stroming.

Voor filters had ik 3 opties op het oog. Zouden in theorie allemaal 4x per uur de inhoud van de bak moeten kunnen rondpompen
  1. Eheim Professionel 4+ 600
  2. JBL CristalProfi e1502 Greenline (de 1902 lijkt wat overkill en heeft grote slangmaat)
  3. Oase BioMaster 600

Voor de verwarming heb ik een externe verwarming JBL ProTemp e300 Externe Verwarming op het oog. Scheelt weer zo een ding in je bak. Bij oase kun je de 600 thermo nemen maar zo gescheiden van elkaar leek me ook voordelen hebben.

En als laatste de uitstroom, bij een juwel komt de uit en instroom van achter en niet van de zijkant. Maar ik wil de stroming in de lengte richting van de bak. Al die uitstoom stukken hebben geen 90 graden bocht en een spraybuis twijfel ik ook over. Daarnaast is het naar wat ik lees verstandig dat de stroming in het water niet te sterk is voor de maanvissen.
Ik zit dus te denken aan de Aquario Premium Neo Flow ver.2 L -17 mm. Voordeel is ook dat je daar een skimmer en een Reliever bij hebt om de stroming wat te temperen. En als kun je het in alle gewenste graden zetten.

Ik hoop dat jullie wat inzichten en ervaringen kunnen geven. Ik heb you tube leeg gekeken mbt deze onderwerpen maar blijft lastig of ze aan het promoten of reviewen zijn.

Marcel
 
Laatst bewerkt:
Kort berichtje. Helaas is het bij het uitladen van het aquarium fout gegaan met mij en heb ik mijn biceppees richting elleboog afgescheurd. Nu wachten op operatie en revalidatie. Aquarium staat nu wel binnen maar opstarten zal nog even moeten wachten helaas.
 
Dat is een tegenvaller zeg en zo zie je maar hoe snel je iets kan oplopen. Balen maar het belangrijkste is dat het weer goed komt. Heel veel sterkte de komende tijd.
 
Overweeg de SunSun HW-3000. Wat mij betreft in alle opzichten beter dan Eheim en JBL (die ik beide ook in gebruik heb).

Beterschap.
 
Best een flinke jongen! Met welke filters is deze te vergelijken qua capaciteit?
Ik zie dat de opbrengst te regelen is. Is hij dan ook vrij van brom geluiden?
Wat krijg je meegeleverd voor spraybar, inlaat ed?
 
Best een flinke jongen! Met welke filters is deze te vergelijken qua capaciteit?
Ik zie dat de opbrengst te regelen is. Is hij dan ook vrij van brom geluiden?
Wat krijg je meegeleverd voor spraybar, inlaat ed?

Met de Eheim Professional 3. Geen brom. In 6 stappen te regelen, van 10 - 35 Watt. Spraybar, eendenbek, inlaat. Uitstekend bevestigingsmateriaal, beter dan Eheim. En een 9 Watt UV-lamp ingebouwd, ook instelbaar.
 
Welke variant van de professionel 3 dan? Ik heb de professionel 4+ 350 en die heeft een veel kleiner pompvermogen. Ik denk dat zijn vermogen vergelijkbaar is met de Sunsun in de laagste stand.
 
Ik geloof dat de capaciteit van de SunSun 3000 liter per uur is, zoals de naam doet vermoeden. Ik heb er 2 op een 450-literbak en ze draaien op half vermogen, wat ruim voldoende blijkt. En voor € 170 per stuk is het beslist een goede koop.
 

Terug
Bovenaan