Eheim Professionel 4 plus 600 (2275)


P

Pmaster

Guest
Hallo,

Sinds zaterdag 18-01-2020 heb ik een Juwel Rio 240 met Eheim 2275 draaien. Interne filter van Juwel heb ik verwijderd.
Gisteren heb ik voor het eerst sinds zaterdag mijn waterwaarden getest en ik kwam erachter dat het sillicaat gehalte erg hoog (>6) is.
Vervolgens mijn leidingwater getest en daar blijkt dezelfde waarde. Wellicht zijn deze waarden nog hoger, maar de testset van JBL gaat niet verder dan >6
Nu zou ik Silicat Rapidex of Seachem Purigen kunnen gebruiken. Echter vraag ik me twee zaken af, aangezien dit geen oplossing op lange termijn is.

1. Wat kan op de langere termijn het beste doen?
2. Alle cartridges van de Eheim zitten vol, hoe kan ik dat een Silicat of Seachem het beste toevoegen? Moet ik dan een bestaand filtermedia hiervoor ruilen?

Met vriendelijke groet,

Pmaster
 
Aquarium-Coenen-diatom-1
Light micrograph of radial and pennate diatoms under darkfield illumination
Verwijderen uit leiding- en aquariumwater
Met een omgekeerde osmose apparaat (waterzuiveringsapparaat) haal je een deel van het silicaat uit kraanwater. Wil je de laatste restjes er ook uit filteren, monteer dan na je osmose apparaat een silicaatfilter. Dit filter is gevuld met speciaal hars dat silicaat uit water opneemt. Is dit hars verzadigd, dan kan je dit vernieuwen, je hoeft dus geen nieuw filter aan te schaffen.
Heb je al silicaat in je aquariumwater, dan kan je dit eenvoudig verwijderen door een silicaatabsorber (korrels die het silicaat opnemen) in het filter te plaatsen. Over het algemeen zijn je trubbels dan binnen twee weken opgelost.
 
silicaatabsorber
Dank Bertus. Dat had ik inderdaad gevonden. Dan mijn vraag 2, heb je daar wellicht een reactie op? Ik wil namelijk niet en zeker nu tijdens de opstartfase geen filtermedia vervangen. Hoe kan ik eventueel een silicaatabsorber dan toch gebruiken?
 
2. Alle cartridges van de Eheim zitten vol,. nou, dan maak je er 1 leeg,of neem je er een grote bak bij, waar je het eerst fiterd. om bij te vullen. bij, waar je het in doet.
wat maakt het uit in opstartt fase? ms je dat echt niet. of ander filtertje er bij.
 
Dank Bertus. Dat had ik inderdaad gevonden. Dan mijn vraag 2, heb je daar wellicht een reactie op? Ik wil namelijk niet en zeker nu tijdens de opstartfase geen filtermedia vervangen. Hoe kan ik eventueel een silicaatabsorber dan toch gebruiken?
Zakje met Silicate verwijderaar in de bak hangen waar de stroming goed is. bijvoorbeeld Silicate Clear van Sera
 
Leuk die zakjes maar lost het probleem van zijn kraanwater niet op bij iedere verversing zit je weer met het probleem
Zou dan toch voor een osmose met silicaat filter uitbreiding gaan.
 
En waarom moet het silicaat omlaag? Omdat jbl dat zegt. En ze daar toevalig een poedertje voor hebben??

Dacht zelf ook een keer dat silicaat de oorzaak van algen was. Maar dat was het niet. Dus nu weer 50/50 kraanwater.
 
Omdat ik een behoorlijk hoog gehalte aan silicaat heb. Wat was bij jou dan de oorzaak? Ben ik wel benieuwd.
 
Hoog silicaat hoeft geen probleem te zijn in een plantenbak.
Silicaat word namelijk ook gebruikt door de planten
 
Maar ik heb enkel Vallisneria in mijn bak, dus echt een plantenbak kan ik het niet noemen.
 
Omdat ik een behoorlijk hoog gehalte aan silicaat heb. Wat was bij jou dan de oorzaak? Ben ik wel benieuwd.
Komt hier uit de kraan. Zandgrond.

Maar ik zie geen verschil tussen silicaat van 6 en 0,4.
Ik heb met puur demiwater ververst met mineralen.
 
Dat is met verloop van tijd veel duurder dan je eigen installatie hebben
 

Terug
Bovenaan