EHEIM Proxyma 175 aka "Chocolate special" van Dirk Bazuin


Het gaat bijzonder goed met het jonge spul.
Ze groeien goed en eten nu ook witte muggenlarven levend of diepvries.
Ondertussen zijn de volwassen exemplaren weer in blijde verwachting.
 
De Bucephalandra Narcissus lijkt aangeslagen te zijn hij maakt nu nieuw blad.
De Bucephalandra Sintang red/yellow is nog even afwachten.

De jonge visje groeien nog steeds goed.

En de Hygroyza aristata doet het ook erg goed in deze bak.
 
De oudste vrouwtjes pronken nu af en toe al met hun kleuren.
Ze zijn bijna volwassen lijkt het.
 
De oudste jongen laten nu constant hun kleuren zien.

De Barclaya longifolia Is ondertussen zo groot dat drijfplanten niet meer nodig zijn.
 
43D4FC06-EF59-4822-A2B0-B808B4D530E9.jpeg
 
Mooi! Een beetje een herfstsfeertje.
Grappig omdat ik momenteel wanhopig probeer wat zomerse kleuren in mijn bak te brengen als tegenwicht voor de winter...
Jij zit nu maar op één seizoentje achterstand. ;)

Is de kleur puur door het gekleurde water of werk je ook met kleur in de verlichting?
Wat voor alg zit er op de takjes centraal in de bak? Is dat licht gekleurde baardalg of eerder wat bruinalg?
En hoe doen de Bucephalandra's het in deze bak? Qua groei en kleur van de bladeren?
 
Mooi! Een beetje een herfstsfeertje.
Grappig omdat ik momenteel wanhopig probeer wat zomerse kleuren in mijn bak te brengen als tegenwicht voor de winter...
Jij zit nu maar op één seizoentje achterstand. ;)

Is de kleur puur door het gekleurde water of werk je ook met kleur in de verlichting?
Wat voor alg zit er op de takjes centraal in de bak? Is dat licht gekleurde baardalg of eerder wat bruinalg?
En hoe doen de Bucephalandra's het in deze bak? Qua groei en kleur van de bladeren?
De verlichting is ook behoorlijk warm.

Is wat Baardalg. De Bucephalandra rechts doet het nu best goed. Wel langzamer dan in een plantenbakmet ei en co2. Maar hij doet het. De linkse leek het op te geven maar heeft nu toch ook een nieuw blad.

De crypto staat er al langer in en die doet het nu ook prima. De Barclaya staat er van het begin in en die groeit goed.
De java varen’s mogen nog wel wat beter gaan.

Maar het belangrijkste de Sphaerichthys vaillanti’s doen het goed.
 
Volg al een tijdje vissen zijn mooi
Duurt alleen wel lang voor dat je water nu eens helder wordt:juggle::Dk:Dk
Lijkt me moeilijk kijken zo naar de visjes zeker omdat ze de zelfde kleur hebben als je water moest bij sommige foto´s wel drie keer kijken voor dat ik ze zag:Dk
 
Volg al een tijdje vissen zijn mooi
Duurt alleen wel lang voor dat je water nu eens helder wordt:juggle::Dk:Dk
Lijkt me moeilijk kijken zo naar de visjes zeker omdat ze de zelfde kleur hebben als je water moest bij sommige foto´s wel drie keer kijken voor dat ik ze zag:Dk


Dan zijn je ogen beter dan de mijne dus:Dk:Dk. Dirk moet er gewoon wat minder koffiepads in mikken;)k
 
De Bucephalandra rechts doet het nu best goed. Wel langzamer dan in een plantenbakmet ei en co2. Maar hij doet het. De linkse leek het op te geven maar heeft nu toch ook een nieuw blad.

Oja de kleur van de Bucephalandra's is groen. Dat komt denk door het beperkte licht.

Het blijven prachtige planten!
En ze gedijen in een wijde range van licht.
Zelfs in high light bakken kunnen ze het prima doen.
Ik verhuisde een tijdje terug (noodgedwongen) al mijn buces tijdelijk van high tech naar low tech (en weer terug) en merkte dat de meeste van de soortjes (die ik heb) inderdaad langzaamaan minder blauw werden, maar een paar soortjes bleven ook onder weinig licht hun blauwe kleur vrij goed behouden en groeiden gewoon wat trager.

En wanneer de omstandigheden ideaal (en vooral echt stabiel) zijn op vlak van voeding, co2 (ze vragen vrij veel co2 bij hoog licht) en waterparameters reageren ze prima en snel op de omschakeling naar hightech.
Ik plaatste ze terug toen mijn bak terug stabiel was en een paar plantjes kleuren nu echt zeer intens blauw (nieuwe aangroei kleurt eerst een paar dagen zeer rood/roze) onder vrij sterk licht, ze groeien beduidend sneller en ik zie sommige soortjes zelfs actief assimileren.

In hightech omstandigheden moet je ze echter wel extra goed in het oog houden:
van zodra ze algen krijgen op de bladrand of gaatjes krijgen in gezonde blaadjes is het opletten geblazen. Als ze beginnen smelten kan het snel gaan, maar dit doen ze soms ook in lowtech omstandigheden. :mad::'(

Blijven tricky planten ime.
Zeker omdat ze veelal als "zeer gemakkelijk" beschreven worden hebben ze een beetje een foute reputatie.
Ik ben het daar namelijk niet volledig mee eens: ze kunnen een pak gevoeliger zijn dan gedacht. En dan zie je ze soms op zeer korte tijd volledig verslijmen zonder duidelijke reden.
Zeker de minder courante soorten...
 
Laatst bewerkt:
Maar wel hele mooie plantjes.

Misschien wel mijn favoriete planten... (Het was niet toevallig dat ik ze direct opmerkte, diep verscholen in het donkere, bruine gebladerte van je bak...:rolleyes:)

En er zijn zoveel verschillende soorten, zeer gevaarlijk voor mijn portemonnee...

Ik wil je album niet spammen maar kan het niet laten hieronder een plaatje van een persoonlijke favoriet te hangen... :sorry:

"Elegant Blue",met een ontluikend/ontrollend nieuw blad!

:smitten:

20181231_160635.jpg
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan