Wat is er nieuw

Eheim Reeflex, probleem doorvoersnelheid / advies.

Roberto

Member
Lid geworden
27 september 2024
Leeftijd
48
Ik zat te kijken hoe en welke uvc lamp van Eheim aan te sluiten maar mn doorvoersnelheid klopt niet.

Ik heb maar 240Liter die door een biomaster 600 word gefilterd, met daarin 4 sluiers.
Ja ik schrok er van maar had alwel verwacht, daar ik op 75% zo ongeveer op 540l filter, soms wat harder ongeveer rond de 600..
Maargoed deze tabel van Eheim laat mij dan uitkomen op een uvc 800, daar ik met normaal filteren richtend op bacteriën over de doorstroom ga...
Moet ik nu echt een aparte loop erop gaan maken of zie ik het verkeer, advies gevraagd alvast bedankt!...?
Benefits of the EHEIM reeflexUV

• Quickly and efficiently reduces both harmful bacteria and fish parasites in their infectious stages in the water
    reeflexUV 350 = Maximum flow capacity: 200 l/h
    reeflexUV 500 = Maximum flow capacity: 400 l/h
    reeflexUV 800 = Maximum flow capacity: 600 l/h
    reeflexUV 1500 = Maximum flow capacity: 1000 l/h
    reeflexUV 2000 = Maximum flow capacity: 1500 l/h

• Eliminates torbidity caused by algae or bacteria
    reeflexUV 350 = Maximum flow capacity: 400 l/h
    reeflexUV 500 = Maximum flow capacity: 800 l/h
    reeflexUV 800 = Maximum flow capacity: 1200 l/h
    reeflexUV 1500 = Maximum flow capacity: 2000 l/h
    reeflexUV 2000 = Maximum flow capacity: 3000 l/h

Ik denk dat het belangrijkste is dat het apparaat je flow niet vermindert. Zorg dus voor een doorstroomopening (slangaansluiting) die niet kleiner is dan die van je filter. 🙂

Waar het om gaat met UVC is simpelweg dat het water voldoende belicht wordt in een bepaalde tijdsduur. Dat mag (ik zeg maar iets) 10 seconden per uur zijn, maar bijvoorbeeld ook 5x 2 seconden per uur. De precieze verdeling maakt niet uit. Het vermogen van de UVC-lamp per liter water wel. Ook: hoe minder debiet (hoe lager het percentage van het water dat langskomt), hoe groter het vermogen van de lamp moet zijn en omgekeerd.

volgens eheim is de reflex 350 geschikt voor jouw bak. (80-350liter) Ik zou deze gewoon met een apart pompje laten draaien (eheim compacton bijvoorbeeld)

ja die Eheim ga ik zo gebruiken om een ww te doen, heb btw ook nog een 1000l juwel pomp draaien...Misschien is daar iets mee te doen, die vang ik af in een flesje vanwege de waterdruk.Misschien heeft die kracht genoeg om ff een loop te maken terug de bak in.

Hoihoi!
Nou, vandaag 3m 16/22 slang aangesloten op mn juwel bioflow filter met een 1000l motor.
75% biomaster komt uit op +/-500l uit, 85 zit hij rond de 600l.

De bioflow met extra slang er aan en op aquarium hoogte komt uit op..........10 a 11liter per minuut.
Het geheel word zekers 4 a 5 per uur gefilterd nu, en de bioflow heeft nog 2 extra sponsen erin, netjes niet.

Maargoed, heb een 3 splitter gevonden en die wilde ik aan de bioflow bevestigen, 1 loop uvc andere recht naar beneden met een kraan en spraybar erop.
Die kraan moet nu op de uvc loop met de snelheid, omdat ik die nu moet gaan knijpen, had eerst verwacht dat ik minder uitstoom zou hebben.
Das ook beter dan hoef ik niet in het water een kraan om te zetten, kan nu in de kast op de uvc leiding.

Maar Inprincipe kan ik dan toch beter voor de reeeflex 500 gaan?
Filter ik sneller en binnen de snelheden van de 500 serie?

Waarom knijpen? En is het per se nodig in jouw geval (door een beperkte slangdiameter of zo) om de hoofdleiding van het filter te splitsen?

De enige reden dat ze namelijk een maximumflow aangeven, is dat ze van het ouderwetse idee uitgaan dat dat beter is. Dat er in één omloop een bepaalde hoeveelheid straling per liter water nodig is. Terwijl het niet per se efficiënter is om bijv de helft van je flow (bij aftakking naar UV) te behandelen i.p.v. in één keer alles. Gewoon voldoende watts gebruiken en dan alles aanpakken. 🙂 In zoveel delen/omlopen als je wilt.

Ik dacht eerst om de loop te regelen moet ik de 2de aftakking van een kraan voorzien, 200l voor parasieten en max 400l voor bacteriën met de reeflex 350.
Nu de waterflow max veel hoger ligt, moet ik hem eerst even aansluiten zonder kraan en dan de flow testen denk ik.
Waarschijnlijk 2x 300L per exit +/-.
Kraan op de 2de exit om zo de uvc loop voluit of op minimaal 300l te zetten.
Minimale flow voor de reeflex 500 was 400L en de max flow 600L!
Dan zou het theoretisch netjes afgesteld kunnen worden, max flow is niet eens nodig ivm contact tijd met de lamp zelf.
Maar indd, wat je zegt meer licht, snellere flow meer behandeld water, yups.De 500 maar doen dan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan