Wat is er nieuw

Eheim stromingspomp 2000-L lawaai

VetteV8

Well-known member
Lid geworden
23 maart 2017
Zoals de titel al zegt, ik heb een stromingspomp type 1080.220 die een hoop lawaai maakt, en dat komt niet door lucht.
Zelfs los aan het snoer in de bak hangend is het geluid onacceptabel. Aan het glas geplakt met de magneet is het nog erger.
Nu zit er enige radiale speling op de fan, maar ik weet niet of dit daardoor komt.
Als een van de weinige onderdelen is een fan los verkrijgbaar, maar zelfs dat losse fannetje kost al €15, dus dat ga ik niet kopen als ik niet zeker weet dat dit het probleem gaat oplossen.
En nieuwe pomp van dit type zit tegen de €50 !
Wat te doen?
Cor

Test hem in emmer water. kijk of speling of te heffen is.

Dat gaat niet Bertus, de as is ongeveer 1 mm dik, en de rotor draait daarom heen, de speling waarover ik het had, is niet op te heffen, want dat zit tussen die 1 mm dikke as en het rotortje.
Cor

De speling die je omschrijft lijkt mij niet meer dan normaal.
Is het niet zo'n biofilm verhaal?

Heb ook een stromingspomp van Eheim maar is altijd zo stil als maar kan.

De speling die je omschrijft lijkt mij niet meer dan normaal.
Is het niet zo'n biofilm verhaal?
Ik heb hem netjes schoon gemaakt, maar geluid is onacceptabel, terwijl ze de naam hebben fluisterstil te zijn.
Cor

Met biofilm word niet het schoonmaken bedoeld maar juist de biologische vettigheid welke je pomp smeert, dit komt vaak voor bij pompen etc. dat ze daardoor na verloop van tijd stil worden.Zeg een soort van indraaien.

OK Ton, verkeerd begrepen dan; ja in een pomp die een poosje heeft gelopen zit een bruinige film, net als in andere delen waar constant water door stroomt.
Maar die film zit ook niet in een nieuwe pomp, en die maakt, normaal gesproken ook geen lawaai.
Ik heb meerdere pompen(misschien een stuk of 8, inclusief kleine filterpompjes) , en ook na schoonmaken maken die geen lawaai......
Ook de grote Eheim opvoerpompen die ik heb zijn geruisloos.
Cor

Mijn ervaring (en dat hoor ik hier vaker), is dat nieuwe pompen vaak wat lawaai maken welke na verloop van tijd verdwijnt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan