Wat is er nieuw

EI en garnalen.

• Onderwerp starter Onderwerp starter marre
  • Startdatum Startdatum
M

marre

Guest
Is de EI methode schadelijk voor garnalen? Zoals bijvoorbeeld het toevoegen van 25 a 30 ppm nitraat,...enz?

En hoe zit het met koper in de profito?

Tja ik zou zeggen niet doen. Ze kunnen in de regel erg slecht tegen metalen zoals koper. Er zijn wel die profito geven maar dan een deel van de normale dosis.
Ook ligt het er een beetje aan welke garnaal je hebt. De een is gevoeliger dan de ander. Er zijn best wel mensen die de EI gebruiken met garnalen in de bak, maar het is van meer factoren afhankelijk dus.
Misschien dat vuurtjes wel zouden kunnen maar een cr F1 zou ik dus er niet aan bloot stellen.
Maar dit is persoonlijk wat ik ervan vindt hoor.

Het gaat hier over citroentjes ofwel de oranje soort.

Je bedoeld de Oranje Sakura??
Zijn ook kweekvormen van de vuurtjes net als de Citroenen namelijk.

Lees dit eens.

200 ppm NO3 en 40 x de dosis sporen, en nog gaan ze niet dood. 😀
Zal natuurlijk niet voor elke soort gelden.

Zozo dat zijn sterke zeg. Vaak lees je dat ze door een teveel aan metalen doodgaan en ik denk dat er met 40x de dosis plantenvoeding aardig wat metalen inzitten.
Ik denk ook dat vooral de wat zwakkere soorten het niet aankunnen en wellicht wel een soort als de Vuurtjes.

backplay zei:
Lees dit eens.

200 ppm NO3 en 40 x de dosis sporen, en nog gaan ze niet dood. 😀
Zal natuurlijk niet voor elke soort gelden.

Tja ik lees het net van Tom en dat zijn dus cr s.
Ik weet wel dat zoals ook door hallen wordt verwoord dat in ons landje men het wel als doodsoorzaak noemt op de garnalenfora.
Nu blijkt toch het tegendeel dus.
Ik heb zelf met de cpo kreeft wel meegemaakt dat bij een normale dosis profito ze steeds dood zijn gegaan en nadat ik hiermee stopte was het doodgaan voorbij.
Tja wellicht dat een kreeft ook weer anders reageert erop.
En natuurlijk is zoals we beiden al hebben aangegeven wellicht de soort van invloed.

jessicapilon zei:
Nu blijkt toch het tegendeel dus.
jessicapilon zei:
En natuurlijk is zoals we beiden al hebben aangegeven wellicht de soort van invloed.
Dus zou ik het bericht van TOmm Barr veel eerder een nuance noemen dan een bewijs van het tegendeel.

~ Ivo

In dit artikel beweert men dat het geen kwaad kan. Ze hebben het hier wel over een bepaald merk, maar ik denk dat dit voor andere merken ook wel zo zal zijn.

http://www.aquariumtips.nl/ijzer-en-koper.html

JBL, laat ook zoiets uitschijnen in hun FAQ. Garnalen hebben zelfs koper nodig en die zou in elke plantbemesting moeten aanwezig zijn. Alleen is de hoeveelheid koper van die aard dat ze niet schadelijk is voor de garnalen.

Schadelijk wilt natuurlijk wel niet zeggen dat de garnaaltjes zich er bij goed voelen, maar als we het hier over EI hebben, is dat misschien in mindere maten ook van toepassing op de vissen?

Voorlopig heb ik besloten om een kweekbakje op te richten speciaal voor de garnalen, deze zal in daglicht staan waar geen zon aanwezig is. Er komt wat mos in, indien ik elke week wat water ververs en een kleine hoeveelheid meststof geef zou dit moeten volstaan want er komt ook geen licht boven de bak. Ik denk dat dit het prettigst is voor de garnalen.

Prima artikel! :thumbs:

Naar mijn idee is Profito dus ��n van die producten met een goedkoop chelaat.

Zijn al 100.000 discussies over dit onderwerp geweest.
Ik blijf zelf van mening dat garnalen en plantenvoeding geen goede combinatie is en blijft.
Voor vissen trouwens ook niet.

Nu dat ik dat DRAK verhaal eens lees moet ik toch ook toegeven dat het wel heel aannemelijk klinkt... 😉

Leuk artikel en inderdaad behoorlijk aannemelijk.

Maar, is dat wel het hele verhaal? Laat ik eens verder denken: Tomm Barr wilde de garnalen die hij niet gevangen kreeg omleggen, met een overdosis. Dit artikel, en de passage over toxiciteit gaat mijns inziens ook een overdosis, daar wijst de term giftig ook op.

Waar dan aan voorbij wordt gegaan is dat er ophoping van slechte stoffen in de organen kan plaatsvinden, waarvan aannemelijk is dat het op lange termijn wel degelijk schadelijk is, zich bijvoorbeeld uitend in een kortere levensduur. Als dat is waarvoor de garnalenmensen in feite bang zijn en waarvoor ze waarschuwen, hebben ze misschien wel degelijk een punt en is het stukje van Barr, alsook het artikel helemaal geen bewijs van het tegendeel.

Vergelijk het een beetje met roken. Van 1 sigaret val je niet meteen om, van 10 ook niet, maar dagelijks 10 sigaretten, jarenlang richt simpelweg veel schade aan, regelmatig leidend tot ziekte en erger nog, de dood. Zelfde geldt voor vet eten.

~ Ivo

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan