Wat is er nieuw

EI Index

Erik Blom

Well-known member
Lid geworden
13 december 2012
Berichten
513
Locatie
Zwammerdam
Goedemorgen,

Ik bemest mijn bak (jewel 120) nu ongeveer een jaar volgens de EI index.
Een groot succes, planten groeiden tot over de rand (bij wijze van), en na genoeg geen alg.
Nu heb ik het idee dat de bak een soort stil staat, de planten groeien minder hard en ik zie hier en daar toch weer een beetje alg.
Is dit normaal?
Ik heb ongeveer een week of 5 geleden wel mijn 2 pompen schoon gemaakt, zou dit er mee te maken kunnen hebben.
Verder geen paniek, maar het valt me op.
Misschien dat iemand een idee heeft wat er aan de hand is, dan hoor ik dat graag.

Grote groet,

Erik
 
Het is ook niet echt verstandig om ze beide tegelijk schoon te maken. Beste kun je er een paar weken tussen laten zitten ivm de bacteriecultuur. Maar ja dat kun je niet terugdraaien natuurlijk.
Maar goed wat voor algjes denk je te zien nu dan?? Het is zoals je vast wel weet belangrijk dat alles voldoende voorhanden is in je bak.
Is er mss iets in de stroming veranderd want ook eenn goede stroming is erg belangrijk natuurlijk.
Kun je een foto maken van je bak en de algen die je hebt?? En wat zijn nu de waterwaarden??
 
hoe vaak ververs je je water in de bak
en hoeveel dan
 
Hoi John en Roosen,

Bedankt voor jullie reactie.
Ik zal de volgende keer de pompen niet tegelijk verschonen.
Het is niet veel alg maar, ik dacht dat ik in het begin minder had.
Ik ververs elke week 50 % water.
Ik zal proberen een foto te plaatsen.

Grote groet,

Erik
 
Foto uploaden lukt niet, is een heel gedoe met ipad, dus vandaar.
 
Ok niets aan te doen. Ja verversen is zo prima dus. Weet je ook hoe de alg heet dan die je ziet??
Natuurlijk is een beetje geen ramp maar je meld het niet voor niks en wellicht is het toch te voorkomen.
Je kunt beter om de beurt de filters wat schoonmaken en liefst de echte sponzen zoveel mogelijk met rust laten.

Je weet niet toevallig wat de waterwaarden zijn op het moment??
 
156161ab10_0_82_foto_1.jpg
 
Het is uiteindelijk toch gelukt.

Grote groet,

Erik
 
Erik, Ok dat is al mooi hoor. De foto s zijn niet heel erg duidelijk maar volgens mij zie ik groenige alg op de bladeren en volgens mij is dat groene puntalg.
Weet je ook de po4 waarde in je bak want dat is vaak de oorzaak hiervan namelijk.

Klopt het dat het deze groene alg is?? En hoelang heb jij je licht branden?? ik denk namelijk dat je hiervan wel af moet kunnen komen hoor.
Ik twijfel ook een beetje tussen de groene alg en de penseelalg maar je hebt niet echt van die grijs/zwarte plukjes toch?? Ik zie dit niet echt namelijk op de foto s. Ze zijn een beetje wazig namelijk.
 
Goedemorgen John,

Klopt inderdaad, het is van die groene alg.
Het is echt niet veel, maar toch.
Op de crypto's vooraan neigt het toch naar zwart, het is niet grijs.
Mijn licht brand 12 uur(van 's ochtends 10:00 uur tot 's avonds 22:00 uur).
Ik zal de po4 vandaag even meten, maar als je volgens de EI index bemest hoef je toch helemaal geen water waardes te meten?
Ik zal ook even wat betere foto's maken en uploaden.
Kan ik die oude foto's nog verwijderen?

Alvast bedankt voor het mee denken.

Grote groet,

Erik
 
Ja dat is groene puntalg zeg naar, Dat is vaak te wijten aan een fosfaat tekort. Dwz een gehalte van onder de 2 mg.
Ook een slechte stroming kan de oorzaak ervan zijn. Het zou daarom mooi zijn als je de po4 zou kunnen meten.
Ik vind 12 uur wel erg lang hoor, want dan is er ook veel meer voeding nodig.
Ik heb de lampen 8 a 9 uur branden met een pauze van 2 uur tussen de middag.
Dus van 9 tot 12 en van 2 tot 8 ongeveer.
De foto s in dit topic kun je ook laten staan hoor, maar als je wilt dat ik ze verwijder dan moet je dat maar even aangeven.

Je hoeft bij de EI normaal niet te meten, maar ja je kan een foutje maken bij het doseren of de opname kan groter zijn geworden door omstandigheden. Ik test zelf niet vaak maar steekproefgewijs zeg maar om te kijken of alles ok is.
Ik vermoed dan ook dat je fosfaat niet al te hoog is.
Je moet dan ook voor een goede doorstroming in de bak zorgen zodat je geen dode hoeken en plekken krijgt. Maar ik zie dat jij het overal in de bak een beetje hebt dus zal het niet te wijten zijn aan een "dode" hoek of plek.
 
Hoi John,

Ik heb zojuist de PO4 gemeten en die is behoorlijk hoog, meer als 4 mg.
Dus van een tekort kan ik niet spreken, het test water is donker blauw.
Ik zal de foto's nog een keer opnieuw maken.
Ik hoor graag van je.

Grote groet,

Erik
 
en hoe zit het met je co2?
heb je eventueel waterwaardes van?
ph
kh
no3
 
Aan welke alg denk jij Rinzo??
Jammer dat de foto s wat onduidelijk zijn. Lijkt mij groene puntalg maar het is niet heel duidelijk.
 
Ik heb net nieuwe foto's ge upload, maar ik zie niks op het forum staan.
Co2 voeg ik ook toe, heb een dennerle ph computer.
Ph staat ingesteld op 6,95.
 
@ jessicapilon wat ik beetje afleid uit de eerste posts van
Erik Blom zei:
Ik bemest mijn bak volgens de EI index.
Een groot succes, planten groeiden en na genoeg geen alg.
Nu heb ik het idee dat de bak een soort stil staat, de planten groeien minder hard en ik zie hier en daar toch weer een beetje alg.

dit lijkt me ook gestart te zijn met groene punt alg.

als de EI-methode juist toegepast word sluit ik npk-tekort uit of er worden mogelijk verkeerde poeders of in hoeveelheden fouten gemaakt dit is de reden naar :de no3-vraag.

andere mogelijke oorzaak van de groeistop en groene puntalg is co2-tekort :de ph/kh vraag

indien er hier geen oplossingen/oorzaken bij zijn van de groeistop heb ik nog enkele bijkomende vragen.
 
is je ph sensor onlangs nog eens geijkt geweest , heb je een recente kh meeting gedaan?
 
Ik dacht dat de groene puntalg was gelegen in een po4 tekort. Althans dat staat op mn lijstje die de oude EI gids me destijds gaf.
Dat dit ook co2 tekort kan zijn wist ik niet.
 
als je po4 waarde voldoende hoog is en toch last van groene puntalg is co2-tekort (waarschijnlijk) de oorzaak
 
Goede morgen allemaal,

Ik vind het wel tof dat er zo mee gedacht word met mijn "probleem".
Ik zal vanavond alle waardes meten waar jullie om gevraagd hebben.
Ik zal ook het "recept" geven van mijn macro en micro oplossing en hoeveel ik doseer.

Fijne dag toegewenst.

Grote groet,

Erik
 
Goede avond,

Zo heb zojuist enkele water tests gedaan, de uitslagen:
KH = 6
PH = 7
No3 = 50 mg/L

Ik doe elke maand mijn ph sensor ijken, ph 7 gaat goed, ph 4 komt hij niet verder als 4,22.
Mijn ph computer staat ingesteld op 7.00.
Ik maak voor de EI index 2 oplossingen namelijk een micro en een macro.
Voor de macro neem ik 1000 ml gekookt water,
Daar gaat in 31 gram KNO3, 12 gram KH2PO4, 74 gram MGSO4

Voor de micro neem ik 1000 ml gekookt water,
Daar gaat in 8 gram Sporen elementen.

Ik begin op zondag met het verversen van 50 % van het water, ik voeg daarna gelijk 60 ml macro toe.
Op maandag 60 ml micro
Op dinsdag 60 ml macro
Op woensdag 60 ml micro
Op donderdag 60 ml macro
Vrijdag niets en zaterdag ook niet.
Mijn bak is een jewel 120 dus 120 liter inhoud.
Zo dat is een heel verhaal, ik hoop dat er iets tussen zit wat niet goed gaat zodat ik het kan veranderen.
Ik hoor graag van jullie, alvast bedankt.

Grote groet,

Erik
 
met je huidige stockoplossing geef je wekelijks
30mg/l aan no3
12mg/l aan po4
22mg/l aan mg
dit is volgens mijn een onnodig hoge toevoeging van fosfaat en magnesium
met je huidige hoeveelheid planten ben ik 100% zeker dat je met een no3/po4 van wekelijks 20/2 nog steeds een ruim overschot hebt ,mg zou ik zelf een tijdje niet meer doseren

met je huidige 6kh de co2 toevoeging opschroeven tot je een ph haalt van 6,8ph vanaf dit punt kun je nog verder zakken maar dan is het belangrijk dat je goed de ademhaling van de vissen kijkt en bij eventuele versnelde ademhaling de co2 terug mindert

weet niet hoeveel de aanbevolen dosis sporenelementen is ?
 
Lees ik nu een stockoplossing van 8 gram sporenelementen(CSM+B?) op 1 liter water?
Dat moet zijn 50 gram op 500 ml.

groet koos.
 
triple zei:
als je po4 waarde voldoende hoog is en toch last van groene puntalg is co2-tekort (waarschijnlijk) de oorzaak

Ok, dat is nieuw voor mij Rinzo. Ik dacht dat de groene puntalg echt po4 als oorzaak had. Althans zo staat het op mn lijstje. Nou weer wat geleerd he :thumbs:
 
Ik lees net dat 8 gram Sporenelementen op 1000 ml veel te weinig is.
Volgens jodocus moet dit 50 gram op 500 ml zijn.
Heb het even nagekeken bij aquariumbemesting.nl en die zeggen dat ook.
Ik gebruik een calculator die zegt toch echt 8 gram op 1000 ml.
Gebruik ik een verkeerde calculator, ik gebruik de calculator in deze link, blog.fluidsensoronline.com.
Hebben jullie misschien een betere of gewoon gelijk het recept voor beide oplossingen.
(Micro en macro)
Ik door de bomen het bos eigenlijk niet meer.
Ik hoor graag van jullie.

Alvast bedankt,

Grote groet,

Erik
 
Gebruik je ook dat spul (tnc trace) van die blog Erik?
Magnesium apart toevoegen is eigelijk alleen nodig bij gebruik van osmosewater.

grt koos.
 
Erik Blom zei:
Goedemorgen,

Ik bemest mijn bak (jewel 120) nu ongeveer een jaar volgens de EI index.
Een groot succes, planten groeiden tot over de rand (bij wijze van), en na genoeg geen alg.
Nu heb ik het idee dat de bak een soort stil staat, de planten groeien minder hard en ik zie hier en daar toch weer een beetje alg.
Is dit normaal?
Ik heb ongeveer een week of 5 geleden wel mijn 2 pompen schoon gemaakt, zou dit er mee te maken kunnen hebben.
Verder geen paniek, maar het valt me op.
Misschien dat iemand een idee heeft wat er aan de hand is, dan hoor ik dat graag.

Grote groet,

Erik

Wat ik denk: planten groeien sterk, biomassa stijgt waardoor ook de vraag naar voeding stijgt. Aangezien je de EI volgt zijn je nitraat, fosfaat, etc in orde maar blijft je CO2 steken en krijg je daar dus een tekort. Vandoor ook de puntalg: een (waarschijnlijk licht) CO2-tekort.

Ik zou de CO2 wekelijks een beetje opkrikken en eventueel combineren met EasyCarbo.
 
Even uit mn hoofd zijn dit de hoeveelheden die je per 500ml moet oplossen:
nitraat 82 of 83 gram
fosfaat 3,5 gram
plantenvoeding het hele zakje van ik dacht 50 gram

Ik doe het zoals op hetzakje staat dus.

Ik heb de Rio125 en voeg ook toe en wel dit:
Nitraat 20 ml en fosfaat 38ml en 10 ml plantenvoeding.
Dan voeg je dus als je de genoemde hoeveelheden oplost in 500 ml per week 20 mg nitraat toe en 2.0 mg fosfaat.
Het mag iets meer of minder zijn. de bak is ongeveer 100 liter netto en daar ga ik dan vanuit.

Deze hoeveelheden voeg ik dus toe en heb een bak zonder alg en een giga groei. Zie mijn fotoalbum.
Magnesium hoef je ook niet apart toe te voegen.

Ik voeg alles in 1x toe na de waterwissel en dat werkt prima hoor. je kunt eventueel wel de plantenvoeding een dag na de nitraat en fosfaat doen.

Ik vind die calculators soms erg verwarrend hoor en dioe het daarom zoals aangegeven op het zakje.
Goed, ik heb je nu doorgegeven wat ik doseer en hoe ik het oplos dus mss kun je daar iets mee.
Je kan natuurlijk ook altijd ipv 20/2 een hoeveelheid van bv 15/1,5 doseren. Dan moet je de hoeveelheid wat je toevoegd met 1/4 verminderen.
 
Ik zie nu in de kh/ph tabel dat je dan maar rond de 18mg co2 zit. Ik zou richting de 30 gaan hoor.
Dat raadde de EI gids altijd aan me aan hier. Zoals Gilles al zegt kan dat weleens de oorzaak zijn dan.
Of de hoeveelheden die je gebruikt mbv de tabel voldoende zijn weet ik niet want daar heb ik me niet in verdiept en ik lees dat dit wel voldoende is dus ik zou dan de co2 opkrikken.
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: redelijk, we zijn allebei doodmoe van het gedoe van de verhuizing, de schapen, verdriet over...
      Terug
      Bovenaan