Wat is er nieuw

EI-methode in de eerste 4 weken van een nieuw aquarium

Martijm

Well-known member
Lid geworden
16 september 2018
Leeftijd
29
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over de EI-methode in de eerste 4 weken van een nieuw aquarium. Volgens de methode kun je om de dag macro's en micro's toevoegen (dag 1 macro, dag 2 micro, dag 3 macro, etc.). Oftewel 6 dagen in de week. Op zondag doe je dan een 50% waterverversing. Maar bij een nieuw aquarium heb je in je 1e week elke dag een 50% waterverversing. En in de 2e week om de dag, 3e week om de 3 dagen en pas na de 4e week is het wekelijks.

Mijn vraag is dan ook; gaat dit goed met de EI-methode of moet ik dit in de eerste 4 weken anders doseren, omdat ik dan teveel macro's en micro's verwijder met al die waterverversingen?

Neem aan dat je een Soil gebruikt? Anders hoef je niet zoveel te verversen, of zelfs helemaal niet de eerste weken.
EI methode is bij Soil ongeschik. Dan ga je uit van Lean dose.

Ik vraag me ook af waarom je zoveel wil verversen dagelijks. Bij de EI is het eenmaal per week 50% inderdaad.

Ik begreep dat dat juist moest bij het opstarten van een aquarium (bijv. bij een Amazonia II soil van ADA)? Dat je het volgende systeem moet hanteren:
* Week 1; elke dag 50% waterverversing
* Week 2; om de dag 50% waterverversing
* Week 3; om de drie/vier dagen 50% waterverversing
* Week 4; elke week één 50% waterverversing

Ja dan heb je het over een soil en dat klopt dat. @Cornelius is de expert en zover ik weet moet je ook met de EI dan een lean dose gebruiken.

Neem aan dat je een Soil gebruikt? Anders hoef je niet zoveel te verversen, of zelfs helemaal niet de eerste weken.
EI methode is bij Soil ongeschik. Dan ga je uit van Lean dose.
Ik gebruik inderdaad Soil. Waarom is EI-methode daar ongeschikt voor? Ik dacht te lezen dat lean-dose juist wat lastiger is en met een high-tech bak, omdat je dan heel snel algen krijgt zodra één aspect te weinig wordt toegevoegd. En dat de EI-method voor beginners daarin veel makkelijker is, omdat je altijd genoeg stoffen in je aquarium hebt en je daarna met belichting/CO2 kunt tweaken naar de juiste afstemming (mocht er green dust of green spot algae ontstaan). Het enige nadeel was het vaker moeten snoeien, maar je planten worden er wel compacter van.

Ik heb er te weinig verstand van om je diepgaander te kunnen adviseren over Soil en bemesting, maar er komt snel bijval van mensen die er wel verstand van hebben verwacht ik.

omdat je dan heel snel algen krijgt zodra één aspect te weinig wordt toegevoegd.
Je refereert hier naar de Wet van de Tekorten (Liebig). Maar je hebt ook een Wet van Overschotten (MHL).
Een aquasoil zit barstensvol voeding, en als je dan ook nog eens veel voedingsstoffen je waterkolom doseren laat de praktijk zien dat je 9 van de 10X problemen krijgt in een opstartende bak. Planten slaan moeilijker aan en algvorming is erg groot.

De EI icm soil is pas te gebruikelijk als de bak volledig is gematured. Tot die tijd heeft een leand-dosering altijd de voorkeur.

Ah ja dan is dat inderdaad niet verstandig.. Ik heb wel wat onderzoek gedaan naar de lean-dose methode, maar werd daar niet echt wijs van. Hoe kan dat ik dat het beste toepassen? Is daar een goede link/calculator voor bijv.? Volgens mij is daar niet een standaard gebruikswijze voor toch?

Ah ja dan is dat inderdaad niet verstandig.. Ik heb wel wat onderzoek gedaan naar de lean-dose methode, maar werd daar niet echt wijs van. Hoe kan dat ik dat het beste toepassen? Is daar een goede link/calculator voor bijv.? Volgens mij is daar niet een standaard gebruikswijze voor toch?
Er zijn veel merken met een lean-dose bemesting te verkrijgen.
Een calculator zijn er zeker wel, die alles voor je uitrekenen. Maar het probleem is dat je wel moet weten welke bemestingszouten je moet gebruiken.
Met de standaard KNO3, KH2PO4, MgSO4 en K2SO4 gaat dat never nooit lukken.

Er is wel een calculator beschikbaar waarmee je van elke bekend merk een clone kan maken.
Kwestie van gegevens invoeren van je bak, gegevens van je verversingswater en de dagelijkse dosering die je wilt gebruiken.
Te vinden op UKAPS (IFC-Fert-Calculator)

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan