Wat is er nieuw

Ei toevoegingen inorde enze

  • Onderwerp starter Onderwerp starter dice
  • Startdatum Startdatum
D

dice

Guest
Hallo

Ik heb even een vraag ivm de ei

Ik heb mij no3 op 10 staan en me po4 op 1.0

Ik voeg op zondag dinsdag donderdag dit toe

41ml kalium
54ml fosfaat
30ml nitraat

En op maandag en woensdag en vrijdag 13 ml profito

Ik geef nu 120 bellen per minuut co2

Mijn vraag is eigenlijk of ik alles genoeg toevoeg ik heb dit laten bereken via een tabel op internet alleen ik heb vraag tekens ivm dat er niet gevraaagt wordt naar me lampen (watt en hoelang aan) want niet iedereen herft het zelfde wattagr en lichtsduur

Ik heb dennerle balken 4xt5 54 watt 11 uur aan staan


Ph is 7.0
Kh.7
Gh 10
Po4 1.0
No3 10

Volgens tabel heb ik dan 20/25 mgl co2

Ik hoor graag de ervaringen van mensen hier en waar ik nog kan verbeteren ... en de mensen die mijn album bog niet gezien hebben ik ben vorige week met de ei begonnen en weet dat het paar weekjes kan duren voordat alles is gewent aan dit alvast bedankt

Rick
 
Het antwoord op je vraag zal afhangen van:
- het aantal liters in je aquarium
- de stoffen die je juist toevoegt (zuiver kalium kan niet)
- de concentratie van die stoffen
 
Als je de EI echt volgt dan zou je 20/2 mg wekelijks moeten toevoegen. Ik kan zo niet beoordelen hoeveel milligram je toevoegt van de stoffen. In de regel mag je ook echt wel een wat hogere no3 hebben (los van de EI). Ik zou de waarden eens meten vlak voor het verversen.
Je co2 lijkt me best op orde.
Normaliter zit je met de EI na het toedienen al vaak rond de 30/3 mg aan nitraat en fosfaat maar dat hangt ook af van het verbruik natuurlijk.
 
Het antwoord op je vraag zal afhangen van:
- het aantal liters in je aquarium
- de stoffen die je juist toevoegt (zuiver kalium kan niet)
- de concentratie van die stoffen


Ik heb en rio 400 ik schat 400 netto liters
Ik voeg kalium potassium van easylif toe...
Alles wat ik tevoe is van easy life ... hoebedoel je concentrate

Rick
 
Als je de EI echt volgt dan zou je 20/2 mg wekelijks moeten toevoegen. Ik kan zo niet beoordelen hoeveel milligram je toevoegt van de stoffen. In de regel mag je ook echt wel een wat hogere no3 hebben (los van de EI). Ik zou de waarden eens meten vlak voor het verversen.
Je co2 lijkt me best op orde.
Normaliter zit je met de EI na het toedienen al vaak rond de 30/3 mg aan nitraat en fosfaat maar dat hangt ook af van het verbruik natuurlijk.


Wat ik nu toevoeg aan fosfaat en nitraat blijft hij op po4 1.0 en no3 10 ook voor het verversen... dus ik zou eigenlijk na het verversen 1of 2/3 meer moeten toevoegen zodat ik makkelijker op de 2.0 en 20 kom

Mvg
 
Je moet als je de EI wil doen 20/2 toevoegen na het verversen. Neem aan dat je de helft ververst.
Profito geeft als advies 10ml per 100 liter dus je zou minimaal 40ml moeten doseren.
 
Je moet als je de EI wil doen 20/2 toevoegen na het verversen. Neem aan dat je de helft ververst.
Profito geeft als advies 10ml per 100 liter dus je zou minimaal 40ml moeten doseren.


Over profito is waar idd .... maar dit doe ik verdelen over maandag woensdag en vrijdag of is dan met de ei 40 na versen en dan de 3 dagen 13 ml extra op ma woe en vrij

Ik ververs 40% vanaf volgendeweek 50% ivm 7 week oud aquarium

Mvg
 
Je moet als je de EI wil doen 20/2 toevoegen na het verversen. Neem aan dat je de helft ververst.
Profito geeft als advies 10ml per 100 liter dus je zou minimaal 40ml moeten doseren.

Zoals ik je antwoord interperteer zou je dus na verversen gelijk alle meststoffen moeten toevoegen.
Ik dacht dat het de bedoeling was om de macro's en micro's om en om toe te voegen voor 6 dagen. Dan een dag niks en de dag daarna 50% verversen en weer beginnen met macro's.
Nu ben ik geen EI expert, maar dat is hoe ik het doe, net zoals de TS.

Groeten Leopard
 
Ik doe zaterdag 50% verversen.
Dan meteen macro oplossing
Zondag Micro oplossing
Maandag macro
Dinsdag micro
Woensdag macro
Donder en vrijdag rustdag.
 
Ik voeg na het verversen de nitraat en fosfaat samen toe en na enkele uren kun je de plantenvoeding ook toevoegen. Verdelen over de week kan maar in mijn geval doseer je over (wat ook de bedoeling is) en dan is de voeding zoals nitraat en fosfaat de hele week voldoende voorhanden. Plantenvoeding kun je eventueel wel weer verdelen maar ik ben altijd bang het weer eens te vergeten.
De EI staat naast voldoende voeding ook voor het gemak en als ik dagelijks moet toevoegen dan heb ik er geen gemak meer van😉.
 
Ik voeg na het verversen de nitraat en fosfaat samen toe en na enkele uren kun je de plantenvoeding ook toevoegen. Verdelen over de week kan maar in mijn geval doseer je over (wat ook de bedoeling is) en dan is de voeding zoals nitraat en fosfaat de hele week voldoende voorhanden. Plantenvoeding kun je eventueel wel weer verdelen maar ik ben altijd bang het weer eens te vergeten.
De EI staat naast voldoende voeding ook voor het gemak en als ik dagelijks moet toevoegen dan heb ik er geen gemak meer van😉.

Ah, wist niet dat het zo ook kon. Ik wad altijd in de veronderstelling dat bepaalde micro's, mn ijzer, konden reageren met de macro's, vandaar de verdeling.
Weer wat geleerd.
Ik denk dat de TS wel zijn verhouding naar 20/2 moet brengen.

Groeten Leopard
 
Omdat sommige kunnen reageren moet je ook de plantenvoeding niet tegelijk toedienen met de fosfaat en nitraat. Het hangt ook samen met de ph bijvoorbeeld en de gebruikte chelaten.
 
Omdat sommige kunnen reageren moet je ook de plantenvoeding niet tegelijk toedienen met de fosfaat en nitraat. Het hangt ook samen met de ph bijvoorbeeld en de gebruikte chelaten.

Zoals ik aangaf in het begin van de topic geef ik alles verspreid maar ik begrijp na de water wissel van 50% is het beter om alles toetevoegen dus als ik alles optel

123 ml kalium
162 ml po4
90 ml no3

Maar profito wel verdelen door 3 bvb

En da me no3 o3 op 20 en po4 op 2

Mvg rick
 
Beter wil ik niet zeggen maar wel makkelijker. Om eerlijk te zijn plons ik alles er tegelijk in dus ook de plantenvoeding. Dat kan goed gaan maar het kan soms beter zijn om de plantenvoeding apart te doen dus als je niet zo vergeetachtig bent dan zou ik dat bv 1 dag erna doen (of verdeeld over de week). Maar de nitraat en fosfaat kunnen samen. Ik meng deze poeders zelfs in 1 fles hier.
Inderdaad kun je gewoon 20 mg nitraat en 2 mg fosfaat toevoegen (dat is de meest gebruikte hoeveelheid). het belangrijkste is dat je geen tekorten hebt en hoe je dat toevoegt kun je eigenlijk zelf verder invullen.
 
Ik heb al eens een paar keer proberen te achterhalen wat er juist in Easylife Potassium, Ferro, Nitro of Fosfo zit.
Kennelijk is dit een goed bewaard bedrijfsgeheim.

De samenstelling van Profito zou dit zijn:
Fe (2 +): 0,12%
K: 0,7%
Mg: 0,09%
Me: 0,04%
I: 0,02%
B: 0,008%
Cu, Mo, Zn, Li: 0,002%
Ni, Co, Al, Sn, and F:% 0,001
V, Se: 0,0005%

Nitro bevat nitraten en fosfo bevat fosfaten. Tot zover duidelijk, maar deze flesjes moeten natuurlijk ook kationen bevatten. Dit kunnen alkalimetalen, aardalkalimetalen of andere metalen zijn. Ik zou persoonlijk gokken op voornamelijk kalium, met eventueel wat magnesesium, calcium of ijzer.

Daarom vraag ik me toch of of het nut heeft om nog Potassium toe te voegen als je al Nitro en Fosfo toevoegt.
Zelfde voor het toevoegen van Ferro als je al Profito toevoegt.

Heeft er hier iemand een antwoord op?


Macro's en micro's moet je inderdaad wel niet in hoge concentraties mengen. Dan riskeer je dat er sommige stoffen neerslaan. Ijzerfosfaat is hier een goed voorbeeld van.
Voeg je micro's toe wanneer je macro's in het aquarium zijn opgelost.
Macro's voeg ik direct na het verversen toe en éénmaal per week. Die concentraties blijven dan redelijk stabiel gedurende de week.
Micro's zijn minder stabiel en zou je meerdere keren per week kunnen toevoegen. De meeste producten zijn op basis met metaalchelaten en zouden toch ongeveer een week beschikbaar moeten blijven.
 
Beter wil ik niet zeggen maar wel makkelijker. Om eerlijk te zijn plons ik alles er tegelijk in dus ook de plantenvoeding. Dat kan goed gaan maar het kan soms beter zijn om de plantenvoeding apart te doen dus als je niet zo vergeetachtig bent dan zou ik dat bv 1 dag erna doen (of verdeeld over de week). Maar de nitraat en fosfaat kunnen samen. Ik meng deze poeders zelfs in 1 fles hier.
Inderdaad kun je gewoon 20 mg nitraat en 2 mg fosfaat toevoegen (dat is de meest gebruikte hoeveelheid). het belangrijkste is dat je geen tekorten hebt en hoe je dat toevoegt kun je eigenlijk zelf verder invullen.

Oker en als ik eigenlijk alles toevoeg aan ml dan zou ik op 20 en 2 uit moeten komen en dan later mss zelfs een dag de profito toe

Gr rick
 
Ik heb al eens een paar keer proberen te achterhalen wat er juist in Easylife Potassium, Ferro, Nitro of Fosfo zit.
Kennelijk is dit een goed bewaard bedrijfsgeheim.

De samenstelling van Profito zou dit zijn:
Fe (2 +): 0,12%
K: 0,7%
Mg: 0,09%
Me: 0,04%
I: 0,02%
B: 0,008%
Cu, Mo, Zn, Li: 0,002%
Ni, Co, Al, Sn, and F:% 0,001
V, Se: 0,0005%

Nitro bevat nitraten en fosfo bevat fosfaten. Tot zover duidelijk, maar deze flesjes moeten natuurlijk ook kationen bevatten. Dit kunnen alkalimetalen, aardalkalimetalen of andere metalen zijn. Ik zou persoonlijk gokken op voornamelijk kalium, met eventueel wat magnesesium, calcium of ijzer.

Daarom vraag ik me toch of of het nut heeft om nog Potassium toe te voegen als je al Nitro en Fosfo toevoegt.
Zelfde voor het toevoegen van Ferro als je al Profito toevoegt.

Heeft er hier iemand een antwoord op?


Macro's en micro's moet je inderdaad wel niet in hoge concentraties mengen. Dan riskeer je dat er sommige stoffen neerslaan. Ijzerfosfaat is hier een goed voorbeeld van.
Voeg je micro's toe wanneer je macro's in het aquarium zijn opgelost.
Macro's voeg ik direct na het verversen toe en éénmaal per week. Die concentraties blijven dan redelijk stabiel gedurende de week.
Micro's zijn minder stabiel en zou je meerdere keren per week kunnen toevoegen. De meeste producten zijn op basis met metaalchelaten en zouden toch ongeveer een week beschikbaar moeten blijven.

Wauw dit wist ik niet en ijzer voeg ik minimaal toe en kalium dan weer wel en in profito zit idd ijzer ...... wel leuk om teleze dit zo leer je nog eens wat haha
 
Als je de spullen van Easylife gebruikt dan moet je even kijken hoeveel milliliter je moet doseren om op de 20/2mg uit te komen. Ik gebruik dit niet en durf dit zo niet te zeggen.

Voeg je micro's toe wanneer je macro's in het aquarium zijn opgelost.

Daarom dat ik ook zeg doe het de dag erna of enkele uren later😉
 
Nitro bevat ook kalium althans zoals ik het label lees.

1483454295831890515645.jpg


In principe zou je met profito, nitro en fosfo afkunnen lijkt mij.
 
Nitro bevat ook kalium althans zoals ik het label lees.

In principe zou je met profito, nitro en fosfo afkunnen lijkt mij.

Google zoekt helaas niet op de achterkant van flesjes 😛
Met nitro voeg je dus inderdaad heel wat K toe.
Als je het combineert met profito zou je geen tekort aan kalium mogen hebben.
 
Daarom dat ik ook zeg doe het de dag erna of enkele uren later😉

Volgens mij mag het nog sneller.
Ik gooi mijn opgeloste macro's in de pompkamer. Na een kwartiertje is dit door de bak verspreid. Dan kunnen de micro's er achteraan.
 
Staat ook gewoon op de website van easylife.
https://easylife.nl/nl/zoetwater/plantenvoeding/nitro

Wat ik daar in wel een vreemd verhaal vind is dat ze op de site een voorbeeld aquarium hebben staan met hun lijn aan meststoffen waar ze wel extra kalium toevoegen.

wekelijks : 1 dosering ProFito
wekelijks: 1/2 dosering Ferro
wekelijks: 1/2 dosering Kalium

wekelijks: extra Nitro en Fosfo omdat de waardes naar 0 lopen : de planten verbuiken alles
dagelijks: hele dosering EasyCarbo
Bron: https://easylife.nl/nl/zoetwater/plantenvoeding/profito
 
Volgens mij mag het nog sneller.
Ik gooi mijn opgeloste macro's in de pompkamer. Na een kwartiertje is dit door de bak verspreid. Dan kunnen de micro's er achteraan.

Ben ik met je eens want dan is het goed opgelost in het water. Maar voor alle zekerheid is even wat langer geen probleem zolang je het maar niet vergeet😉
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan