EI voor langzame groeiers ?


Crash Cowboy

Well-known member
Lid geworden
9 oktober 2014
Berichten
2,191
Locatie
Nijmegen
Kan je voor een bak met bijna alleen maar langzaam groeiende planten (Anubia, Crypto's, Bolbitus, Glossostigma, Naaldgras, Hemianthus, Javamos, Javavarens, Blyxa etc.) gewoon de EI in de normale verhouding blijven toepassen ? Of moet je m��r, of juist minder, micro en macro stock toevoegen, ervan uitgaande dat licht (ongeveer 0,5 watt/liter) en CO2 (30 mg/l) in orde zijn ? Ik wil een volle plantenbak maken, met de genoemde soorten ! Ongeveer dit idee:

84F9A364-868A-4363-9052-CB3034D7E940_zps5wa8fwav.jpg


Of dit:

voorbeeldbak1_zps40254e65.jpg
 
Ik heb de EI al jaren en voor 80% langzame groeiers als Javavaren en Crypto s en Echino s.
Deze zullen minder voeding vragen en nemen maar de normale dosering kan op zich geen kwaad. Ik voeg gewoon wekelijks 20/2 mg/L toe en 10 ml plantenvoeding per 100 liter.
In principe kun je met deze planten best lager gaan zitten maar dat is aan jou.
Ik heb ook 1 a 2 snelgroeiers erin en vandaar de dosering.

Ik weet ook niet hoeveel mg per liter je toevoegt maar je kan rustig de vaak aangeraden 20/2 hanteren.
Minder kan zoals ik al zei. Je zou kunnen meten wat wekelijks je verbruik is en dan de dosering daarop aanpassen.
Misschien heb je aan 10/1 wel voldoende.
 
jessicapilon zei:
Ik heb de EI al jaren en voor 80% langzame groeiers als Javavaren en Crypto s en Echino s.
Deze zullen minder voeding vragen en nemen maar de normale dosering kan op zich geen kwaad. Ik voeg gewoon wekelijks 20/2 mg/L toe en 10 ml plantenvoeding per 100 liter.
In principe kun je met deze planten best lager gaan zitten maar dat is aan jou.
Ik heb ook 1 a 2 snelgroeiers erin en vandaar de dosering.

Ik weet ook niet hoeveel mg per liter je toevoegt maar je kan rustig de vaak aangeraden 20/2 hanteren.
Minder kan zoals ik al zei. Je zou kunnen meten wat wekelijks je verbruik is en dan de dosering daarop aanpassen.
Misschien heb je aan 10/1 wel voldoende.

Hoi John,

Dank je, alweer ! Ik ben nu nog in de Rio met EasyLife (Nitro, Fosfo en Profito) aan de gang, maar morgen komt mijn bestelling van aquariumbemesting.nl binnen. Ik weet niet hoe de EasyLife producten zich verhouden met de stockoplossingen, dus over de dosering kan ik nog niet m��r zeggen. Vanaf morgen kan ik echt de EI gaan toepassen; ��rst maar weer in de Rio ...

Ik begrijp van je dat je de dosering eventueel aanpast aan je snelste groeiers ?
 
Mij is destijds een dosering van 20/2 aangeraden gelet op mn licht van 0,4W/l en het gebruik van co2.
Dit bevalt prima en de planten doen het ook prima. De langzame groeiers hebben misschien wat minder nodig maar goed alles doet het zo prima dus ik verander niks.
Misschien zou ipv 20/2 een dosering van 15/1,5 ook wel voldoende zijn hoor.
Daarom zei ik net ook al dat je waarschijnlijk met minder toekan maar wil je veilig zitten dan is 20/2 voor de meeste bakken prima.
Ook kun je starten met de poeders en een paar weken even je verbruik meten en daarop de dosering afstemmen.

Ook voor de paar snelgroeiers is dat voldoende hoor.
 
Ik richtte 'vroeger' mijn bak in door ��rst flink wat snelgroeiers te planten, en als de bak goed en in evenwicht was, deze (in stappen of in ��n keer) te vervangen door planten die ik wil. Op Internet zie je dat mensen (Barr, Knott, Amano) hun scape meteen inrichten met de planten (ook de langzaam groeiende en moeilijke) die ze willen. Wat raden jullie aan, in combinatie met de EI ?
 
Ik volg ook de EI in 2 bakken en heb altijd direct de goede planten erin gezet en alle voeding gegeven die je later ook wil doseren.
Zo is het mij ook door de oude EI gids geleerd destijds.
 
Al die foto bakken zijn niet echt vergelijkbaar.
Vaak worden de vissen er alleen ingezet voor het foto 'moment'.
 
jessicapilon zei:
Ik volg ook de EI in 2 bakken en heb altijd direct de goede planten erin gezet en alle voeding gegeven die je later ook wil doseren.
Zo is het mij ook door de oude EI gids geleerd destijds.
Alw��r bedankt, John !
 
franketrank zei:
Al die foto bakken zijn niet echt vergelijkbaar.
Vaak worden de vissen er alleen ingezet voor het foto 'moment'.
Dat weet ik; ze dienen ook alleen maar als inspiratie ! Het wordt een echte Crash Cowboy bak hoor !
 
Nee, dat gaat eigenlijk niet.
Dit komt omdat die planten meestal een veel harder weefsel hebben.
Je aquarium dient dus eerst helemaal ingedraaid te worden.
 
@Tom zei:
Nee, dat gaat eigenlijk niet.
Dit komt omdat die planten meestal een veel harder weefsel hebben.
Je aquarium dient dus eerst helemaal ingedraaid te worden.
Hoi Tom,

Bedoel je dat jij mij aanraadt om w�l eerst snelgroeiers te plaatsen ?
 
Als ik mij niet vergis dan is je bak al ingedraaid toch??

Ik heb zelf al diverse bakken opgestart en altijd direct de EI erop los gelaten zonder zichtbare problemen.Dus ook met co2.
 
De Rio 125 draait al jaren, en die heb ik (met de bestaande bodem, die er al eeuwen in zit) een half jaar geleden opnieuw opgestart, met een nieuw filter (Eheim Classic 250). Eerst zoals ik het gewend ben met een hele bos snelgroeiers, die ik na een maand indraaien allemaal heb weggedaan. In de Rio probeer ik nu sinds een paar weken de EI uit. Dit allemaal omdat ik in januari wil beginnen met het inrichten en opstarten van mijn nieuwe 450 liter, 160b x 60d x 50 h. De vraag hierboven gaat dus over het opstarten van de 450 liter, als jungle/aquascape plantenbak !
 
Tja zoals ik al zei is mij geleerd om direct alles maar gelijk toe te voegen en met de methode te beginnen.
Dat is verder altijd goed verlopen met alle bakken hier.
 
Dat zou betekenen dat ook langzaam groeiende planten veel voedingsstoffen verbruiken, toch ? En ik snap dat de EI werkt met een 'overdosis' !
 
Crash Cowboy zei:
Bedoel je dat jij mij aanraadt om w�l eerst snelgroeiers te plaatsen ?

Zoiets, ik raad je aan om eerst eens goed te kijken naar welke wensen de planten hebben.
Als je weet wat de planten nodig hebben om te kunnen groeien, kun je ze pas laten groeien.

Daarnaast moet je dat soort hout eerst een maand laten weken.
 
@Tom zei:
Daarnaast moet je dat soort hout eerst een maand laten weken.
Dat ligt nu al bijna twee maanden onder water ! ;-)
 
Bij de EI doseer je inderdaad wat over ja.
Langzaam groeiende verbruiken minder voeding en daarom is dan ook vaak minder nodig.
Ik heb ook veel langzame groeiers en doseer wekelijks 20/2.
 

Terug
Bovenaan