Wat is er nieuw

Eigen vangst aan guppen...

stanovic

Well-known member
Lid geworden
4 maart 2010
Leeftijd
57
Website
www.emeraldking-aquatics.com
In april j.l. ben ik voor 10 dagen op Barbados geweest en heb daarzo wildguppen gevangen. Altijd spannend of wildvang het ook in een bak overleefd met de watercondities die wij hier kennen. Maar het is als zodanig wel goed gegaan. Slechts een kleine uitval gehad maar hield genoeg over om er de kweek mee op te gaan zetten. Hierzo twee videos ervan.

Ik heb ze naar de plaats vernoemd.

Laat je ze dan ook overwennen naar droogvoer of hoef dat niet eens?

Laat je ze dan ook overwennen naar droogvoer of hoef dat niet eens?
In het begin wel. Maar wat er nu rondzwemt is hoofdzakelijk nakweek ervan en die zijn gewend aan alles wat ik ze geef.
In de november uitgave van het Poecilia nieuws wordt er een artikel aan gewijd.

Laatst bewerkt:
Mag je die dan gewoon meenemen in het vliegtuig?

Ik lees dit topic vandaag pas, wat wil je precies bereiken met deze visjes, want persoonlijk vind ik ik ze niet zo mooi als de gecultiveerde, sorry.

Mag je die dan gewoon meenemen in het vliegtuig?
Op zich moet je papieren opvragen bij het Ministerie van Natuur daarzo. Doch het merendeel doet dat niet. Maar even naar de kern van de vraag: Ja, dat mag maar niet als handbagage.
daar ben ik ook benieuwd naar. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
In plastic flesjes in mijn normale bagage zoals de meesten dat doen. Zo zijn vele soorten ook uiteindelijk de markt opgebracht.
Ik lees dit topic vandaag pas, wat wil je precies bereiken met deze visjes, want persoonlijk vind ik ik ze niet zo mooi als de gecultiveerde, sorry.
Dit is waarschijnlijk iets wat jij dan niet begrijpt. Maar ik ben een echte liefhebber van wildvormen. Dit geldt niet enkel voor guppen maar ook voor andersoortige levendbarenden. Ik kan jou ook echt stellen dat dergelijke liefhebbers heel groot in aantal zijn wereldwijd. Doch ben ook een liefhebber van kweekvormen. Dus beide disciplines heb ik hoog zitten doch wildvormen net iets meer. Heb hier thuis meerdere soorten aan wildguppen zitten. Wildguppen vond ik als jongen in de jaren '70 al meer fascinerend als de kweekvormen. Toentertijd waren ze ook veel meer in omloop. Maar winkels vonden dan weer de sierguppen beter voor de verkoop. En als ik dan in één van de winkels kwam (met of zonder mijn ouders), kon ik voor een rijksdaalder gaan vangen en die waren maar al te blij dat de wildvormen weg waren. En ik was dan weer blij.
En uiteraard is het geheel een persoonlijke preferentie wat men aanstaat. Daar valt met geen kwaad woord over te discussiëren. En dat is maar goed ook. Zou wel saai worden als iedereen van dezelfde smaak is gediend. Ja, toch...
En ik bestudeer wildvormen. Hiermee kan men bepaalde eigenschappen bij kweekvormen herleiden. Ik ben iemand die verder in de materie duikt qua levendbarenden. Er zijn hier genoeg leden die weten wat ik zoal op dit vlak al jaren doe.

Dit is waarschijnlijk iets wat jij dan niet begrijpt. Maar ik ben een echte liefhebber van wildvormen. Dit geldt niet enkel voor guppen maar ook voor andersoortige levendbarenden. Ik kan jou ook echt stellen dat dergelijke liefhebbers heel groot in aantal zijn wereldwijd. Doch ben ook een liefhebber van kweekvormen. Dus beide disciplines heb ik hoog zitten doch wildvormen net iets meer. Heb hier thuis meerdere soorten aan wildguppen zitten. Wildguppen vond ik als jongen in de jaren '70 al meer fascinerend als de kweekvormen. Toentertijd waren ze ook veel meer in omloop. Maar winkels vonden dan weer de sierguppen beter voor de verkoop. En als ik dan in één van de winkels kwam (met of zonder mijn ouders), kon ik voor een rijksdaalder gaan vangen en die waren maar al te blij dat de wildvormen weg waren. En ik was dan weer blij.
En uiteraard is het geheel een persoonlijke preferentie wat men aanstaat. Daar valt met geen kwaad woord over te discussiëren. En dat is maar goed ook. Zou wel saai worden als iedereen van dezelfde smaak is gediend. Ja, toch...
En ik bestudeer wildvormen. Hiermee kan men bepaalde eigenschappen bij kweekvormen herleiden. Ik ben iemand die verder in de materie duikt qua levendbarenden. Er zijn hier genoeg leden die weten wat ik zoal op dit vlak al jaren doe.
Dankjewel voor jou uitvoerige reactie Stanovic, ik heb respect voor je, laat dat asjeblieft duidelijk zijn, nu begrijp ik je beter.

maar niet als handbagage.
Doe je er headpacks bij? Apart dat je ze zo mee mag nemen, had gedacht dat je daar papieren voor zou moeten hebben.

Op zich moet je papieren opvragen bij het Ministerie van Natuur daarzo. Doch het merendeel doet dat niet. Maar even naar de kern van de vraag: Ja, dat mag maar niet als handbagage.

In plastic flesjes in mijn normale bagage zoals de meesten dat doen. Zo zijn vele soorten ook uiteindelijk de markt opgebracht.

wacht maar als ik dus vissen in een flesje stop in mijn bagage is dat illegaal zonder papieren toch?

Hoe ben je in godsnaam door de duane heen gekomen?

Dankjewel voor jou uitvoerige reactie Stanovic, ik heb respect voor je, laat dat asjeblieft duidelijk zijn, nu begrijp ik je beter.
Oh, maar ik bedoel mijn repliek niet als weerwoord hoor. Maar wat ik met mijn repliek bedoel is dat er wereldwijd ontzettend veel houders zijn van wildguppen en zo ook wildvormen van andere levendbarende tandkarpers. Voor een gemiddelde aquariaan die zich enkel bezig houdt met een gezelschapsbak, ligt de voorkeur doorgaans bij de kleurrijke grootvinnige guppen. Da's een gegeven. Maar de wereld van serieuze de aquaristiek is vele malen groter. En zekers ook wat de guppenwereld aangaat. Ik zit zelf in dat segment en durf dat dan ook te stellen dat die wereld enorm groot is.
Doe je er headpacks bij? Apart dat je ze zo mee mag nemen, had gedacht dat je daar papieren voor zou moeten hebben.
Ik heb geen gebruik gemaakt van heatpacks. Ik heb ze overigens wel thuis aangezien ikzelf ook wel vissen verstuur (binnen- en buitenland) en dan is het wel noodzaak bij bepaalde buitentemperaturen om ze te gaan gebruiken. Het kost dan ook wel wat meer als je ze via de juiste koeriersdiensten verzend (aangezien men niet van alle koeriersdiensten gebruik van kan gaan maken bij verzending van levende have). Maar op zich toen ik ze meenam waren heatpacks niet nodig.
Op jouw vraag of je ze zo mag meenemen heb ik reeds in mijn vorige repliek een antwoord gegeven. Ik kan jou ook wel stellen dat het merendeel aan wildvormen die particulieren meenemen vanuit het buitenland het op deze manier doen. Dus dat betekent op goed geluk. Ik heb geen controle gehad. Mocht je gecontroleerd worden en ze zien het, dan zouden ze officieel het in beslag nemen en dan in quarantaine houden voor doorgaans 6 weken en dan kun je ze tegen betaling weer ophalen. Maar officieel dien je papeieren van het Ministerie van Natuur van het desbetreffende land bij je te hebben. Maar er zijn vele soorten aan wildvormen via de officieuze weg binnen gekomen die nu veelal via de groothandels de commerciële markt op zijn gekomen. En wie weet heb jezelf ook vissen waarvan de voorouders op deze manier het land zijn binnen gekomen. Want groothandels werken niet enkel met import maar veelal ook aanlevering van vissen via de particuliere handel.
Mocht je gesnapt worden dan krijg je de vraag of je ze wilt houden of niet. Je wordt enkel beboet als je ze wilt houden. Maar nogmaals, ze moeten eerst een aantal weken in quarantaine eer je ze mag gaan ophalen. Geef je te kennen dat je ze niet wilt houden dan ga je vrij uit. Dan worden ze in beslag genomen. Er wordt gesteld dat ze worden vernietigd. Doch dat gebeurd feitelijk niet. Ze worden dan door de douane aangeboden bij hun bekende kwekers binnen Nederland of gaan naar een opvang. Mochten ze bij een voor hun bekende kweker terechtkomen dan komen ze uiteindelijk wel weer in omloop via de groothandels (waar ze dan aan worden aangeboden). Dus komen ze uiteindelijk toch wel weer bij de winkels terecht. Ik weet hoe die routine werkt.
wacht maar als ik dus vissen in een flesje stop in mijn bagage is dat illegaal zonder papieren toch?

Hoe ben je in godsnaam door de duane heen gekomen?
Op zich is het illegaal. Doch zoals mijn vorige repliek al stelde, zijn vele soorten aan vissen die wij via de commerciële handel verkrijgen zijn op dezelfde manier Nederland binnengekomen. Vergis je daar niet in. Ik heb het geluk gehad niet gecontroleerd te zijn. Het merendeel aan mensen (en daar zitten veel grote namen binnen de aquaristieke wereld bij), hebben dat geluk tot nu toe nog gehad. Dus als jij dat zou willen proberen, zeg ik er nog steeds bij dat het een gok blijft.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan