Op zich moet je papieren opvragen bij het Ministerie van Natuur daarzo. Doch het merendeel doet dat niet. Maar even naar de kern van de vraag: Ja, dat mag maar niet als handbagage.
In plastic flesjes in mijn normale bagage zoals de meesten dat doen. Zo zijn vele soorten ook uiteindelijk de markt opgebracht.
Dit is waarschijnlijk iets wat jij dan niet begrijpt. Maar ik ben een echte liefhebber van wildvormen. Dit geldt niet enkel voor guppen maar ook voor andersoortige levendbarenden. Ik kan jou ook echt stellen dat dergelijke liefhebbers heel groot in aantal zijn wereldwijd. Doch ben ook een liefhebber van kweekvormen. Dus beide disciplines heb ik hoog zitten doch wildvormen net iets meer. Heb hier thuis meerdere soorten aan wildguppen zitten. Wildguppen vond ik als jongen in de jaren '70 al meer fascinerend als de kweekvormen. Toentertijd waren ze ook veel meer in omloop. Maar winkels vonden dan weer de sierguppen beter voor de verkoop. En als ik dan in één van de winkels kwam (met of zonder mijn ouders), kon ik voor een rijksdaalder gaan vangen en die waren maar al te blij dat de wildvormen weg waren. En ik was dan weer blij.
En uiteraard is het geheel een persoonlijke preferentie wat men aanstaat. Daar valt met geen kwaad woord over te discussiëren. En dat is maar goed ook. Zou wel saai worden als iedereen van dezelfde smaak is gediend. Ja, toch...
En ik bestudeer wildvormen. Hiermee kan men bepaalde eigenschappen bij kweekvormen herleiden. Ik ben iemand die verder in de materie duikt qua levendbarenden. Er zijn hier genoeg leden die weten wat ik zoal op dit vlak al jaren doe.