Wat is er nieuw

eigenwijs en niet ingedraaid

• Onderwerp starter Onderwerp starter NielsNieuw
  • Startdatum Startdatum
N

NielsNieuw

Guest
hoi Lezers nou heb ik op impulsieve wijze mijn bak niet ingedraaid en er zitten al vissen in (hier heb ik zelf al spijt van omdat ik steeds stress over ammoniak en nitrietpieken)
dit deed ik omdat ik in mijn optiek als deze pieken voorkwamen toch het water zou kunnen verversen wat wel vrij naief is vandaar de spijt 🙁

ik heb wel gelijk een flesje bactostart in het aquarium gedaan en al een heleboel planten die nu hard wortels aan het krijgen zijn
ook heb ik wel de naar mijn inziens nodige spullen voor gehaald namelijk de water test kits omdat deze accuraat de ammoniak en nitriet kunnen meten

nou vroeg ik mij af wat ik moet verwachten met betrekking tot het indraaien van mijn aquarium en wanneer ik deze pieken misschien kan gaan zien

mvg Niels

ps
de bak staat nu net een week dus sinds 5 dagen zitten de vissen erin en dankjewel voor de reacties !

en ik heb een vrij klein visbestand 4 visjes op 150 liter dus het is niet zo dat ik er gelijk een heleboel vissen erin heb gedaan

filter is intern

Bijlagen

• IMG-20201214-WA0012.jpeg
    IMG-20201214-WA0012.jpeg
    111.9 KB · Weergaven: 127
  • IMG-20201219-WA0012.jpeg
    IMG-20201219-WA0012.jpeg
    154.1 KB · Weergaven: 109
  • IMG-20201219-WA0014.jpeg
    IMG-20201219-WA0014.jpeg
    171 KB · Weergaven: 127
  • IMG-20201219-WA0002.jpeg
    IMG-20201219-WA0002.jpeg
    124.9 KB · Weergaven: 138
Laatst bewerkt door een moderator:
tenzij je nooit meer dan een paar uur niet naar je bak kan kijken is het niet wijs om te wachten op de pieken. In enkele uren tijd kan het al te laat zijn.
Ik zou je dan ook aanraden om elke 48u minimaal 50% te verversen. (of nog meer/vaker als je reeds een hoge bezettingsgraad hebt)

de bak staat nu net een week dus sinds 5 dagen zitten de vissen erin en dankjewel voor de reacties !

en ik heb een vrij klein visbestand 4 visjes op 150 liter dus het is niet zo dat ik er gelijk een heleboel vissen erin heb gedaan

en dat klinkt vrij extreem om elke 48 uur 50% te verversen ik had niet het idee dat dit zo snel kon optreden

filter is intern

HoiHoi Niels.

Zou je wat meer informatie kunnen geven? Bakgrootte, intern of extern filter. Wat voor vissen, aantal. Een foto, een totaalbeeld, foto's zouden fijn zijn.

Dat het maar 4 visjes zijn is dan weer een geluk bij een ongeluk maar ik zou dan om de dag wat weinig voeren en echt goed de nh3/4 en de no2 meten en dan alsnog zonodig verversen.
Het zou zonde zijn als de visjes het niet gaan redden.

Dat het maar 4 visjes zijn is dan weer een geluk bij een ongeluk maar ik zou dan om de dag wat weinig voeren en echt goed de nh3/4 en de no2 meten en dan alsnog zonodig verversen.
Het zou zonde zijn als de visjes het niet gaan redden.
dit had ik dus precies dankjewel voor de reactie trouwens ! heb er een beetje spijt van omdat het nu zo'n stress is

Ja jammer maar goed we hebben allemaal fouten gemaakt en daar leer je dan wel weer van. Goed inlezen bij het opstarten en bij de aanschaf van bewoners is echt een must.

Er is nog een mogelijkheid die je wat rust kan geven...
Vraag aan je vishandel of je de vissen nog een week of 3 mag terugbrengen, met de belofte dat je nadien enkel nog bij hem/haar je vissen en voeding koopt...

@Ton dat klopt maar ik weet eigenlijk nogsteeds niet wat ik nou moet verwachten gaan mijn ammoniak en nitriet sowieso pieken of is hier alleen een kans op?

@ tommie dat is ook een hele goede maar wel een beetje een laatste optie als ik het gewoon kan bijhouden met verversen en meten of denk jij dat dit niet mogelijk is

@NielsNieuw
Toen ik mijn bak opstartte, en een attente maar beetje opdringerige buurman ineens met 3 vissen voor de deur stond. (hij stopte met zijn bak, en had geen opvang) zaten er bij mij ook iets te snel visjes in mijn bak.
Bak draaide 3 weken, ik had geen nitriet.
2 dagen later... nitriettest was mooi rozig.... niet goed dus.
Visjes deden het wel nog goed, maar toch was het stress. Om de paar dagen 100l verversen, dat was pas stress.
Het duurde dan nog 2 weken eer de nitriet niet meetbaar was...

Ik wil je de les niet lezen, maar dat was veel meer gedoe.

@NielsNieuw
Toen ik mijn bak opstartte, en een attente maar beetje opdringerige buurman ineens met 3 vissen voor de deur stond. (hij stopte met zijn bak, en had geen opvang) zaten er bij mij ook iets te snel visjes in mijn bak.
Bak draaide 3 weken, ik had geen nitriet.
2 dagen later... nitriettest was mooi rozig.... niet goed dus.
Visjes deden het wel nog goed, maar toch was het stress. Om de paar dagen 100l verversen, dat was pas stress.
Het duurde dan nog 2 weken eer de nitriet niet meetbaar was...

Ik wil je de les niet lezen, maar dat was veel meer gedoe.
denk misschien ook dat ik dat gedoe wil omzeilen maar in het geval dat het niet kan wordt het toch dat verversen.(ben het stressen ook zat)

bedoel je 3 weken nadat je de vissen erin had gezet of 2 dagen? en had je bactostart gebruikt of maakt dat vrij weinig uit want ik had dus begrepen dat hier levende bacterieen inzaten

maar oke ik begrijp dus dat het vrij snel kan gaan had net een tabel gekregen over wanneer nitriet giftig is voor vissen deze gaf aan dat het zorgelijk is vanaf 0.5mg/l en dodelijk bij 2 mg/l heeft iemand ook zo'n tabel voor ammoniak?

@Ton dat klopt maar ik weet eigenlijk nogsteeds niet wat ik nou moet verwachten gaan mijn ammoniak en nitriet sowieso pieken of is hier alleen een kans op?

@ tommie dat is ook een hele goede maar wel een beetje een laatste optie als ik het gewoon kan bijhouden met verversen en meten of denk jij dat dit niet mogelijk is
Ken je iemand met een goed draaiende aquarium? die een externe filter heeft? wellicht kan je enten?

Je zou idd even een spons bij iemand met een filter kunnen uitknijpen en bij jou in de filter kunnen doen. Of een grote hoeveelheid ingedraaid aquariumwater kunnen pikken bij diegene.

Ik zou verder niet zo in paniek raken.
Je hebt ook nitriet sponzen maar dan doet je aquarium er veel langer over om op te starten aangezien die het nitriet er uit filteren maar dus ook het voedsel voor de bacteriën om te groeien.

Vroeger deden we de bakken opstarten met goedkope vissen zodat je gelijk belasting had en dan om de paar dagen water verversen met veel waterpest planten er in om zo het water en het filtermedium te actieveren.

Niet diervriendelijk maar dat ging toen gewoon zo 😱

Beetje water verversen elke avond is toch niet zo'n groot probleem.

een vriend van mij heeft een aquarium maar wij hebben niet hetzelfde soort filter zou even moeten vragen of dat kan en mag

wat ik zelf heb gelezen bevat het aquariumwater weinig bacterieen

Laatst bewerkt door een moderator:
ik weet eigenlijk nogsteeds niet wat ik nou moet verwachten gaan mijn ammoniak en nitriet sowieso pieken of is hier alleen een kans op?
Zonder een enorme plantenbos (planten absorberen de gifstoffen) krijg je vrijwel zeker die piek. 🙂

had net een tabel gekregen over wanneer nitriet giftig is voor vissen deze gaf aan dat het zorgelijk is vanaf 0.5mg/l en dodelijk bij 2 mg/l
In algemene zin klopt dat wel, maar ook waarden tussen de 0,5 en 2 mg kunnen al dodelijk zijn. Hangt af van de duur van de blootstelling en de soort vis.

en had je bactostart gebruikt of maakt dat vrij weinig uit want ik had dus begrepen dat hier levende bacterieen inzaten
Zelfs als je een merk hebt met een formulering die in principe werkt, is het effect maar heel beperkt. Je zult er niet weken van bacterie-opbouw mee winnen helaas. 🙂

@ tommie dat is ook een hele goede maar wel een beetje een laatste optie als ik het gewoon kan bijhouden met verversen en meten
Ik snap dat je het liever niet doet. Het zijn mooie vissen, ik heb deze soort ook graag. Maar.... het zou zomaar kunnen dat wanneer je ze houdt, en het gaat goed qua waterwaarden, je er uiteindelijk toch nog spijt van gaat krijgen. Waarom: naarmate deze vissen groter worden zullen ze dominanter/territorialer gaan worden. In de meeste gevallen houdt dit in dat ze achter elkaar aan gaan jagen en dan gaat het fout. In een bak zoals jij die hebt, zijn dan geen fatsoenlijke uitwijkmogelijkheden voor vissen van 12-15 cm. Een harem of een groep vrouwen kan soms werken, maar dan nog is het risico op het ontstaan van pispaaltjes erg groot. Geen aanrader als de territoriummogelijkheden beperkt zijn.

Weet je, ik wil je ook weer niet zeggen dat je het niet moet doen. 🙃 Maar mijn ervaring en die van veel anderen (google eens op de agressie van deze soort) is helaas niet zo fantastisch.

denk misschien ook dat ik dat gedoe wil omzeilen maar in het geval dat het niet kan wordt het toch dat verversen.(ben het stressen ook zat)

bedoel je 3 weken nadat je de vissen erin had gezet of 2 dagen? en had je bactostart gebruikt of maakt dat vrij weinig uit want ik had dus begrepen dat hier levende bacterieen inzaten

maar oke ik begrijp dus dat het vrij snel kan gaan had net een tabel gekregen over wanneer nitriet giftig is voor vissen deze gaf aan dat het zorgelijk is vanaf 0.5mg/l en dodelijk bij 2 mg/l heeft iemand ook zo'n tabel voor ammoniak?
Dat was een paar dagen nadat de vissen er waren.
0,5 heb ik toen ook gemeten.
Om nitriet te bestrijden heb ik nitrivic gebruikt, dat schijnt zeoliet te zijn.
Niet slecht om dat in huis te halen.

een vriend van mij heeft een aquarium maar wij hebben niet hetzelfde soort filter zou even moeten vragen of dat kan en mag

wat ik zelf heb gelezen bevat het aquariumwater weinig bacterieen
Je hoeft alleen een spons of de filterwatten uit te knijpen en die drap samen met een emmer aquarium water kan je gebtuiken om jou filter op te starten.

Zonder een enorme plantenbos (planten absorberen de gifstoffen) krijg je vrijwel zeker die piek. 🙂

In algemene zin klopt dat wel, maar ook waarden tussen de 0,5 en 2 mg kunnen al dodelijk zijn. Hangt af van de duur van de blootstelling en de soort vis.

Zelfs als je een merk hebt met een formulering die in principe werkt, is het effect maar heel beperkt. Je zult er niet weken van bacterie-opbouw mee winnen helaas. 🙂

Ik snap dat je het liever niet doet. Het zijn mooie vissen, ik heb deze soort ook graag. Maar.... het zou zomaar kunnen dat wanneer je ze houdt, en het gaat goed qua waterwaarden, je er uiteindelijk toch nog spijt van gaat krijgen. Waarom: naarmate deze vissen groter worden zullen ze dominanter/territorialer gaan worden. In de meeste gevallen houdt dit in dat ze achter elkaar aan gaan jagen en dan gaat het fout. In een bak zoals jij die hebt, zijn dan geen fatsoenlijke uitwijkmogelijkheden voor vissen van 12-15 cm. Een harem of een groep vrouwen kan soms werken, maar dan nog is het risico op het ontstaan van pispaaltjes erg groot. Geen aanrader als de territoriummogelijkheden beperkt zijn.

Weet je, ik wil je ook weer niet zeggen dat je het niet moet doen. 🙃 Maar mijn ervaring en die van veel anderen (google eens op de agressie van deze soort) is helaas niet zo fantastisch.
zoals ik het lees ben ik het beste af met de vissen gewoon terug te brengen en te gaan voor guppen en tetra's best rot ik had graag een wat grotere vissoort gehad liefst ook met felle kleuren

maar die agressie zie ik eigenlijk nu al maar nu kunnen ze zich nog enigzins verstoppen in de dierenwinkel stond een minimale aanbeveling van 150 liter mijn aquarium is dat wel maar dan zal het wel alsnog te klein zijn

Om wel van wat vreugde te voorzien hier twee filmpjes zelfs eentje waarbij de vis mij naar mijn mening aan het bekijken was let niet op mij aub haha 😛

Coole vissen zijn het ook hè. 😀 Het is natuurlijk helemaal aan jou wat je doet. Het is zuur als ze weg moeten. (Maar dan heb je des te meer reden om er een tweede bak bij te kopen of zo. 😂)

Het is (vind ik tenminste) moeilijk om het geslacht te zien als ze nog jong zijn.
Ik denk op filmpje één dat jij in eerste instantie goed zat over de eerste drie vissen: geel mannetje, geel vrouwtje, blauw vrouwtje. De blauwe vis achterin kan ik niet zo goed zien maar mijn eerste gok zou zijn mannetje.

Coole vissen zijn het ook hè. 😀 Het is natuurlijk helemaal aan jou wat je doet. Het is zuur als ze weg moeten. (Maar dan heb je des te meer reden om er een tweede bak bij te kopen of zo. 😂)

Het is (vind ik tenminste) moeilijk om het geslacht te zien als ze nog jong zijn.
Ik denk op filmpje één dat jij in eerste instantie goed zat over de eerste drie vissen: geel mannetje, geel vrouwtje, blauw vrouwtje. De blauwe vis achterin kan ik niet zo goed zien maar mijn eerste gok zou zijn mannetje.
misschien al in eerste instantie omdat het aquarium gewoon moet indraaien maar is 150L wel technisch genoeg voor gourami's?

en ja zeer cool kijk er graag naar daarom ook best rot als ze weg zouden gaan haha

Voor kleinere gouramisoorten kan het sowieso. Als je echt verknocht bent aan de soort die je nu hebt.... tsja tsja. :book: 🤪 Ik zou het dan bij één houden. Dan maak je daar de hoofdvis van en neem je er gewoon andere vissen bij om een leuk geheel te krijgen. En wie weet dat de kerstman dit jaar of een ander jaar je een grotere bak cadeau doet en dan leeft iedereen nog lang en gelukkig.

Voor kleinere gouramisoorten kan het sowieso. Als je echt verknocht bent aan de soort die je nu hebt.... tsja tsja. :book: 🤪 Ik zou het dan bij één houden. Dan maak je daar de hoofdvis van en neem je er gewoon andere vissen bij om een leuk geheel te krijgen. En wie weet dat de kerstman dit jaar of een ander jaar je een grotere bak cadeau doet en dan leeft iedereen nog lang en gelukkig.
dacht dat goerami's altijd in koppels moesten worden gehouden nja zie dat het wel gedaan kan worden maar word dan heel krap ben je idd snel opzoek naar een grotere bak

zag dit maar dit is niet echt een goede leidraad

My 29 gallon gourami aquarium - YouTube

ps: met een beetje geluk zit die grotere bak er wel in maar niet voor kerst helaas

Amerikaanse aquarianen staan erom bekend nogal "optimistische" inschattingen te maken van de mogelijkheden van hun bakkken. ;-p Als zij zeggen "fish species X is suitable for a Y gallon tank" mag je de gallons/liters gerust verdubbelen voor een reëler beeld. 😂

Zoals je in het filmpje ziet kan verschillende soorten samen in principe goed hoor! En vaak in paartjes of harems inderdaad. De soort die jij nu hebt is alleen een stuk minder verdraagzaam, vandaar. 🙃 (En een zoenvis zou ik ook niet doen.)

kan dat ik ze misschien hou en als ze groter zijn dan ook een grotere bak koop

It's up to you, mister. 🙂 Je kan het ook even aankijken.
Ik moet zeggen dat ik het zelf al gauw zielig vind als vissen elkaar het leven zuur maken in zo'n bakkie. Had het nu ook weer. Tijdje terug heb ik net zo'n gourami gekocht als jij (een blauwe met zwarte strepen / opaline). Had me ooit voorgenomen ze nooit meer te nemen, maarja..... toch mooie vissen. Het ging goed met de bestaande vissen, dus dat was top. Die kwamen ook niet in zijn "niche". Maar toen kwam er een nieuwe vis bij en helaas... geen liefde op het eerste gezicht. Eerst kon het happen van de gourami nog opgevat worden als verkennende hapjes/plaagstootjes. Maar daarna ging die gourami (en dat is dan nog een jonkie 🙄) vol gas achter die andere vis aan. Turbo killer. Nou had ik toevallig net weer een bak beschikbaar dus dat is nu de gouramibak geworden.... Op die manier kon ik er nog wat mee; anders had ik hem toch echt terug moeten brengen.

:juggle:

It's up to you, mister. 🙂 Je kan het ook even aankijken.
Ik moet zeggen dat ik het zelf al gauw zielig vind als vissen elkaar het leven zuur maken in zo'n bakkie. Had het nu ook weer. Tijdje terug heb ik net zo'n gourami gekocht als jij (een blauwe met zwarte strepen / opaline). Had me ooit voorgenomen ze nooit meer te nemen, maarja..... toch mooie vissen. Het ging goed met de bestaande vissen, dus dat was top. Die kwamen ook niet in zijn "niche". Maar toen kwam er een nieuwe vis bij en helaas... geen liefde op het eerste gezicht. Eerst kon het happen van de gourami nog opgevat worden als verkennende hapjes/plaagstootjes. Maar daarna ging die gourami (en dat is dan nog een jonkie 🙄) vol gas achter die andere vis aan. Turbo killer. Nou had ik toevallig net weer een bak beschikbaar dus dat is nu de gouramibak geworden.... Op die manier kon ik er nog wat mee; anders had ik hem toch echt terug moeten brengen.

:juggle:
ga vandaag even bespreekbaar maken of ze terug gaan of niet ook ivm indraaien en het hele verversen debacle 😛

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan