Als het aan de bovenkant lekt kan het dus ergens anders zitten dan waar het lijkt te zitten. Moet wel op een gedeelte zijn wat op druk is. Alles aan de aanzuigkant (dus ook de pakking) heeft onderdruk en zal bij een lek lucht aanzuigen.
Voordeel hiervan is wel dat bij een lek aan de pakking minder snel de boel gaat druppen. Aan de drukzijde is het dus een ander verhaal.
TIP: Koop zo'n spuitbusje van eheim. Daarmee kun je een dunne film aanbrengen (vaseline die niet giftig is). Ideaal voor rubbers en rotors. Spaarzaam gebruiken want het bevriest wel.
Het is was overpriced zo'n busje maar je doet er een ganse tijd mee als je een beetje rustig aan doet dus vallen de kosten heel erg mee. 12 euro ofzo meen ik. Heb het zelf in DE gekocht.
Die knop aan de bovenkant kan dus ook lekken zoals hier aangegeven. Van mij hadden ze dat ding weg mogen laten. Als ik het filter schoonmaak haal ik altijd de uitstroom boven water en laat die slang leeglopen. Het schoongemaakte filter zet ik leeg terug, knop om en hij vult meteen.
Ik vind die knop persoonlijk een toevoeging die best veel risico geeft op lekken, weegt mijns inziens niet op tegen de voordelen.
O ja, als je de pot sluit, altijd even een doekje over de rand van de pot halen zodat er geen steentjes of gruis tussen zit. Daarna liefst ook nog even wat smeren (Eheim of vaseline).
Zorg als je een ander merk vaseline gebruikt, dat dit wel de juiste is. Vaseline op de verkeerde basis lost je rubbers in no-time op.