Wat is er nieuw

eiheim pomp lekt

jacqueline

Well-known member
Lid geworden
31 oktober 2005
Mijn pomp lekt tussen de aansluiting pomp filter. De klemmen zitten goed vast. Kan het de rubber van de pomp zijn?

Rubber kan inderdaad na verloop van tijd gaan uitdrogen.

Idee over de leeftijd van het rubber , rubber wel af en toe wat gevet ?
Scheurtjes in rubber?
Vuil in de pakkingrand?

Mvg
Kees

Buiten de rubber ring kan er weinig loos zijn. Ik zou de beker wel even tegen het licht houden om te kijken of er geen haarscheurtjes in zitten.

Mvg Ron

Dank je Kees. Ik denk dat de pomp 7 jaar oud is dus het rubber ook.Ik ga het nakijken. Ik heb wel de vlotter en de adaoter vernieuwd dit werkte ook niet goed meer. Ook nieuwe slangen eroo gezet en toen aangesloten. En nu kekt het dus aan de zijkant.

Dank je Ron. Volgens mij geen scheurtjes heb ik gecontroleerd.

Welk filter is het? Een classic?

Rubber insmeren met wat vaseline om het soepel te houden wil ook wel helpen

Dan zal het rubber wel vergaan zijn, gelukkig kosten die weinig.
Het is een Eheim, dus een goede pomp.

Ik heb een eiheim prof 2075

Zou ik een nieuwe pakking bestellen en de groef even goed schoonmaken.

Eheim 2075 pakking

Pakking regelmatig licht invetten met zuurvrije vaseline , vergroot de levensduur.

Mvg
Kees

Dank je Kees. Ik morgen een nieuwe bestellen.

Ik heb het rubber vernieuwd. 10 minuten ging het goed. :6 nu verder onder zoek doen. Ik heb het filter nu gevuld in een specicuip staan gevuld. Ik zie geen lekkage tot nu toe.

Straks weer aanzetten en goed kijken waar het lekt.wat mij wek opvalt is dat de buitenste grijze hoeken buitenkant in de randen water zit.

Ik heb alles vernieuwd. Hebben jullie nog suggesties?

Het lekt tussen een handvat klem.

Zojuist Eheim gebeld. In de motor zit een ring die kan lekken na 6 of 8 jaar. Hiervoor moet de kop opgestuurd worden kan dit niet zelf zegt Eheim.

Wat nu opsthuren repareren of een JBL pomp kopen. Eheim koop ik niet meer. De pomp die ik nu heb kost 350 euro nieuw. Ik heb er 250 euro voor betaald.

Wel heb ik alkes vernieuwd nu. Ik sta in dubio. Pomp naar duitsland sturen wat de kosten van reparatie zijn is nog niet bekend.

Pomp is tussen de 6 en 8 jaar oud.

Krijg je niet eerst een prijsopgave daarvan??
Ik heb zelf sinds kort de JBL Profi901 op de meterbak draaien en ben erg tevreden over deze filter.

Nee, john ze gaan eerst kijken dan bellen ze wat het kost.

Ik heb met Eheim producten eigenlijk nog nooit een probleem gehad.

Misschien een idee om onze Eheim expert Bertus om een oplossing te vragen?

Ik krijg net via een ander media een goede tip binnen;
Even copy/past...

De Motor heeft Geen rubber,hoor. Dat is het dus niet.
Eheim filter. 2 ringen 742868, voor de slangpilaar. 😉

Goed onderwerp Ton. Slangpilaar ringen? Waar zit dat?

Als het aan de bovenkant lekt kan het dus ergens anders zitten dan waar het lijkt te zitten. Moet wel op een gedeelte zijn wat op druk is. Alles aan de aanzuigkant (dus ook de pakking) heeft onderdruk en zal bij een lek lucht aanzuigen.

Voordeel hiervan is wel dat bij een lek aan de pakking minder snel de boel gaat druppen. Aan de drukzijde is het dus een ander verhaal.

TIP: Koop zo'n spuitbusje van eheim. Daarmee kun je een dunne film aanbrengen (vaseline die niet giftig is). Ideaal voor rubbers en rotors. Spaarzaam gebruiken want het bevriest wel.

Het is was overpriced zo'n busje maar je doet er een ganse tijd mee als je een beetje rustig aan doet dus vallen de kosten heel erg mee. 12 euro ofzo meen ik. Heb het zelf in DE gekocht.

Die knop aan de bovenkant kan dus ook lekken zoals hier aangegeven. Van mij hadden ze dat ding weg mogen laten. Als ik het filter schoonmaak haal ik altijd de uitstroom boven water en laat die slang leeglopen. Het schoongemaakte filter zet ik leeg terug, knop om en hij vult meteen.

Ik vind die knop persoonlijk een toevoeging die best veel risico geeft op lekken, weegt mijns inziens niet op tegen de voordelen.

O ja, als je de pot sluit, altijd even een doekje over de rand van de pot halen zodat er geen steentjes of gruis tussen zit. Daarna liefst ook nog even wat smeren (Eheim of vaseline).

Zorg als je een ander merk vaseline gebruikt, dat dit wel de juiste is. Vaseline op de verkeerde basis lost je rubbers in no-time op.

Dank je Ferry voor je uitleg. Het lekt bij de afsluitklep handvat. Ik heb alle rubbers vernieuwd dus dit kan het niet zijn. Ook de vlotter vernieuwd en de slange klem.

Ergens zit een lek bij het afsluiten van het handvat. Volgens Eheim moet ergens een rubber bij de motor zitten wat vervangen moet worden.

Ik zou zelf afwegen of een filter van die leeftijd nog "veel" kosten waard is en of je binnenkort niet meer gedoe ermee zal gaan krijgen.
Ik ken die filter zelf niet maar ik zou wel van mn filter op aan willen kunnen en zou anders een andere aanschaffen en eventueel via MP.
Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening hoor 😉.
Eheim zal graag nog wat proberen te verdienen aan de filter dis wellicht zou je eens met de filter bij een goede lfs langs kunnen gaan en het voorleggen.

Ben het met je eens John. Ik heb al genoeg uit gegeven aan de pomp.

Ik heb besloten een nieuwe te kopen. Ik ga voor Jbl.de aeheim verkoop ik in onderdelen.

jacqueline zei:
Ben het met je eens John. Ik heb al genoeg uit gegeven aan de pomp.

Ik heb besloten een nieuwe te kopen. Ik ga voor Jbl.de aeheim verkoop ik in onderdelen.

:thumbs:.

:thumbs:

Hellendoorn your votes please:

12 points

😳
Net m'n aandelen JBL verkocht...

😉

Fijne dag en succes!
Ben.

Nu was ik op you tube wat aan het zoeken over een eheim filter en kwam ik dit filmpje tegen over het type filter dat jij hebt.

Misschien heb je er iets aan, misschien ook niet, maar dacht ik laat het even weten.

http://youtu.be/WC5BAJocTZc

Je zou eventueel een losse kop kunnen kopen. Onze aquariumzaak kan ik gewoon losse onderdelen kopen. Een nieuwe kop is waarschijnlijk goedkoper en die kun je zo overzetten, hoef je je filter niet eens leeg te halen.

Ik heb vandaag een nieuw filter gekocht. Een jbl 1501. Eheim verkocht voor 50 euro.ik ben helemaal happy 😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan