Wat is er nieuw

Eiken dressior

• Onderwerp starter Onderwerp starter chippie
  • Startdatum Startdatum
C

chippie

Guest
Ik wil een eigen aquarium gaan bouwen van hout multiplex de maten zijn 173-65-45.
Nu heb ik thuis nog een mooie stevige eiken dressior staan daar wil ik de aquarium geheel op hebben staan.
Aangezien ik hier geen ervaring in heb ben stratenmaker en geen timmerman hoop via dit forum een stuk wijzer teworden.
Moet ik het dressior verstevigen of kan die op ze 4 pootjes staan.
Of zijn er dingen waar ik extra op moet letten zowel voor de bak als het dressior alle tips en tulls zijn welkom.
Weet nog niet hoe je er foto's opzet zodra ik daar achter ben plaat ik een foto van het dressoir.

Is idd afhankelijk van de constructie dus foto's zouden kunnen helpen idd.
Maak dan wel wat detailfoto's van de binnenkant en met wat het meubel op de vloer staat bv.

Foto,s kunnen makkelijk zijn idd 🙂

Met een dressior beter beter voor en achter een kantplank eronder, tegen doorzakken.

Of extra in het midden, voor en achter.

Misschien is het handiger om de poten te verwijderen indien mogelijk. Dan heb je de druk verdeeld over de gehele bodem.

poten hoeven er niet onderuit hoor wel zorgen dat de bovenplaat van het dressoir niet kan doorbuigen
neem aan dat er een aantal tussenwanden in de kast zitten daar even ter ondersteuning pootjes zetten ben je al een heel eind
achterwand niet uit 1 stuk dan verstevigen met een plaat over de hele lengte en hoogte van de kast
groet

jaap

Nou.... Dat hangt er toch maar mooi vanaf wat voor vloer je hebt. Als je een houten vloer hebtkan het wel eens wijs zijn om bij een grote bak indd middels een plaat de druk te verdelen kan ik uit ervaring zeggen.

MauriceM zei:
Nou.... Dat hangt er toch maar mooi vanaf wat voor vloer je hebt. Als je een houten vloer hebtkan het wel eens wijs zijn om bij een grote bak indd middels een plaat de druk te verdelen kan ik uit ervaring zeggen.
dan is het beter om over de plankenlaag een houten plaat te liggen is de zaak gelijk stabiel
maar de ts stelde vragen over het meubel ben er even van uit gegaan dat de vloer geen probleem was
daarnaast is de bak nu niet zo fors dat het grote gewichten gaat opleveren schat zon kleine 600 kilo gevuld
uitgaande van 11 mm dik glas
groet

jaap

Ik doelde ook met vloer op de plankenlaag... al had ik toen een 3 mm staalplaat genomen kun je het laminaat in mijn geval mooi gewoon overheen leggen. Anyhoe we dwalen indd wat af.

Ja, dat is zeker ook een punt.
Maar ,als hij er 2 of 4 extra pootjes bij zet, wordt de puntbelasting verdeelt.

Ik heb in mijn oude dressoir ervoor gezorgd dat er verticale tussenplanken inkwamen en op de achterkant 1 plaat hout bevestigd en aan de onderkant (voor) gezorgd dat er twee extra drukpunten onderkwamen.
De kast steunt nu over de gehele achterkant, de twee hele zijkanten en aan de voorkant op 4 punten-----> druk is nu mooi verdeeld.
De Aquael van 150x50x50 staat er nu al zo'n 4 jaar zonder problemen op.... oude houten vloer (1920)
861846peterdenhaag53_0_82_20120725_163645.jpg

Juist,maar als die middelste drukpunten tussen 2 balken zit , doen ze weinig.

In dit geval zitten ze ong. 65-70 h.o.h. Dus kan gunstig zijn.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan