Wat is er nieuw

Eikenhout in aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter bartjeherpen
  • Startdatum Startdatum
B

bartjeherpen

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje ik heb op verschillende fora gelezen dat je eikenhout na 4 weken drogen en dan ontschorsen in je aquarium kunt leggen.
Heeft hier iemand ervaring mee? Zo ja wat heb je anders voor manier gebruikt?

Groeten
Bart Manders

Mjaaa, Eik is natuurlijk wel een harde houtsoort en zal het daardoor onder water denk ik best goed uithouden.

Wellicht zal het je water wat zuurder maken.

Of 4 weken drogen voldoende zijn kan ik je niet vertellen of de schors er ook persee vanaf zou moeten ook niet.

Heb er zelf geen ervaring mee.
Lees zo her en der dat ontschorsen en schoonmaken voldoende is (geen uitdrogen dus).. maar ook dat het waarschijnlijk vrij snel vervangen moet worden aangezien het toch sneller zal gaan rotten als bv.. kienhout oid.

Ik denk dat eikenhout, als het er goed uitziet (geen schimmel, teveel beesten of paddestoelen of mos) je het gewoon in de bak kan doen als je inderdaad het schors eraf haalt en dan met wat heet (kokend?) water afspoelt
Als het gaat om wat minder grote takken is dat goed te doen, met grote stukken zou ik het niet weten, maar dit lijkt mij veilig genoeg

Ook al zit er schimmel aan of mos maakt het nog niet uit naar mijn mening.
ik heb alles wat ik kon vinden in het bos in mijn aquarium gedaan zonder te wassen, dit is misschien wat extreem maar vind dat er zo paniekerig over gedaan word. Ik zou het hout wel regelmatig controleren of het niet te zacht word en dus gaat rotten.

Het moet te doen zijn denk ik.

Zeker in een zwart water biotoop.

Als ik met de hond loop,knip ik zo nu en dan wat eikentakken.Ontdoe deze van bladeren spoel ze af en plaats ze in de bak.Soms komt er een schimmel op soms niet,deze is echter onschadelijk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan