Wat is er nieuw

eindelijk eigen bak yess

• Onderwerp starter Onderwerp starter Esmeralda-Rob
  • Startdatum Startdatum
E

Esmeralda-Rob

Guest
Zo nu aan het inrichten en dan een vraag.
Rob heeft bij de garnalen enkel grind en nog heel veel nieuw grind liggen nieuw en zegt pak maar nu wil ik tropen doen dus mijn eerste idee was voedingsbodem eerst en dan pas laagje grind er over anders doen plantjes het niet.
Maar wat is nu het advies ?
Het is maar een 60 bak trouwens want we kunnen momenteel niet groter kwijt als 2e bak maar daar kan ik ook wat leuks mee beginnen. En als we alles op orde hebben wie weet een 3e bak hahaha.
Ben nu trouwens kit van m'n ruit aan het verwijderen want de vorige eigenaar vond het nodig een achterwand als een gek vast te kitten alleen krijg het amper weg pfff

Tips voor bodem zijn welkom dan kan ik vandeweek gaan inrichten als de kit weg is.
Groetjes
Esmeralda

Ik zou geen voedingsbodem nemen want die werkt uit en bij het wisselen heb je een boel troep. gewoon kleibolletjes bij de planten die dit graag willen.
Verder zou ik niet echt grof grind nemen omdat daar eten tussen kan gaan zitten en weer kan gaan rotten.

Ik zou ook geen voedingsbodem nemen, dit is niet noodzakelijk voor planten. Hoe verwijder je het kit? Hier heb je geloof ik speciale mesjes voor.

Rob een kunststof ding zo een schrapertje om overtolig kit weg te halen als je iets afkit. En we deppen de plekken eerst met terpetine en dan met dat schrapertje haal je het weg zonder krassen op het glas achter te laten.
We hebben nu bijna alles al weg dus dan kan ik de bak gaan vullen met grind en water en dan kijken welke planten erin gaan.
Groetjes
Esmeralda

Rob heeft grind 1-3 mm en dan ga ik dat als bodem gebruiken en ga ik eens kijken waar ik mijn plantjes kan gaan halen in Almelo heb hier nog geen adressen. Dus zal denk ik ritje waterlelie Enschede worden ben ik al paar jaar vaste tevreden klant geweest.
En dan even laten draaien met plantjes en op zoek naar platua zwaarddragers neontetras kardinaal netras en misschien van die zalmkopjes of hoe die heten die grijze met oranje kopje.

Heerlijk dat inrichten van de bak gewoon weer een kick hahaha

Die maat is prima hoor.
Ik denk dat voor Zwaarddragers het bakje te klein is als ik me niet vergis. Die kunnen flink worden.

jessicapilon zei:
Die maat is prima hoor.
Ik denk dat voor Zwaarddragers het bakje te klein is als ik me niet vergis. Die kunnen flink worden.

Dat is flink te klein! Een vrouwtje haalt makkelijk de 10 cm. Ik heb zelfs wat grotere zitten. En het zwaard van het mannetje tel ik dan niet eens mee. Daarnaast zijn het heel actieve zwemmers.

Oke wij hadden die soorten in een 80 bak dus dat zijn vissen die ik leuk vind ik moet me nog verdiepen wat ik er precies in ga doen.
Maar dat gaat wel goed komen. Niet teveel in ieder geval de bak is niet zo ruim en geen black mollys die vermeerderen als een gek hahaha had in 3 mnd van 8 ineens 50 stuks in mijn vorige bak dacht dat ik gek werd.
Groetjes
Esmeralda

Esmeralda-Rob zei:
Oke wij hadden die soorten in een 80 bak dus dat zijn vissen die ik leuk vind ik moet me nog verdiepen wat ik er precies in ga doen.
Maar dat gaat wel goed komen. Niet teveel in ieder geval de bak is niet zo ruim en geen black mollys die vermeerderen als een gek hahaha had in 3 mnd van 8 ineens 50 stuks in mijn vorige bak dacht dat ik gek werd.
Groetjes
Esmeralda

De overige vissen kunnen wel hoor. Ik heb zwaarddragers nu in een meterbak zitten. En hoewel het theoretisch het minimale is vind ik dat ook niet kunnen en moet ik toch minimaal naar de 120. Die staat dus ook in de planning.

Altijd leuk een nieuwe bak. Je hebt nu het idee om zwaarddragers, neon tetra's, kardinaaltetra's en eventueel roodkopzalmpjes (ik neem aan dat je deze bedoeld) te nemen. Ik zou je willen aanraden om in een 60 cm bakje maar een schoolvis te nemen en daar dan een mooie school van te maken. Eventueel zou je dan nog een klein blijvende corydoras soort op de bodem kunnen doen. Een koppel A. borellii zou eventueel ook kunnen (ipv corydoras), maar hiervoor is 60cm op het randje. Misschien een betere optie is om een groep garnalen er in te zetten en eventueel nog iets van slakken.

Kardinaaltetra's zijn echte baantjes trekkers en komen vele malen beter tot hun recht in een groter aquarium. Dit geldt in mindere maten ook voor de roodkopzalmpjes. De neon tetra's kunnen prima in 60 cm, maar er zijn nog een aantal scholenvissen die prima in jou bak kunnen. Van de door jou gekozen vissen zou ik dus de neon tetra aanraden, maar kijk vooral nog even rond naar wat nog meer mogelijk is. Er is niet heel veel mogelijk in een 60 cm, maar toch is er nog aardig wat keus.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan