Eindelijk is het dan zover Juwel Rio 450 Amazone biotoop voor Maanvissen in de maak (Edje555).


edje555

Well-known member
Lid geworden
11 november 2015
Berichten
1,316
Leeftijd
53
Inmiddels is de Bak alweer een week geleden opgestart met een bestaand draaiend Eheim Professional 4+ 600 filter van het oude Aquarium vol met bacterien terwijl het interne filter rustig kan indraaien is na een week al het koppel maanvissen overgegaan vanuit de Rio 180 samen met 7 Kardinaaltjes om een beetje afval stoffen in de bak te krijgen wat het indraaien van het interne filter sneller zal gaan.
Niet gevreest er draait een ingedraaid filter op het water dus voordat er meteen commentaar wordt geleverd over te snel vissen plaatsen, nu zullen 2 Maanvissen en 7 Kardinaaltjes erg weinig problemen opleveren met 450 liter water.
Op dit moment nog druk bezig met houtstukken te plaatsen en op maat maken, ook komen er nog 2 grotere planten bij Enichdoras Bleri en Ozelot red flame maar verder moet het geen Hollandse plantenbak gaan worden maar wel veel houtstukken.
Als bodem gewoon filterzand met bij de planten voeding kleibollen en rootsticks omdat een voedingsbodem vaak na 2 a 3 jaar is uitgewerkt en ook zo de kans op bodemrot ook veel kleiner is.
Achtergrond houd ik altijd simpel zwarte achterplaat en geen achterwand, ja er zijn hele mooie Amazone achterwanden maar ben nooit fan geweest om in het Aquarium achterwanden te plaatsen.. het neemt liters water weg en kan ook nog gaan verkleuren of vervagen in de loop van de jaren.
Co2 installatie ook eergisteren overgebouwd dus de plantjes komen ook niks tekort en kan nu tenminste mijn 2Kg fles in de kast kwijt bij het externe filter wat niet paste in de Rio 180 kast
Dus eindelijk.... na 2jaar wachten hij is er :D:br:
untitled3.png
untitled2.png
 
Laatst bewerkt:
Nooit geweten dat Juwel ook van die grote bakken heeft!

Waanzinnig zeg, de maanvisjes zullen er blij mee zijn.
Erg leuk ingericht ook, veel plezier van de bak!
 
Nooit geweten dat Juwel ook van die grote bakken heeft!

Waanzinnig zeg, de maanvisjes zullen er blij mee zijn.
Erg leuk ingericht ook, veel plezier van de bak!

De rio 450 en Vision 450 zijn ook de twee grootse serie Aquariums die je kunt krijgen van Juwel, groter paste niet ander was er wel een 2meter bak gekomen van 700liter.
 
Leuke bak Ed. Veel plezier ermee. !

Ga je nu de manen ook vergroten qua groep of laat je het zo?
 
Leuke bak Ed. Veel plezier ermee. !

Ga je nu de manen ook vergroten qua groep of laat je het zo?

Er komen 8 of 10 maanvissen bij om een groep te vormen, hoop alleen dat het goed gaat met het oudere koppel die al 2jaar bij elkaar zijn en regelmatig wel eens een mislukt legsel ergen tegen aan dumpt maar verder nooit geen jongen gehad.
Nu zaten ze in een Rio 180 met andere vissen dus kans dat ze nu wel weer een legsel gaan geven die misschien dan ook zal uitkomen zolang er nog geen andere maanvissen bij geplaatst worden..dus wie weet.
De groep ga ik pas over een week of 4 uitbreiden als het internefilter ook is in gedraaid en waarschijnlijk groepje 15-20 stuks Corydoras toevoegen om de zandbodem lekker te laten doorwoelen, daarna kunnen de overige 7 Kardinalen ook over vanuit de rio 180 naar hun nieuwe huis.
Verder wil ik wel nog wat drijfplanten toevoegen om het licht wat te temperen en het water wat bruiner maken om een echt Amazone biotoop te krijgen, er liggen al elzenproppen in en misschien even kijken voor Catalpablad en wat kokosdoppen.
 
Mooi begin zo, dat stuk hout wat nu drijft/hangt blijft zo bovenin? staat wel gaaf
 
Er komen 8 of 10 maanvissen bij om een groep te vormen, hoop alleen dat het goed gaat met het oudere koppel die al 2jaar bij elkaar zijn en regelmatig wel eens een mislukt legsel ergen tegen aan dumpt maar verder nooit geen jongen gehad.
Nu zaten ze in een Rio 180 met andere vissen dus kans dat ze nu wel weer een legsel gaan geven die misschien dan ook zal uitkomen zolang er nog geen andere maanvissen bij geplaatst worden..dus wie weet.
De groep ga ik pas over een week of 4 uitbreiden als het internefilter ook is in gedraaid en waarschijnlijk groepje 15-20 stuks Corydoras toevoegen om de zandbodem lekker te laten doorwoelen, daarna kunnen de overige 7 Kardinalen ook over vanuit de rio 180 naar hun nieuwe huis.
Verder wil ik wel nog wat drijfplanten toevoegen om het licht wat te temperen en het water wat bruiner maken om een echt Amazone biotoop te krijgen, er liggen al elzenproppen in en misschien even kijken voor Catalpablad en wat kokosdoppen.
Mooie bak al.
Wat bij mij goed helpt voor het kleuren van het water is het magrove hout van hornbach.
 
Heel gaaf! Dat drijvende hout blijft drijven of komt dit nog net als de rest te staan?

Denk dat hij blijft drijven/hangen en dan lijm ik er javamos op of een ander type mos, je hebt ook mos dat een beetje op een kleine varen lijkt en naar beneden hangt met de het groen.
Wel moet er nog een groot stuk kienhout naast het hout met Javavaren komen en op het internefilter mos of javavaren laten groeien dus ik heb nog plannen zat en ideeen.
 
Mooie inrichting edje,genoeg zwemruimte en een bodem die ook niet te druk is,kunnen de vissen wel waarderen en ook makkelijker voedsel oppakken.Ik ga t.z.t Ook over naar Maanvissen iets van santa isabel denk ik en misschien via Jos,maar eerst eens proberen om in de komende Maanden een liefhebber voor mijn discusvissen te vinden,maar de maanvis in het geheel heeft mij op of in positieve zin geraakt,na heel veel jaren mag ik toch wel overschakelen.
 
Mooie inrichting edje,genoeg zwemruimte en een bodem die ook niet te druk is,kunnen de vissen wel waarderen en ook makkelijker voedsel oppakken.Ik ga t.z.t Ook over naar Maanvissen iets van santa isabel denk ik en misschien via Jos,maar eerst eens proberen om in de komende Maanden een liefhebber voor mijn discusvissen te vinden,maar de maanvis in het geheel heeft mij op of in positieve zin geraakt,na heel veel jaren mag ik toch wel overschakelen.

Bedankt, ja ben er zelf ook wel tevreden over om dit keer wat meer ruimte te in de bak te houden in plaats van een hollandse plantenbak, En wat Elzen stammen al niet kunnen doen in een Aquarium en nog gratis zelf afgezaagd en laten drogen.
Wat drijft zijn oude Elzen stammen die op de grond lagen die wat verkurkt zijn wel goed schoon geschrobt en laten weken natuurlijk maar geeft een mooie effect in de bak, vroeger deden we niet anders omdat kienhout mondjes maat te verkrijgen was en peperduur.
Discus zijn prachtige vissen maar ik heb ze bewust niet genomen omdat het soms zorgen kindjes kunnen zijn + het water moet zo 27graden zijn bij de gekweekte discus wanneer je ze geen runderhart en dergelijk gaat voeren anders zit je wel op 29-30graden.
Maanvissen zijn een pak makkelijker en zeker de Scalare die niet al teveel eisen stelt aan het water en met een temp van 25-26 graden het prima doen mits je ze niet teveel eiwitrijke voeding gaat geven dan mag het water ook wel naar 27graden.
Altums zijn wat lastiger maar neem de Scalare mooier en ronder kwa groote zal het niet zoveel uitmaken dan de Altum die hoger wordt maar minder mooi rond zoals een discus en de Scalare.
 
Mooie bak!!! Hoe bevalt ie tot nu toe? Heb ik nu goed gelezen dat je zowel een externe als een interne filter hebt draaien?
 
Ed heeft al een paar jaar niets gepost dus ik weet niet of de bak er nog is maar misschien reageert hij op onze posten hier.
 

Terug
Bovenaan