Eindelijk weer een aquarium!


RoJo

Member
Lid geworden
16 maart 2021
Berichten
6
Locatie
Groningen
Hallo!

Wat heb ik de afgelopen tijd al veel gelezen op dit forum. Erg fijn dat deze omgeving bestaat en nu is het moment daar om onderdeel van deze community te worden en een bijdrage te leveren.

In mijn tienerjaren struinde ik veel door de weilanden en hing regelmatig met mijn hoofd boven de sloot. Op zoek naar waterbeestjes (macrofauna) en visjes. Soms gingen ze mee naar huis om er in een aquarium nader kennis mee te kunnen maken. Rond mijn 16 schakelde ik over naar een tropisch gezelschapsaquarium (80x40x40). Ik vond vooral vissen en planten leuk en hield me amper bezig met techniek. Uiteindelijk ging ik uit huis om te studeren en stopte vooral om praktische redenen met de hobby.

Nu 25 jaar later is eindelijk het moment daar om weer visjes in mijn woonkamer te zien rondzwemmen. :giggle:
Vorige winter heb ik behoorlijk wat tijd gestoken in het oriënteren op een aquarium en inlezen in veel mogelijkheden t.a.v. techniek en inrichting. Een paar dingen heb ik scherp, het wordt weer een gezelschapsaquarium (zoet) en ik wil er een plantenrijke bak van maken. Verder moeten er nog heel veel keuzes worden gemaakt....
Keuzes, keuzes, keuzes. Ik hoop er op dit forum de noodzakelijk input voor op te doen om ze te maken.

De kop is er gelukkig af.
Sinds dit weekend ben ik de trotse eigenaar van een Akvastabil Move 130 (130x50x59) met meubel met een Juwel Helialux 120 (met Smart control). Ook heb ik vanwege de planten al besloten om ook bodemverwarming toe te passen (JBL Protemp b40).

Wordt vervolgd. Groet,
Ronald
 

Bijlagen

  • IMG_20210314_213731__01.jpg
    IMG_20210314_213731__01.jpg
    394.4 KB · Weergaven: 109
Welkom Ronald.
 
  • Leuk
Waarderingen: RoJo
Welkom... mooie maat bak.
Succes met aansluiten en de inrichting.

Leukste fase vind ik.
 
Dankjewel Daniel.

Inderdaad. Ga er rustig de tijd voor nemen. Liever langzaam en goed dan overhaast en later tegen problemen aan lopen.

Ronald
 
Succes!
 
  • Leuk
Waarderingen: RoJo
Welkom en veel plezier! Ik heb de Fusion 130 van Akvastabil staan met dezelfde verlichting, erg mooi! Heb je hem inclusief de adapter/controller?
 
Welkom en veel plezier! Ik heb de Fusion 130 van Akvastabil staan met dezelfde verlichting, erg mooi! Heb je hem inclusief de adapter/controller?
Ja, ik heb lang zitten wikken en wegen en dit aquarium uiteindelijk gekocht zonder in het echt te hebben gezien. Spannend, maar totaal geen spijt van. Ik heb zelfs even overwogen om er voor naar zuid Denemarken te rijden. Dat is een wel een ritje, maar vanuit Noord NL in een lange dag te doen. Scheelde een paar honderd euro, maar wel een heel gedoe en in de huidige tijd niet uiteindelijk onhaalbaar... En als er dan iets mis is...

De lamp ziet er heel degelijk uit en ik ben heel benieuwd naar het resultaat met een ingerichte bak. En inderdaad met de controller. Het is een investering maar straks wel lekker makkelijk. :)
 
Welkom terug in de hobby en welkom op het forum! :DD Ben benieuwd wat je van de bak gaat maken. --> Fotoalbumpje maken een idee?
 
Welkom terug in de hobby en welkom op het forum! :DD Ben benieuwd wat je van de bak gaat maken. --> Fotoalbumpje maken een idee?
Dankjewel.
Ja prima! 👍
Zodra ik wat beelden te delen heb zal ik er eentje aanmaken.
 
Oké even een update

De keuze voor het externe filter is gemaakt. Na lang wikken en wegen (alles heeft zo zijn voor en tegens) is het een Oase Biomaster 600 thermo geworden (filtermedia nog wat pimpen). Samen met de bodemverwarming van JBL moet die de bak hopelijk warm kunnen houden.

Inmiddels sta ik op het punt om de pomp via de interne doorvoer aan te sluiten en daar dient zich het volgende keuzemoment al weer aan...⁉️😱.

De Akva Move beschikt over 3 gaten in de bodem voor een doorvoer; 2 links, 1 rechts. Aanvankelijk was ik van plan om 2 te gebruiken voor de invoer en uitvoer van de pomp. De 3e leek me handig om te gaan gebruiken voor een aansluiting voor waterwissels.

Nu heb ik echter met het oog op een goede stroming overal in de bak het volgende idee:unsure:

Ik gebruik de rechter van de twee doorvoeren links voor de uitvoer van de pomp door via een verticale PVC buis en 90 graden bocht een spraybar boven in het midden van de achterwand te plaatsen. Zie foto rode lijn + spraybar op onderstaande foto

IMG_20210328_203921__01.jpg

Op de overige doorvoeren rechts en links (blauwe pijltjes) plaats ik een kort pijpje met korf voor de invoer richting het filter. In de kast koppel ik beide slangen via een T-stuk alvorens ze via één slang de Biomaster in gaan. Theorie is dat stroming boven van achter naar voorruit gaat en daar naar beneden afbuigt langs voorruit. Door zowel een afvoer links en rechts te hebben zal de stroom zich hopelijk splitsen en zowel linker als rechter kant daardoor geen dead spots hebben. Moet kunnen toch?? 😁

O ja, tussen één van de slangen van de aanvoer wil ik een dubbele kraan zetten zodat ik deze doorvoer indien nodig ook kan gebruiken voor waterwissels.

PS1 Er komt nog een achterwand in dus die "mooie" houtconstructie (er hangt een TV aan) verdwijnt nog.
PS2 Zowel mijn banksaldo als vrouw zijn nog niet toe aan een 2e pomp dus ik ga het eerst uitsluitend met de Biomaster proberen 😬
 
Leuk hoor! Misschien is het een idee om voor je nieuwe bak een fototopic te openen waarin je de vorderingen van je bak laat zien. Ik kijk uit naar het vervolg!
 
  • Leuk
Waarderingen: RoJo
Leuk hoor! Misschien is het een idee om voor je nieuwe bak een fototopic te openen waarin je de vorderingen van je bak laat zien. Ik kijk uit naar het vervolg!
Ga ik binnenkort zeker doen.
 

Terug
Bovenaan