Eindelijk weer eens iets aan mijn vijvers gedaan...


Giebeltje

Well-known member
Lid geworden
30 juni 2019
Berichten
2,823
Locatie
Hakketakkebos
Heel lang geleden heb ik een drietal waterschildpadden in een 200 l aquarium overgenomen. Deze bak stond hier in de huiskamer, en hij stonk gruwelijk. Dus het eerste wat ik deed was in de tuin twee vijvers graven. Ik dacht namelijk dat ik in een vijver vissen kon houden, en in een vijver waterschildpadden. Dus schildpadden in de vijver, en de bak is nu mijn aquarium met sluiers. De waterschildpadden zijn uiteindelijk doodgegaan, en in de vijver leefden voornamelijk kikkers en af en toe zelfs een salamander. Maar in de loop van de tijd kreeg ik steeds minder tijd en raakte door mijn werk dermate overbelast dat ik voortdurend last van mijn rug had. De vijvers raakten lichtelijk overwoekerd. Ieder voorjaar bloeiden de gele lissen en de moerasandoorns dat het een lieve lust was, maar gaandeweg raakte alles vol met vallend blad. Het bruggetje was na bijna twintig jaar ook zo goed als vergaan en dus rijp voor de afvalcontainer.

DSC04787.JPG DSC04786.JPG

Dat was toen. Inmiddels moet iedereen thuisblijven en gaat aan het klussen. Ik dus ook. Ondanks fysieke beperkingen, is het toch fijn om in het zonnetje met de vijver bezig te zijn. Ik heb inmiddels emmers vol met halfvergaan bladmateriaal uit de linker vijver gehaald. Ook heb ik een voorgekweekte roze waterlelie in de linker vijver gezet, en ga komende maand waterkers in het moerasgedeelte van de rechter vijver zaaien.

Vanmiddag werd ik ook nog verrast: er was geen kikker te zien, maar er kwam wel iets naar de oppervlakte van de rechter vijver zwemmen dat snel weer wegdook. Toch een salamander?

Ik heb inmiddels voor een outdoor quarantainebak voor een van mijn mijn sluierstaarten ( aquarium binnen) een beluchtingspomp op zonne-energie besteld. Als de nachten minder koud zijn, gaat ze een paar dagen in deze bak. Als de vis haar kuur heeft gehad, gaat dit pompje bij de rechter vijver. De oude decoratie uit mijn aquarium ligt inmiddels op de oever van de vijver. Binnenkort zal ik foto's maken.
 
En hij is inmiddels nog veel groener ( dat was in 2004, daarna kwam de reuzenbamboe van de buren onder de heg door)... Heerlijk voor vogeltjes, vlinders en andere insecten. Inmiddels hangt er ook een nestkastje en een insectenhotel. Kleine beestjes zoals kikkers, padden, salamanders en woelmuisjes heb ik ook wel eens in de tuin gezien. En ook kom ik weleens een egeltje tegen. We hebben appels, bramen, frambozen, kruisbessen en zevenblad, dat ik in de keuken gebruik. Afgelopen week heb ik bloemenmengsels en keukenkruiden gezaaid.
 
Laatst bewerkt:
Toch maar in deze coronatijd iets aan de tuin gaan doen, en ook een beetje aan de vijver. Daar zitten inderdaad salamanders in. Ik heb alleen net gelezen dat ze beschermd zijn en dat je hun leefgebied niet mag verstoren. Dus heb ik ze vandaag maar een portie watervlooien gebracht, en heb geprobeerd om ze te filmen. Maar dat is nog niet gelukt helaas.

IMG_0590.JPG


https://youtu.be/LHt1-psib5M
 
Afgelopen week maar weer eens verder gegaan met de vijvers. Komende week nog maar wat troep verwijderen, en plantjes erin zetten. En dan misschien over een poosje visjes in de grootste van de twee ( foto 2). Simpele goudvisjes of Notropis chrosomus, die zijn ook winterhard...
95A74ED8-10DF-4978-9413-2AEF8E695F7A.jpeg
1D5B6C5F-908E-4B41-B5D1-66F375CE0273.jpeg
043AEEE0-332D-4B5C-AE4A-FBA273D7779C.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Deze was zeker 80 cm diep, maar het meest ondiepe ( moeras)gedeelte blijkt nu lek te zijn. Ik had hem in het najaar een keer gevuld, en het water blijft staan ongeveer 20 cm onder het oorspronkelijke niveau. Dus hij zal nu een cm of 60, 70 diep zijn. Nog steeds voldoende voor een paar kleinere visjes. Vandaar dat ik ook aan die Notropis zit te denken. Er zit een soort drijvend eiland van Gele lis-wortels in, ik ben nu beetje bij beetje bezig dit weg te halen.
 

Terug
Bovenaan