Eindhoven (NL) - Heevis

Discussie in 'Aquariumspeciaalzaken en webwinkels' gestart door Dirk_boy, 5 feb 2011.

View Users: View Users
  1. Dirk_boy

Dirk_boy

Lid geworden:
    24 jun 2010
    Matige winkel. Sinds de zomer is de hele zaak verbouwd, het ziet er nu een stuk netter uit. Echter het personeel verkoopt nog steeds de verkeerde vissen aan klanten. Aan een vriend heeft deze zaak 2 prachtbarbelen verkocht terwijl hij al 5 fantoomzalmen heeft. Gevolg, erg drukke vissen en afgebeten vinnen.

Kwaliteit van het assortiment
    Schone bakken. Kwaliteit laat soms te wensen over.

Breedte van het assortiment (vissen en producten)
    Veel vissen, hout en toebehoren. Ook een ruime keus uit planten.

Klantvriendelijkheid
    Vriendelijk personeel. Niks op aan te merken.

Service
    Ik heb een lamp bij Heevis gekocht, deze bleek na 2 maanden al kapot te zijn. Ik kon helaas geen aanspraak maken op de garantie. Erg jammer. Ik moest dus een nieuwe lamp kopen.

Kennis van zaken
    Erg slecht. Personeel weet niet wat ze verkopen. Er worden verkeerde vissen verkocht die totaal niet in het visbestand van de klant passen. Winst lijkt belangrijker te zijn dan de leefruimte van de vissen.

Prijsstelling
    Over het algemeen goede prijzen.

2. TS
    TS
    Dirk_boy

Dirk_boy

Lid geworden:
    24 jun 2010
    Ik heb overigens afgelopen week de proef op de som genomen door aan een medewerker te vragen wat voor vissen ik kon plaatsen in mijn 60cm bak met grindbodem. Ik heb verteld dat ik al een scholenvis had.

De medewerkt wuifde met zijn hand langs de gehele muur met aquaria en vertelde me dat ik vrijwel elke vis kon nemen. Een extra scholenvis, barbelen, groot wordende algeneters, corydorassen,(terwijl ik grind heb), het was allemaal geen enkel probleem!
    Onbegrijpelijk!

3. Totoro

Totoro

Lid geworden:
    10 feb 2011
    Als nieuweling in aquariumland kreeg ik van velen de tip: "als je in Eindhoven woont ga je naar Heevis".
    Zij gaan dus uit van 1cm vis per liter!
    Ik ben heel blij dat ik hier lekker veel kan leren en dus hier een boodschappenlijstje kan maken en daar gaan halen. Qua prijs vallen ze wel mee.
    Het was dus niet zo gek dat ik, ook al ben ik nog lerende, een best vreemd gevoel kreeg bij de uitleg van medewerkers. Gewoon eerst hier leren en dan daar gaan halen en evt water laten testen.

4. GonzAlex

GonzAlex Guest

Productlijn van vooral Tetra en Sera. Nieuwe producten zullen wel goed zijn. De planten zijn van goede kwaliteit. Vissen zou ik er niet kopen, om deze reden:
    Ik heb destijds mijn zwaarddragers aan ze verkocht. Deze werden direct in een aquarium gedaan, zonder gewenning of wat dan ook. Ondertussen was ik plantjes aan het uitzoeken en voor ik de winkel weer uit liep, werden de pas uitgezette zwaarddragers al weer gevangen. Of dit nu ten goede komt aan de gezondheid van de vissen vissen?

Winkel is rommelig opgebouwd (twee panden samengevoegd tot ��n), maar staat wel vol en er is genoeg keuze. Ze zijn bezig met herinrichten, wat de uitstraling aanzienlijk verbeterd.

Klantvriendelijkheid
    Doordeweeks zijn ze klantvriendelijker dan in de weekenden. Op zaterdagen is het er druk, dus nemen ze zeer weinig tijd voor je. Op zaterdag testen ze je water niet op PO4, ivm de tijd.

Service
    Weinig ervaring mee. Wel gemerkt dat een klant zonder problemen zijn zee-egel kon terug geven (financi�le afhandeling zou later geregeld worden).

Kennis van zaken
    Bij enkelen aanwezig, maar zeker niet al het personeel heeft kennis van zaken. Een personeelslid wist bijvoorbeeld niet wat een onderwaterpomp was.

Prijsstelling
    Ze zijn niet duur, vandaar dat ik er soms kom. Als ik weet wat ik nodig heb (planten en/of techniek).

5. mark@gup

mark@gup

Lid geworden:
    7 nov 2010
    kwaliteit van het assortiment
    er zijn genoeg aquariums enzo maar de vissen zien er niet allemaal even goed uit net zoals de planten.
    er zijn genoeg producten maar de vissen zijn over het algemeen standaard wel hebben ze er ook nog zee vissen.
    klantvriendelijk
    redelijk licht aan wie je helpt ik vroeg of iemand kon helpen maar ik werd maar niet geholpen (volgensmij omdat ik er niet uit zag als een big spender (13 jaar) maar niet fijn als je een half uur moet wachten om een medewerker te krijgen.
    service
    goed je kan er zo iets ruilen en zelfs je geld terug krijgen.
    kennis van zaken
    Erg slecht, maar dan ook echt. Bijvoorbeeld ik was in de winkel en een meneer vroeg ik wil een algeneter voor mijn aqua (30l) kreeg hij 5 chinese algeneters aangesmeerd die 14 cm kunnen worden en een ander jongetje kreeg zoveel vis mee dat zn bak zal uitpuilen. En ik wou endler guppen maar de verkoper wist het verschil tussen gup vrouwtjes en endler gup vrouwtjes dus moest ik aanwijzen welke het moesten zijn.
    prijsstelling
    redelijk maar 2.5 euro voor een vuurgarnaal vind ik toch echt te veel.

6. AMR-Vissen

AMR-Vissen

Lid geworden:
    22 apr 2011
    Vissen zijn van erg slechte kwaliteit. Veel doden vissen in de "showbakken" Rest van de producten zijn prima.

Zeer veel vis keuze, maar ook hier geldt kwantiteit is geen kwaliteit.

klantvriendelijk
    Men probeert altijd het beste beentje voor te zetten. Enkel is het vaak wachten en wachten tot dat er iemand tijd voor je heeft.

service
    Redelijk, na slecht advies vanuit hun kant. Een gratis fles waterverbetering gekregen terwaarde van �10 maar ben wel voor �50 vis kwijt.

kennis van zaken
    Is wel aanwezig enkel vind met winst maken belangrijker. En dat vind ik zeer ernstig vandaar dat ik er niet meer kom. Als ik advies vraag aan een verkoper wil ik niet belazerd worden. Wanneer ik in de winkel sta ben ik toch al wel bereid om iets te kopen, geef me dan ook de juiste informatie.

prijsstelling
    Voor niet levende producten is men zeer scherp geprijsd. Alleen de prijs voor de vissen is waardeloos. Vissen die in slechte conditie zijn horen geen prijs te hebben. De dieren daar zijn helaas van erg slechte kwaliteit. Men moet opzoek gaan naar andere leveranciers/kwekers.

Samengevat:
    Winkel met veel mogelijkheden, men dient enkel wat punten snel te gaan verbeteren. Uitstraling was erg rommelig etc, daar is men nu mee bezig en dat gaat ook goed komen.

Het belangrijkste echter in een aquariumspeciaalzaak vind ik de vissen. De vissen zijn op dit moment van erg slechte kwaliteit. De discussen zijn aan de magere kant, er zijn veel dode vissen in de showbakken en de vissterfte bij thuiskomst is hoog. Een kennis heeft daar laatst 6 guppen gekocht en binnen 4 weken alle guppen dood. De rest van de vissen bleef prima in leven het lag dus niet aan het aquarium maar echt aan de vissen.

Het personeel, dient minder aan winst winst winst te denken en meer aan kwaliteit. Geef eerlijk advies maak mensen wegwijs in aquariumland en voor je het weet kopen ze iedere week weer iets nieuws. Personeel zou ook moeten proberen om bij te houden wie eerst aan de beurt is. Wie staat er al lang te wachten help deze dan eerst. Kortom een hoop verbeter punten ik zal er binnenkort nog eens langs gaan om te kijken of het al verbeterd is.

7. Isje

Isje

Lid geworden:
    11 sep 2011
    Ben het er helemaal mee eens!Ze helpen je wel goed maar de ene zegt dit en de andere weer dat!Ging het water weer laten testen en moest Bio Nitrovec in m`n aquarium doen en toen ik het water een week later ging testen was m`n no3 goed maar was er toen ik die Bio Nitrovic kocht niet bij gezegt dat ik m`n visje niet mocht voeren. Mag ze nou dus 4/5 dagen niet voeren en tot die tijd moet ik dagelijks Safe start Live bacteria geven en ga morgen maar weer laten testen.Dus ben zeer benieuwd...Personeel is wel aardig en behulpzaam!!

8. Frits v. Halbekker

Frits v. Halbekker

Lid geworden:
    27 apr 2012
    Ik ben overigens laatst bij heevis geweest en alles zag er tip top uit na de verbouwing. Ik bergijp niet dat jullie zeggen dat het bij hun alleen maar om de winst gaat. De service is daar namelijk helemaal perfect.

bijv.: Laatst heb ik daar een rio 300 aangeschaft. Ik was nog niet zo bekend in de Aquarium branche en wist niet zo goed waar ik moest beginnen. Heevis heeft dit mij helemaal tot in de details uitgelegd, ze hebben alle tijd voor mij genomen. Ik kreeg hierbij een boek mee waar de verschillende vis keuzes in stonden en kreeg nog enkele tips. Dit is nu 3 weken geleden ondertussen heb ik mijn water vaak gratis laten testen totdat ik er op advies van de heevis vissen in mocht doen. Mijn aquarium ziet er nu super uit de vissen doen het goed en de planten staan er mooi bij.

heevis is voor mij de beste aquarium speciaalzaak met de beste service!

9. NiekB

NiekB

Lid geworden:
    24 apr 2013
    Qua planten wel tevreden, qua vissen niet bepaald, sommige houden het al 2 jaar vol, andere nog geen half jaar. Ook de bakken in de winkel ogen niet altijd even fris, metname in de wat vollere bakken zie ik regelmatig een dode vis liggen en dat is voor mij al een teken om niks (meer) te kopen.

Keuze is wel ruim te noemen, van kleine dingen tot nieuwe aquarium

Klantvriendelijkheid
    Duurt soms even voor je geholpen wordt maar er wordt wel de tijd genomen

Service
    Altijd behulpzaam

Kennis van zaken
    Wisselende meningen en uitingen over bepaalde zaken, ga met 1 vraag naar 4 verschillende medewerkers en je krijgt 4 totaal verschillende antwoorden. Zeker voor een beginner is dit niet fijn.

Prijsstelling
    normale prijsstelling

10. vivalavief

vivalavief

Lid geworden:
    15 mei 2013
    Vandaag ben ik ontzettend goed geholpen bij Heevis.Ze hebben mij eerst lekker laten lopen in die grote ruime winkel,wat ik overigens heerlijk vind.Beter als agressief verkoop gedrag.Toen ik bij de toonbank stond kwam er direct een man naar me toe en luisterde aandachtig naar mijn verhaal als beginnende "aquariaan".Ze hebben mijn water getest en ze concludeerde dat mijn nitriet gevaarlijk hoog was voor mijn guppys.Ik kreeg enkel een gratis zak "vies" aquariumwater mee met uitgebreide uitleg wat ik verder moest doen,advies om over 3 dagen terug te komen.
    Ik ga daar zeker terug komen en niet alleen om mijn water gratis te laten testen.

Tijdens mijn wandeling in de winkel heb ik geen dode of overbevolkte bakken gefrustreerde vissen gezien hoor en heb echt goed gekeken.Alle vissen,garnalen,kreeften,enz. zagen er goed uit evenals de plantjes.De winkel is een beetje rommelig maar goed dat mag de pret niet drukken.

11. Nix

Nix

Lid geworden:
    7 dec 2007
    Ik hoorde deze week een verhaal over deze winkel wat ik zo slecht vind dat ik het hier toch even wil delen:

Een vriend van mijn broertje heeft afgelopen week een aquarium opgezet. Hij heeft geen ervaring en is naar Heevis gegaan voor advies.
    Helaas had hij mij niet gevraagd of zich eerst ingelezen, maar dat een winkel zo slecht zou adviseren (hij vertrouwde op hun expertise) had ik ook niet verwacht.
    Ik hoorde het helaas pas toen het aquarium al bijna een week stond.

Ze hebben hem in mijn ogen een compleet verkeerd visbestand verkocht.
    Wat ik ook zeer kwalijk vind is dat hij het aquarium afgelopen dinsdag op had gezet en ze hem woendag, toen hij daar was, de vissen hebben verkocht. Dat zou makkelijk kunnen en water testen zou absoluut niet nodig zijn.

Dit is het bestand:
    1x plakvis (ik weet niet welke, hopelijk blijft die klein)
    2x mini haaien (waarschijnlijk arius seemani toen ik plaatjes liet zien)
    2x olifantvis
    5x tetra
    5x mini schoolvisjes (blauw streepje)
    1x betta

Nou heb ik zelf ook nog steeds heel veel te leren maar dit lijkt me zo ongeveer het slechtst mogelijke bestand voor een 80cm aquarium

-De haaien worden veel te groot lees ik overal
    -De olifant-vissen moeten eigenlijk met meer in een veeel grotere bak wordt ook op alle fora duidelijk
    -De betta zijn vinnen zijn niet veilig denk ik in dit gezelschap, verder heb ik geen verstand van betta's
    -2 verschillende scholen in een bak van dit formaat lijkt me ook niet de beste keuze, voor de vissen niet fijn en oogt waarschijnlijk onrustig
    -Denk dat de tetra's ook op het menu gaan verschijnen
    -Het is maar te hopen dat de plakvis een variant is die klein blijft, maar dat weet ik niet, zou kunnen natuurlijk
    -Alles erin na 1 dag is belachelijk
    -'Water testen is niet nodig' ben ik het ook niet mee eens als je alles er na 1 dag in zet

Corrigeer me aub als ik het fout heb, ik wil een winkel natuurlijk absoluut niet slecht beoordelen als ik het zelf verkeerd heb.
    Na alles wat ik de afgelopen jaren heb gelezen lijken dit me echter geen verstandige keuzes.

Ik heb hem aangeraden de olifant-vissen en mini-haaien zo snel mogelijk terug te brengen, maar dat wilde hij niet zomaar aannemen want volgens de winkel zou dat absoluut geen probleem zijn.
    Ook heb ik hem aangeraden elke dag wat water te verversen, 25% en als er echt symptomen van een nitrietpiek optreden 50% per dag.

12. Jones

Jones

Lid geworden:
    23 feb 2011
    Je hebt helemaal gelijk. Belachelijk bestand!

Olifantsvissen zijn alleen geschikt voor de zeer ervaren aquariaan. Arius seemani wordt niet alleen veel te groot, maar is ook nog eens een brakwater scholenvis.

Stuur die knul maar eens naar dit forum ;) , anders wordt zijn eerste aquarium-ervaring een zeer onplezierige.

13. w3bcr4wl3r

w3bcr4wl3r

Lid geworden:
    27 mei 2013
    Haha mini-haaien in een 80 cm bak. Heb nooit begrepen dat mensen die houden.

Mijn vriendin heeft ze gehad in een 4 meter bak en uiteindelijk groeide ze daar ook uit. Belachelijk.

Is toch wel erg dit vaker te lezen, ook in een winkel, dingen te horen waar je eigenlijk meteen wat van wil
    zeggen maar waar het resultaat zal zijn dat de winkelier je naar buiten begeleid :P Als ik zo'n dingen hoor
    in een winkel, ben ik gelijk weg en heb ook de laatste stap daar gezet dan.

14. Nix

Nix

Lid geworden:
    7 dec 2007
    Ok bedankt voor jullie reacties, toch fijn om de weten dat mijn verhaal klopt en ik ze niet vals beschuldig. Al had ik voor de visjes liever gehad dat ik ongelijk zou hebben.

Ik heb hem inderdaad meteen na mijn post naar dit forum verwezen, en naar de aquariumwinkel waar ik altijd heen ga en ontzettend goede ervaringen mee heb.

Hopelijk houden aquarianen, en vooral beginners, er rekening mee dat het advies in deze winkel niet zomaar aangenomen moet worden.

15. Joshua1302

Joshua1302

Lid geworden:
    17 mei 2013

HAHAHA vast een medewerker van heevis!

Goed dat ik het hier lees, want wilde aankomende zaterdag daar heen gaan.

16. debke1991

debke1991

Lid geworden:
    29 jun 2013
    ook ik heb redelijk slecht advies gekregen over mijn 2 cichliden en een algeneter in een 60 cm bak wat volgens hun wel kon.. verder wel goede service en water gratis laten testen..

17. Ferry

Ferry

Lid geworden:
    8 jul 2013
    Even een Reactie op Nix,
    Ik ken Nix dus en dat verhaal wat hij heeft getypt gaat dus helaas over mij!
    Ze kwamen heel vriendelijk en behulpzaam over. Het leek alsof hij ontzettend veel verstand had van vissen. Ik heb zelf geen ervaring met aquaria en ging er vanuit dat hij wist waar hij over praatte. Ik had ook geen voorkeur voor een bepaalde vis, had ik dit wel dan had ik natuurlijk eerst informatie opgezocht op internet. Aangezien dit niet het geval was ben ik op het advies van de verkoper afgegaan. ( het waren tenslotte de vissen die ik het leukste vond en ze konde nog bij elkaar ook )?!

Helaas hebben de vissen het niet gered, ik heb achteraf gezien te laat ingegrepen en zijn Helaas overleden ( R.I.P )

Ik ben uiteindelijk na veel overwegen toch terug gegaan, ik twijfelde of het nut had aangezien er op het bonnetje ook geen visnamen oid stond. Dus ging er vanuit dat ik geen poot had om op te staan. Ik ben dus terug geweest, hij was het er niet mee eens dat het een slechte combinatie was! Zijn ervaring vertelde dat het wel kon! Ik heb een hele strijd met hem gehad hier over en hij wilde niet toegeven. Ik moest maar met wat water langskomen en dan zouden we verder praten. Volgende dag stond ik dus op de stoep, met water. wat blijkt het water was goed. Iets te hoge ph waarde maar dit zou geen rede moeten zijn voor de overleden vissen. Uit eindelijk heb ik mijn geld terug gekregen. Maar hij heeft nog steeds niet toegegeven dat het een slechte combinatie was. Ik ga er nu wat decoratie voor halen denk ik. en vervolgens ga ik Naar Coenen in best!

18. kouwtje

kouwtje

Lid geworden:
    18 sep 2009
    Lastig hoor, dit....
    Mijn ervaring was erg positief, bij de aanschaf van onze eigen 60cm bak.
    Heel goed geadviseerd, zowel voor het opstarten, de bewoners als de planten (op ��n terrariumplant na..).
    Altijd alleen vis meegekregen als ik eerst aquariumwater bij me had dat getest werd en goed bleek te zijn.
    Lang niet meer geweest en blijkbaar is er toch e.e.a. veranderd...
    Vriendin van me ook totaal niet goed geadviseerd vorig jaar:
    60cm (goedkoop) aquarium met herrie-pomp, slechte lamp etc.
    visbestand: 2 platy's , een pleco (!), 4 barbelen, 5 guppen... lijkt echt nergens op.
    mooie plastic planten want 'daar hoef je niet naar om te kijken'..... zucht.
    Jammer, erg jammer.
    En dan te bedenken dat dit een 'echte' LFS is.
    Overigens is Coenen in Best inderdaad goed, maar ik vind ze veels te duur (3,50 voor een vuurgarnaal!)....

19. NiekB

NiekB

Lid geworden:
    24 apr 2013
    Qua prijs zitten ze wel goed. Afgelopen weekend bij Coenen geweest voor Pauwooggrondels en daar vroegen ze 9,50 p/s. Bij Heevis was die 5,95 p/s dus een behoorlijk verschil. Verder verschilt het echt wie je helpt.

20. Meliaeris

Meliaeris Guest

Goed om dit te lezen.. Ik heb mijn aquarium nu een maand of twee en er zijn al een stuk of 4 planten en een paar vissen doodgegaan. Ook heb ik nu roodkopzalmen (in een bak van 60 cm) waarvan ik nu al een aantal keer heb gehoord (op dit forum) dat dat te klein is.

Verder heb ik een keer 6 kleine garnaaltjes gekocht en die bij mijn tetra's neergezet. Nooit meer gezien. Ging ik terug, kreeg ik de reactie: jaa duh, die zijn natuurlijk opgegeten!
    Ik dacht: ja hallo, ik heb aan jullie gevraagd of ze erbij konden! Gelukkig wel financieel gecompenseerd, maar erg zonde van de mooie garnaaltjes..

Wat is een beter alternatief als je in Eindhoven woont? Ik ben voor de opstart van mijn aquarium naar budget fish gegaan (http://www.budget-fish.nl/home/). Misschien dat die hier ook wel zitten, want volgens mij waren het hobbykwekers. Prima geholpen, volgens mij ook redelijk qua prijs, alleen een heel eind fietsen (20 a 30 minuten, ik heb niet altijd beschikking tot een auto) terwijl Heevis op 5 min afstand zit. Ik denk eraan in het vervolg maar weer naar Budget Fish te gaan. Goed voor de conditie!

21. fauflo96

fauflo96

Lid geworden:
    1 mrt 2012
    20 a 30 minuten valt toch wel mee Meliaeris :p

ronduit slecht. ben vorige week eens bij heevis weest te kijken. ik was er nog nooit geweest en had een nieuw NO3 testsetje nodig.
    heb uiteraard een tijdje door de winkel gelopen en de kwaliteit van zowel de vissen als van de planten vielen me erg tegen. veel dode vissen, magere vissen, volgepropte kleine kalen bakken met een hoop soorten bij elkaar. ook de planten vond ik er niet mooi uitzien, ook meerdere soorten welk helemaal geen aquariumplanten zijn gezien. met de zeewater vissen en lagere dieren vond ik het nog wel mee vallen. wat ik ook op vond vallen was het feit dat er in heel veel verkoopbakken bestanden zaten welk vermoedelijk terug waren gebracht door klanten. veel verschillende soorten etc. kwaliteit van producten zal wel voldoende zijn, al is het NO3 testsetje van colombo wat ik er heb gekocht ronduit slecht.

breedte van het assortiment
    ze hebben geen klein assortiment, vissen planten en techniek etc. is prima.

klantvriendelijkheid
    de klantvriendelijkheid vond ik behoorlijk tegenvallen. vond persoonlijk dat ik behoorlijk de winkel uit werd gekeken en een hoi of hallo kon er ook niet vanaf, laat staan of ik geholpen wilde worden wat ik persoonlijk wel fijn vind wanneer personeel dit doet.

service
    hier kan ik niet veel over zeggen, maar denk dat deze wel oke is.

kennis van zaken
    erg slecht, ik was hier door de weeks en er waren 4/5 man personeel. heb tijdens het rondlopen door de winkel enorm veel slecht advies voorbij horen komen van de verkopers richting klanten. eigenlijk was het personeel constant bezig met 1 medewerker erbij te halen welk nog wel wat verstand van zaken had.

prijsstelling
    hier heb ik weinig op aan te merken, moet zeggen dat ik de discussen wel behoorlijk prijzig vond. prijzen van andere vissen etc. heb ik niet zo op gelet.

verders vond ik de winkel enorm rommelig en alles lag maar door elkaar. het was echt een puinhoop in mijn ogen.

ze hebben nog een hele weg tegen als het gaat om kwaliteit van zowel advies als welzijn van de vissen,.

22. VorteX

VorteX

Lid geworden:
    21 mrt 2015
    Hallo aquarium liefhebbers,

Heeft iemand recente ervaringen met Heevis? Aangezien de de laatste update ca 1.5 jaar oud is.

Ik heb wel een anderhalf jaar een 30l bak maar vanaf morgen ga ik serieuzer aquarium genieter worden en word mijn Juwel Vison 180l geleverd.

Groetjes

23. Gala!!!

Gala!!!

Lid geworden:
    20 jul 2015
    Hallo allemaal,

Ben net lid geworden, eigenlijk speciaal om iedereen te waarschuwen. Koop niets bij Heevis in Eindhoven!
    Ik had ze een paar jaar gemeden omdat ik de toestand van de vissen en andere diersoorten slecht vond. Zieke en dode vissen, magere beesten, met kleur en glitter geverfde(!) appelslakken en teveel beesten in te kleine bakken.

Ik dacht, nu zullen ze alles wel in orde hebben. Ik nam vrijdag een vriendin, nieuwe aquariaan, mee om wat kardinaaltetra's en roodneuszalmpjes te kopen. De tetra's waren toevallig in de aanbieding 10 voor �9,95. We spraken af, ieder 5 tetra's te nemen, voor mijn en haar bak. We werden door een kleine man met lang haar geholpen, die ons mededeelde dat de vissen in de zak bij thuiskomst wel eens op hun zij zouden kunnen liggen..(!) En dat zou normaal zijn. Dat was een nieuwe voor mij, van kleur af gaan ja, maar vissen liggen niet op hun zij van stress. We waren een kwartier van huis, geen lange reis dus en bij thuiskomst was er al een dood en warempel die lag op zijn zij, ja!! Mijn vriendin de 5 roodneusjes en 5 tetra's in haar 60 liter bak overgewend en daarna de rest na rustig wennen overgezet bij mij bestaande groep van 9 kardinaaltetra's. Ik heb een 200 liter bak.
    Ik zag direct een wit plekje op een van de staarten van een tetra. Een uur later was het een hele witte vlek en groeiende! Een paar uur daarna de hele staart. Het leek alsof de schubben eraf vielen en het beestje was duidelijk niet meer te redden. Zo een snelgroeiende en dodelijke ziekte heb ik nog nooit meegemaakt! En besmettelijk ook! We hebben alle tetra's van beide bakken in quarantaine gezet. Maar het was te laat, ook de anderen begonnen witte plekken te krijgen, ook de roodneuzen! We hebben ze moeten laten gaan, op humane wijze.
    Misschien was het vis tuberculose, vaak voorkomend bij wildvang, ik weet het echt niet.
    Het was duidelijk dat ze goedkoop een partijtje opgekocht hadden en vandaar de aanbieding. Ik heb de bak behandeld met esha2000 maar heb al een van mijn originele tetra's verloren. Nu zie ik voorlopig geen tekenen van ziekte bij de andere vissen.

Boos, verdrietig en schuldig voel ik me, neem ook nog een vriendin mee voor haar eerste kennismaking daar...
    Nooit meer!!! Wees alstublieft gewaarschuwd!!!

24. Bertus

Bertus

Lid geworden:
    2 sep 2008
    Waarom dan niet eerst in Qarantaine, als je gewaarschuwd was.

Had trouwens al gelijk weggeweest, als ze zulke verhalen ophangen.

We waren een kwartier van huis?? met welke temperatuur?
    Zuurstof gebrek,misschien?

Hoeveelvissen in de 60 ,war die 10 bijgingen.

Kon het filter dat verwerken? Nitriet naar nitraat.

25. AquaVISie

AquaVISie Erelid

Lid geworden:
    7 sep 2002
    Hoe zijn die tetra's bij je vriendin er aan toe ???

En vis-tbc binnen een uur ??? Dat was dan zeker een soort vliegende tbc, super snel zeg. Heb je enig idee van de waterwaardes in jouw bak ???

Ik heb het idee dat hier wel erg snel met een beschuldigend vingertje wordt gewezen

26. Gala!!!

Gala!!!

Lid geworden:
    20 jul 2015
    Aan Bertus,

De waarschuwing was dat ze door stress op hun zij konden liggen. Niet door ziekte. In quarantaine zetten van vissen die een stressreactie vertonen doet toch niemand, lijkt me niet verstandig. Dan moeten ze rustig en voorzichtig naar hun bak overgezet worden waar ze voor vast in blijven.
    Als het een waarschuwing was dat ze door ziekte op hun zij konden liggen, dan zou ik ze natuurlijk nooit hebben meegenomen en Heevis is verantwoordelijk en zij moeten hun beesten in quarantaine zetten voordat ze in de winkel worden gezet. Niet ik als klant.
    Ik ben verder niet iemand die zegt alles te weten van alle soorten vis, dus als een "professional" aan mij aangeeft dat dat nu eenmaal de stressreactie van een kardinaaltetra is, wie ben ik om daaraan te twiijfelen op dat moment?
    Het vervoer, temperatuur gecontroleerde tas in een geairconditionede auto.
    De groep tetra's is gesplitst geplaats in 2 onafhankelijk opgezette ingedraaide bakken waar geen problemen waren. En plots zouden beide bakken niet goed draaiende zijn geweest? Dat klinkt niet logisch en voordehandliggend. Dat de beestjes ziek waren duidelijk wel.

Aan AquaVisie,
    Dank je dat je vraagt hoe het met de bak van mijn vriendin is. Helaas zijn alle nieuwe tetra's gegaan en de nieuwe roodneusjes ook en 1 van haar originele roodneuzen ook.
    Wat het was weet ik niet, dat gaf ik al aan, maar de verschijnselen leken er veel op, na uitgebreid speuren online.
    Laat ik eindigen met te zeggen dat het mij er niet om gaat Heevis zwart te maken, maar om mensen te waarschuwen en behoeden voor iets wat wellicht alles in je bak kan uitroeien.

27. mark100186

mark100186

Lid geworden:
    26 jul 2012
    Vissen in quarantaine zetten is ook je eigen verantwoordelijkheid,
    Vissen kunnen altijd een bacterie meedragen waar ze zelf resistent voor zijn maar de andere vissen in je bak kunnen hier wel ziek van worden.
    En bovendien kun je in een quarantainebak de nieuwe vissen eerst een paar dagen in de gaten houden of ze ziekteverschijnselen vertonen,
    Dan kun je nog ingrijpen voor je andere vissen worden besmet.

28. Gala!!!

Gala!!!

Lid geworden:
    20 jul 2015
    Een ding is zeker Mark, wie leeft, leert. Eindverantwoordelijkheid ligt inderdaad bij jezelf. Al hoort een gespecialiseerd bedrijf de eerste verantwoordelijkheid te hebben en te nemen. Hoe dan ook, vanaf nu worden alle nieuwe aanwinsten in quarantaine gezet. En deze zullen nog steeds niet bij Heevis worden aangeschaft.

29. Jelle Touwen

Jelle Touwen

Lid geworden:
    11 mrt 2013
    Het verhaal van kardinaaltetras die van stress op hun zij kunnen gaan liggen is waar. Heel goed dat die man daarvoor waarschuwt, je zou de eerste niet zijn die een levende kardinaal er om doorspoeld.

30. Dirk Bazuin

Dirk Bazuin

Lid geworden:
    16 mei 2009
    Drie weken geleden een Cryptocoryne cordata besteld.
    Na een week werd ik gebeld dat de leverancier hem niet (meer) kon leveren.
    Of ik me geld terug wilde of dat ze de week erop nog eens moesten proberen.
    Aangezien dit plantje nergens op voorraad was en ik het toch graag wilde hebben omdat het biotoop correct is voor mijn Chocolat special ging ik akkoord met verder zoeken.
    Een week later werd ik weer gebeld dat het niet gelukt was en dat het geld terug gestort zou worden.
    Maar blijkbaar hebben ze het toch niet op gegeven en tot mijn vreugde kreeg ik bericht dat het bezorgd ging worden.

Mijn eerste ervaring met heevis is 100% positief.
    Hele vriendelijke en behulpzame mensen en ik kan ze iedereen hier van harte aanbevelen.

Heevis :thumbs::thumbs::thumbs: